התמיכה במפלגת השלטון השמרנית בבריטניה צנחה לשפל של יותר מארבעה עשורים, לקראת הבחירות הכלליות שיהיו בהמשך השנה - שבהן היא עלולה לספוג תבוסה מהדהדת.
בסקר של מכון Ipsos, שנערך בסוף פברואר, הגיעה התמיכה בשמרנים – שנמצאים בשלטון כבר 14 שנים ברציפות – ל-20% בלבד, ירידה של 7 אחוזי תמיכה לעומת החודש הקודם. מפלגת הלייבור מהאופוזיציה מובילה על השמרנים בפער גדול, וקיבלה בסקר 47%.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
בדרך לתבוסה מהדהדת? ראש הממשלה סונאק
(צילום: Carl Court / Getty Images)
מדובר בנתון הנמוך ביותר שקיבלו השמרנים בסקר של Ipsos מאז שנת 1978, אז החל המכון לעקוב אחר אחוזי התמיכה במפלגות הגדולות בבריטניה. השפל הקודם היה ב-1994, ועמד על 22%. באותה תקופה הנהיג ג'ון מייג'ור את הממשלה השמרנית, ושלוש שנים לאחר מכן ספגה המפלגה את המכה האלקטורלית הקשה ביותר שלה מזה קרוב ל-100 שנה. במכון Ipsos אמרו כי "ההשוואות ההיסטוריות ממשיכות לבשר רעות לרישי סונאק ולשמרנים".
הסקרים בבריטניה מלמדים כבר יותר משנה על יתרון עצום ללייבור מהשמאל-מרכז על הימין המתון. בשבועות האחרונים, על רקע הדיווחים שבריטניה נכנסת למיתון, התמיכה בשמרנים ממשיכה לדעוך. לפני כמה שבועות פורסם סקר דרמטי של מכון הסקרים YouGov, שמלמד כי בבחירות צפויה מפלגת הלייבור לגרוף 385 מושבים בפרלמנט, בעוד השמרנים יזכו ב-169 בלבד.
בבחירות האחרונות לפרלמנט, שנערכו בסוף 2019, זכו השמרנים בראשות בוריס ג'ונסון ב-365 מושבים, ואילו הלייבור בראשות ג'רמי קורבין התרסקה עם 202 בלבד.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
"ההשוואות ההיסטוריות מבשרות רעות לסונאק ולשמרנים"
(צילום: EPA / NEIL HALL)
הבחירות הכלליות האחרונות בבריטניה נערכו כאמור בסוף 2019, ולפי החוק, הבחירות הבאות אמורות להיערך לכל המאוחר בסוף ינואר 2025. סונאק העריך שהבחירות יתקיימו בחצי השני של 2024, וסירב לציין מתי. ההערכה היא שהוא יעדיף לדחות את הבחירות ככל האפשר, כדי לתת למפלגה השמרנית שלו די זמן לצבור הישגים כלכליים שאפשר להציג לציבור, אך יקיים אותן לכל המאוחר באוקטובר, משום שבנובמבר הן יתנגשו עם הבחירות בארה"ב ואילו דצמבר וינואר הם חודשי חורף, ובבריטניה נמנעים מבחירות בחורף בגלל מזג האוויר הפוגע בשיעור ההצבעה.
המפלגה השמרנית נקלעה בשנים האחרונות נקלעה לשלל פרשות מביכות ונאלצה להחליף שוב ושוב את העומדים בראשה. בוריס ג'ונסון התפטר מראשות הממשלה ביולי 2022 בעקבות שורת פרשות שבהן הסתבך. במקומו בחרה המפלגה בליז טראס - שהחזיקה מעמד בתפקיד 45 ימים בלבד. טראס, שתיזכר כאדם בעל הכהונה הקצרה ביותר אי-פעם בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, נאלצה להתפטר אחרי שהתוכנית הכלכלית שהציגה לחילוץ המשק הבריטי מהקיפאון וממשבר יוקר המחיה הוכרזה ככישלון חרוץ. באוקטובר 2022 בחרו השמרנים בסונאק למנהיג המפלגה ולראש הממשלה החדש, אך גם הוא לא הצליח לשפר את מצבה של מפלגת השלטון.
3 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
סונאק ויו"ר הלייבור קיר סטרמר. האופוזיציה מגדילה את הפער
(צילום: AP, רויטרס)
על רקע האכזבה מהמפלגה הודיעו לאחרונה כמה מחוקקים שמרנים על כוונתם לפרוש מהפרלמנט לאחר הבחירות, ולא להתמודד לכהונה נוספת. האחרון שבהם הוא פול סקאלי, שר הטכנולוגיה לשעבר. בהודעתו ציין כי שהמפלגה "איבדה את דרכה" כתוצאה מהפילוג בין חבריה. לדבריו למפלגה דרוש "חזון מעבר לניהול משברים, שיוכל לפנות לפלח גדול יותר מציבור הבוחרים".