שר החוץ אלי כהן נפגש היום (שלישי) בבריסל עם מקבילו באיחוד האירופי ג'וזף בורל, חודשיים אחרי פיצוץ בשיחת טלפון ביניהם. השניים סיכמו לפתוח דף חדש ביחסים בין ישראל לאיחוד, ולקיים עוד השנה מפגש פסגה בין הצדדים, ככל הנראה בירושלים. הפסגה בין ישראל לאיחוד האירופי חודשה בשנה שעברה על ידי שר החוץ דאז יאיר לפיד, לראשונה זה עשור.
במפגש, שבישראל שואפים שייערך עד סוף השנה, ידונו בין היתר בחיזוק הקשרים בין ישראל לאיחוד האירופי. במסגרת המפגש יתקיימו עשר ועידות שידונו בשלל נושאים - בין היתר בביטחון אזורי, נושאים כלכליים, תקשורת ועוד. ייתכן כי בורל, שלא ביקר בישראל מאז נכנס לתפקידו ב-2019, יגיע בעצמו לירושלים, אולי במקביל לפסגה.
1 צפייה בגלריה
הועדו בבריסל, אחרי הפיצוץ בשיחת טלפון במרץ
הועדו בבריסל, אחרי הפיצוץ בשיחת טלפון במרץ
הועדו בבריסל, אחרי הפיצוץ בשיחת טלפון במרץ
(צילום: EPA, יאיר שגיא)
אם זה אכן יקרה, מדובר יהיה בשינוי גישה כלפי בורל, שכן במשרד החוץ הבהיר לו בעבר שהוא לא רצוי בישראל, בין היתר בגלל השוואתו בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים ודחיפתו לכיוון הסכם גרעין חדש עם איראן.
בורל וכהן נועדו בארבע עיניהם, ובמהלך הפגישה ביניהם גינה שר החוץ של האיחוד האירופי מספר פעמים את ירי הרקטות מעזה לישראל ואת הטרור הפלסטיני. השר כהן דרש מבורל להוציא גינוי חד-משמעי למדיניות תשלום המשכורות למחבלים ומשפחות מחבלים, אך בורל לא התחייב לכך. הוא כן ציין כי האיחוד אינו מסכים עם המדיניות הזו.
כהן גם קרא לאיחוד האירופי לקדם סנקציות חמורות על איראן. "זה הזמן לפעול כדי לעצור את תכנית הגרעין האיראנית", הדגיש. בורל מצידו נחשב לבעל יחס חיובי כלפי טהרן. גם עם שר החוץ הקודם לפיד נקלע בורל לעימותים סביב הנושא האיראני. בשנה שעברה, על רקע נסיעתו של בורל לטהרן במטרה לחדש את המשא ומתן עם הסכם הגרעין עם איראן, כתב לפיד לשר החוץ האירופי: "זו טעות אסטרטגית וחוסר אכפתיות לחיי אזרחי ישראל".
שר החוץ של האיחוד נחשב למבקר גדול של מפעל ההתנחלויות, והעלה בשיחה עם כהן את הנושא. הוא ציין כי הבנייה בהתנחלויות נוגדת את מדיניות האיחוד האירופי, וטען כי היה רוצה לראות שיפור בחיי הפלסטינים. הוא גם נתן את התייחסותו למהפכה המשפטית ואמר כי ישראל היא דמוקרטיה "חזקה ותוססת", והבהיר כי באיחוד לא מתכוונים להתערב בדיון הפנימי הישראלי.
עם זאת, בעבר כן נתן את דעתו הנחרצת נגד המהפכה וציין כי "עם כל הכבוד להליכים הדמוקרטיים בישראל, הבית הזה רשאי לדון בדינמיקה הזאת ואיך הדברים מתכתבים עם הערכים שלנו באזור. זאת אינה התערבות אלא דרך בה אנו מביעים עניין ואת הערכתנו לדמוקרטיה הישראלית".