3 צפייה בגלריה
ניהלו שיחה קשה לפני כמה חודשים - וייפגשו בשלישי. כהן ובורל
ניהלו שיחה קשה לפני כמה חודשים - וייפגשו בשלישי. כהן ובורל
ניהלו שיחה קשה לפני כמה חודשים - וייפגשו בשלישי. כהן ובורל
(צילום: רויטרס, EPA)
שר החוץ אלי כהן ייצא מחר (בערב) לביקור מדיני בבריסל, ששיאו יהיה פגישה בשלישי עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל - שישראל בולמת את ביקורו בארץ עקב הניסיון שלו להתקרב לאיראן ועמדתו הביקורתית על ההתנחלויות ועל פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. מטרת הפגישה - ניסיון לפתוח דף חדש ביחסים עם בורל ולנסות לשכנע אותו להוביל קו נוקשה יותר נגד איראן במפגש מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שתתכנס בחודש יוני בווינה.
מפגש מועצת הנגידים הקרוב הוא משמעותי מאוד לישראל, לאור האפשרות שההפרות האיראניות של הסכם הגרעין והעלייה הדרמטית ברמת העשרת האורניום יגיעו לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף לגרעין, כהן צפוי לבקש מבורל להכריז על משמרות המהפכה האיראניות כארגון טרור. שר החוץ האירופי מצידו צפוי להעלות בפני עמיתו הישראל את הסוגיה הפלסטינית וההתנגדות האירופית המסורתית לבנייה בהתנחלויות. חוץ מבורל, כהן ייפגש בבריסל גם עם נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה ונציב האיחוד האירופי לשכנות אוליבר וארהלי.
3 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין עשויות להגיע לדיון במועצת הביטחון. מתקני הגרעין פורדו ונתנז באיראן
(צילום: EPA)
הפגישה בין שרי החוץ מגיעה לאחר שיחה קשה בין השניים שהתקיימה לפני כמה חודשים. מעבר לכך, כאמור, בורל מעוניין לבקר בישראל אך משרד החוץ הבהיר לו שהוא לא רצוי, בין היתר בגלל השוואתו בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים ודחיפתו לכיוון הסכם גרעין חדש עם איראן.
גם עם שר החוץ הקודם יאיר לפיד נקלע בורל לעימותים סביב הנושא האיראני. בשנה שעברה, על רקע נסיעתו של בורל לטהרן במטרה לחדש את המשא ומתן עם הסכם הגרעין עם איראן, כתב לפיד לשר החוץ האירופי: "זו טעות אסטרטגית וחוסר אכפתיות לחיי אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
לפיד ושר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
לפיד ושר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
לפיד כתב לבורל בשנה שעברה על נסיעתו לטהרן: "טעות אסטרטגית וחוסר אכפתיות לחיי אזרחי ישראל"
(צילום: AFP)
לפי דיווח באתר "פוליטיקו", לקראת נסיעתו פנה בורל ללפיד ועדכן אותו כי הוא פועל להחזיר את איראן למשא ומתן על הסכם הגרעין. לפיד השיב לבורל בחריפות והאשים אותו בהתעלמות מההתרעות החמות לפיהן איראן זוממת להרוג אזרחים ישראלים בטורקיה. עוד כתב לפיד לבורל כי עמדתו מאכזבת מאוד, במיוחד לאחר שאיראן הסירה עשרות מצלמות של סבא"א ממתקני הגרעין שלה ולאחר שמועצת סבא"א גינתה את איראן.
מעבר לעמדותיו של שר החוץ האירופי בנושאים מדיניים וצבאיים, בישראל גם לא אהבו את ההתבטאויות של בורל ביחס למהפכה המשפטית והשתתפותו בדיון שהתקיים בפרלמנט האירופי על הידרדרות הדמוקרטיה בישראל. אמנם בורל הבהיר כי האיחוד האירופי לא יתערב בנושאים ישראליים פנימיים, אך ציין כי "עם כל הכבוד להליכים הדמוקרטיים בישראל, הבית הזה רשאי לדון בדינמיקה הזאת ואיך הדברים מתכתבים עם הערכים שלנו באזור. זאת אינה התערבות אלא דרך בה אנו מביעים עניין ואת הערכתנו לדמוקרטיה הישראלית".

גם אתמול, שר החוץ כהן נקלע למתיחות מול גורם מדיני זר סביב נושא המהפכה המשפטית - והפעם זה היה ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס. ראש הממשלה הספרדי שלח סרטון חריג להפגנה המרכזית שהתקיימה אמש נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב. "ישראלים יקרים, אנחנו באינטרנציונל הסוציאליסטי תמיד נלחמנו עבור חופש, שוויון וצדק ודמוקרטיה", אמר. "למרות זאת, כפי שרבים מכם יודעים, אלו ערכים שאנחנו לא יכולים לקחת כמובן מאליו, ושאנחנו צריכים לקדם ולהגן עליהן על בסיס יומי".
כהן הגיב לסרטון כשעה וחצי אחרי שהוצג בהפגנה, ותקף דווקא את אנשי המחאה: "למתנגדי הרפורמה אין קווים אדומים, לרבות הניסיון לפגוע במעמד הבינלאומי. אף גורם זר לא יחליט בשביל הציבור בישראל ואני בטוח שלסנצ'ס אין כוונה כזאת. בתור מי שתומך ברפורמה, אין לי ספק שהיא תחזק את הדמוקרטיה ותאזן את הרשויות".