5 צפייה בגלריה
כינוס בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר
כינוס בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר
"אנחנו נמצאים בימים קשים, זאת התקוממות מוצדקת". כינוס בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר, אמש
ברקע המשך העבודות על הכשרת הקרקע לטובת טורבינות הרוח ברמת גולן, ומחאות הדרוזים על העבודות שכללו הפרות סדר קשות וירי חי, כ-2,000 בני העדה הדרוזית התאספו אמש (שישי) בקבר הנביא אל-חדר ביישוב כפר יאסיף שבגליל המערבי כדי לדון בהמשך הצעדים במחאה. מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, הגיע להתכנסות והודיע: "אם דרישותינו לא ייענו, אנחנו לקראת מחאה ענקית שתרעיד את המדינה. הציבור הישראלי איתנו".
טריף הוסיף כי "אנחנו לקראת הסלמה במאבק. אנחנו נמצאים בימים קשים, זאת התקוממות מוצדקת". עם זאת, הוא קרא: "בואו נשמור על החוק ועל רכוש הציבור". הנוכחים במקום, רובם אנשי דת, הריעו לדברי השייח. בקהל נשמעות קריאות בוז לשר לביטחון לאומי בן גביר, שהודיע שלשום כי "העבודות בגולן יימשכו עד ערב חג הקורבן, ייעצרו בחג, ויימשכו מיד לאחריו".
5 צפייה בגלריה
כינוס בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר
כינוס בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר
"אנחנו לא מקבלים הוראות מאף אחד, לא מבן גביר ולא משום אדם". השייח מואפק טריף בכינוס אמש
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. בקהל קראו לו קריאות בוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו לא מקבלים הוראות מאף אחד, לא מבן גביר ולא משום אדם. הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה, בסוף יש דיבורים ויש מעשים", אמר מנהיג העדה הדרוזית. "מכאן מעל במה זו, אנו דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו בשם העדה כולה את הדברים הבאים: לעצור את העבודות באופן מיידי והגעה להסכם שכולל גם את אנשי הגולן, ביטול החוקים הגזעניים, מתן אישורי מתאר לבנייה למגורים, הרחבה של היישובים הדרוזים. אם הדרישות האלה לא יתקבלו, אז יהיה מענה ברור ונחרץ בצורה שהמדינה טרם ראתה מאז הקמתה".
במהלך מחאת הדרוזים ברמת הגולן ברביעי האחרון, שבה השתתפו אלפי בני אדם, נפצעו באורח קשה שני מפגינים, גבר כבן 40 וצעיר כבן 20, אחד מהם מירי. שני מפגינים נוספים נפצעו באורח בינוני. כוחות משטרה רבים הגיעו לאזור העבודות, והתמודדו עם הפרות הסדר של המפגינים, שכללו הבערת צמיגים, יידוי אבנים, ירי זיקוקים ואף השלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה.
5 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
ההפגנה בצומת כפר יאסיף, ברביעי
5 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
מפגינים דרוזים סמוך לתחנת המשטרה במסעדה, ברביעי
(צילום: אפי שריר)

באותו יום ניסו גם מאות מפגינים לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה תוך שימוש בירי חי, יידוי אבנים וירי זיקוקים. המשטרה מסרה כי השוטרים הצליחו להדוף אותם. "עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה ואף ירו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח", נמסר. מלבד המפגינים נפצעו בעימותים גם 12 שוטרים.
יום לאחר המחאה, דנו שעות ארוכות בג'וליס בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי עם השייח טריף וראשי העדה. כמו כן, נציגי העדה הדרוזית ונציגי הממשלה ייתכנסו בשבועות הקרובים בניסיון להגיע להסכמות.

בן גביר, שהגיע יחד עם המפכ"ל במסוק ליישוב שבגליל המערבי, הוסיף: "המשילות חשובה לכולנו, הפרויקט יימשך ומדינת ישראל לא תיכנע בפני מי שזרק בקבוקי תבערה ואבנים וגם השייח מתנגד לזה בצורה חד משמעית. השייח הסביר לי על קדושת החג ולכן הודעתי לו שלפני החג ולאחריו העבודות יימשכו, אך בימי החג לא יתקיימו העבודות. אני מברך את החברה שגילתה רגישות לחג והסכימה למתווה".
השייח טריף אמר בתום המפגש: "אנחנו נגד אלימות, אנגנו מגנים אלימות. אנחנו כולנו מסכימים על זה. אנחנו ביקשנו שייתנו לנו את ההזדמנות לחכות לאחרי החג - כדי שנגיע להסכמות עם אנשי רמת הגולן". זמן קצר לאחר תום הפגישה, טענו דרוזים כי סיכמו שכבר מחר לא יתקיימו העבודות עד תום החג - בעוד כשבוע וחצי.