אישה כבת 70, גבר כבן 60, אישה כבת 60, גבר כבן 50, גבר כבן 30, צעיר כבן 25, צעיר כבן 20. אלו גילי הנרצחים המסתמנים בפיגוע הקשה אמש (יום ו') בירושלים, הקטלני ביותר בישראל מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים ב-2011. מותם של חמישה מההרוגים נקבע בזירה, סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו פתח באש מחבל ממזרח העיר, לפני שנמלט וחוסל על ידי השוטרים במהלך מרדף. מותם של עוד שניים נקבע בבית החולים, בהם הגבר כבן ה-30 שבנו בן ה-15 נפצע באורח בינוני-קשה בפיגוע. בפיגוע נפצעו גם צעיר בן 24 ואישה כבת 60, שמצבם בינוני.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע לזירה נשא לאחר מכן הצהרה קצרה ממטה המשטרה בבירה, והודיע מעט לאחר חצות כי יכנס בצאת השבת את הקבינט המדיני-ביטחוני, אבל לדבריו כבר התקבלו בהערכת מצב ביטחונית שערך "החלטות על פעולות מיידיות". הוא הבטיח: "נפעל בנחישות ובקור רוח". על רקע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים הוסיף ראש הממשלה: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל". כחצי שעה לאחר הצהרתו הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב.
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
נתניהו בזירת הפיגוע, אמש. "לא לקחת את החוק לידיים"
( צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הרכב של המחבל, שממנו פרק כשניסה לברוח מהשוטרים - ואז חוסל
( צילום: אלכס גמבורג)
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
גופות הקורבנות בזירה. הפיגוע הקטלני מאז 2011
( צילום: רויטרס)
שעות אחדות אחרי הפיגוע ניתן כבר לשרטט את מסע הרצח הקטלני של המחבל, שהיה חמוש באקדח ולפי המפכ"ל יעקב שבתאי ירה בקורבנותיו מטווח קצר: חיירי עלקם בן ה-21, הגיע לרחוב נווה יעקב במכונית טויוטה קורולה לבנה, וירד ממנה במרחק של כ-100 מטרים מבית הכנסת. הוא ירה תחילה באישה ובאדם מבוגר, המשיך בירי לעבר שני אנשים שעמדו ליד תחנת אוטובוס, ואחר כך ירה בשניים נוספים שהיו על אופנוע. המחבל המשיך בירי לעבר אישה שעמדה על פסי הרכבת הקלה ופגע גם בה, ולאחר מכן ירה לעבר חצר בניין – שם נפגעו שניים נוספים.
בשלב זה ניסה להימלט: הוא חזר למכונית שלו ונסע לכיוון בית חנינא. ייתכן מאוד שחשף עצמו כאשר ירה תוך כדי נסיעה על רכב שבה נסעו שוטר ומתנדב, שלפני הירי לא ידעו בוודאות שהוא המפגע. אחרי הירי הם פתחו במרדף אחריו וניהלו עמו קרב יריות. הוא פרק רגלית, והם הצליחו לנטרל אותו. לדברי המשטרה המחבל חוסל בתוך חמש דקות מהרגע שבו התקבל הדיווח הראשון על הפיגוע: הדיווחים התקבלו לדבריה ב-20:14, והוא חוסל ב-20:19.
הפיגוע הקשה הביא למראות חריגים למדי בזירה, וגם השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, שומר שבת כמובן, הגיע למקום ושוחח עם תושבים, אך נמנע בשל השבת מלשוחח עם התקשורת. "זה פיקוח נפש. עזבתי את שולחן השבת, אתם צודקים, חובת ההוכחה היא עלינו. זה לא יכול להימשך ככה", אמר לנוכחים במקום. הוא שוחח עימם וצעק יחד איתם: "מוות למחבלים". התושבים צעקו לו: "זה קרה במשמרת שלך. רוצחים אותנו". לאחר מכן צעקו "מוות לערבים, מוות לשמאלנים", אך בן גביר ניסה לחדול את הקריאות. הוא קרא גם לשינוי מדיניות הנשק: "חייבים להיות כלי נשק לעוד אזרחים".

9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע, אמש
( צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: EPA)
נתניהו הגיע כאמור גם הוא לזירה, וקיבל תדרוך מהמפכ"ל יעקב שבתאי. המפכ"ל עצמו מסר לפני כן בתדרוך לתקשורת: "אנחנו עומדים בפני אחד הפיגועים הקשים בשנים האחרונות. אירוע של מחבל שהגיע והתחיל לבצע ירי. פרק מהרכב והתחיל במסע הרג עם אקדח וביצע ירי מטווח קצר לכל מי שנקרה בדרכו". שבתאי ציין כי גם כשחזר לכיוון מכוניתו המחבל המשיך לירות לעבר אנשים שבאו לזירה כדי לבדוק מה קרה שם. הוא ניסה לברוח ובסופו של דבר חוסל כאמור. המפכ"ל הדגיש כי מדובר במפגע בודד.
שר הביטחון יואב גלנט ששוהה בארה"ב קיצר את ביקורו ויטוס לישראל בטיסה הזמינה הראשונה. גלנט מסר כי הנחה את מערכת הביטחון "להיערך עם כל האמצעים הנדרשים לאפשרות של התפתחויות נוספות בשטח, לסייע ככל הנדרש למשטרת ישראל וכוחותיה ולהגביר את מאמצי ההגנה על היישובים והצירים ביהודה, בשומרון ובמחוז ירושלים".
המתיחות הביטחונית כבר ניכרת: זמן קצר אחרי הפיגוע פלסטינים יידו אבנים על כלי רכב ישראלים באזור שכם, סמוך ליצהר. מאבטח ישראלי שנסע במקום נבהל, חש סכנה לחייו – וירה לדבריו שישה כדורים, חלקם לאוויר וחלקם לפלג הגוף התחתון של החשודים ביידוי האבנים. כתוצאה מכך שני פלסטינים נפצעו. שמשות המכונית שבה נסע המאבטח נופצו כתוצאה מיידוי האבנים, וזמן קצר לאחר מכן הגיעו כוחות הביטחון גם הם למקום. לפי דיווחים שנבדקים בצה"ל, הפלסטינים שנפגעו מהירי פונו לבית חולים בשכם, ומצבם לא ידוע.
במקביל, נער פלסטיני בן 16 בשם ודיע עזיז אבו-רמוז מסילוואן מת הלילה מפצעיו בבית החולים שערי צדק בירושלים, לאחר שנורה שלשום ע"י לוחמי מג"ב - שזיהו אותו ומתפרע נוסף, שניסו לירות זיקוקים וליידות בקבוק תבערה לעברם. המשטרה מסרה אז כי הכוח ספג זיקוקים ובקבוקי תבערה, ופרק מהרכב על מנת לבצע מעצרים לפני שירה בשני החשודים.
9 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
המחבל חיירי עלקם, והזיקוקים ברשות הפלסטינית
9 צפייה בגלריה
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון, אמש
( צילום: AP)

המחבל מירושלים שזוהה כאמור כחיירי עלקם, בן 21, היה תושב שכונת א-טור במזרח העיר. לא היה לו רקע ביטחוני קודם, אך היה לו עבר פלילי על רקע עבירות רכוש שביצע. מחוץ לביתו התאספו אמש עשרות צעירים, כשבמקביל כוחות הביטחון עצרו את אמו ואביו לתחקור יחד עם 15 צעירים נוספים, שנסיבות מעצרם טרם התבררו. בערים ברשות הפלסטינית וברצועת עזה חגגו אמש את הפיגוע עם זיקוקים וחלוקת ממתקים. במחנה הפליטים שועפט פרצו מהומות אחרי הפיגוע, ומתפרעים הבעירו צמיגים.
הפיגוע הרצחני הגיע כיממה וחצי לאחר מבצע מעצר המבוקשים של כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין, שבמהלכו התפתחו חילופי אש שבהם נהרגו תשעה - רובם חמושים המזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי. המבצע כבר הוביל לירי רקטות לעבר אשקלון ועוטף עזה בלילה שבין חמישי לשישי, ולהודעתה של הרשות הפלסטינית על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.
מרחבי העולם נשמעו אמש גינויים לפיגוע, כשמנהיגים רבים מביעים זעזוע רב מהעובדה שאירע במהלך יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, דרך מזכ"ל האו"ם, איחוד האמירויות, טורקיה, מדינות אירופה, חברי קונגרס, מושלים, ראשי ערים ומחוזות - כולם הביעו שאט נפש מהתוצאות הקטלניות של מסע הירי. "מציעים לכם את כל אמצעי התמיכה המתאימים", אמר ביידן בשיחה שקיים עם נתניהו בלילה. "אני מזועזע ונגעל ממתקפת הטרור הנתעבת על אנשים חפים מפשע, כולל ילדים", אמר שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס. "אנו מתפללים עבור הקורבנות ויקיריהם". היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, שוחח עם מקבילו הישראלי צחי הנגבי ומסר כי הנשיא ג'ו ביידן מעניק את תמיכתו המלאה לממשלה ולעם ישראל.
פורסם לראשונה: 00:04, 28.01.23