השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי הנחו "להפסיק לאלתר" את שירות סוהרות החובה באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר, בעקבות הפרשה שנחשפה ב-ynet שבמסגרתה חיילות קיימו יחסים אינטימיים עם מחבל מארגון פתח.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קטי פרי
איתמר בן גביר, קטי פרי
בהנחיית בן גביר ופרי: שירות החיילות באגפים הביטחוניים יופסק לאלתר
(צילום: אפי שריר, דנה קופל)
בשיחה בין השניים הם החליטו לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים הביטחוניים "כבר בימים הקרובים", תוך מתן "פרק זמן להתארגנות קצרה". התהליך להוצאת כלל חיילי החובה משב"ס, נזכיר, כבר החל בינואר האחרון - ועתיד להסתיים במחצית 2024.
בן גביר מסר: "מדובר באירוע שיטתי ומתמשך שלא ניתן לסבול אותו יותר. ניצול של סוהרות בידי מחבלים ארורים וקשרים אסורים הוא לא מצב שיתאפשר במשמרת שלי. משנודע לי על האירוע שפורסם הבוקר, המתווסף לאירועים קודמים, אין מנוס מהחלטה מיידית".
פרי מסרה: "נוכח הארוע והחומרה אותה אני מייחסת לו, הארגון בראשותי ינקוט בכל הצעדים הדרושים ובאפס סובלנות למקרי טוהר מידות. השר ואני רואים בנושא זה עניין ערכי במעלה הראשונה. במהלך השנה האחרונה הובלנו הליך גיוס מסיבי וגייסנו בזמן שיא למעלה מ-1,000 סוהרי קבע ועל כן אפעל להקדמת הליך הוצאת סוהרות החובה והחלפתם בתקני קבע במהלך הימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
בית סוהר רמון
בית סוהר רמון
אסירים ביטחוניים בבית סוהר, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
בן גביר, שנכנס בינואר לתפקידו, החל בתוכנית להוצאת חיילי וחיילות חובה משירות בתי הסוהר והחזרתם לשירות בצה"ל. עוד לפני כניסתו לתפקיד, המליצה ועדת הבדיקה שהקימה הממשלה הקודמת לפרשת הסרסור בסוהרות שהתרחשה בשנים 2017-2014 להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים, ולהחליפם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. הוועדה הוסיפה כי מאז הפרשה שב"ס "שיפר משמעותית" את הטיפול במשרתות ובמשרתי החובה, "בדגש על מניעת הטרדה מינית".
בראשות הצוות שהוקם בהנחיית שר הביטחון לשעבר בני גנץ ושר ביטחון הפנים לשעבר עמד אז איתמר גרף, והיו חברים בו גורמי מקצוע בכירים מכלל הגופים הרלוונטיים. עד להוצאת החיילים מבתי הכלא המליץ הצוות להקפיד על הצבתם רק בתפקידי אבטחה וליווי, ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים, שם מוצבים רוב החיילים.
מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי טרור נמסר בעקבות החשיפה: "מישהו חייב לעצור את הטירוף ואת תנאי הכליאה המגוחכים של האסירים הביטחוניים שאחראים לרצח יקירינו. בפרשייה שעברה הבטיחו לנו בשב"ס כי יוציאו את החיילות משירות בסביבת מחבלים, ואנו נדהמים לקרוא כי הדבר לא התקיים. אנו קוראים לנציבת שב"ס ולשר איתמר בן גביר להקים ועדת חקירה שתבחן כיצד התרחש המחדל החמור הזה, על מנת שהוא לא יחזור על עצמו לעולם".

יחסים אינטימיים בין מחבל לחיילות

במסגרת הפרשה נחשף כי חיילות שמשרתות כסוהרות בבית סוהר בדרום קיימו קשר אינטימי עם מחבל אסיר ביטחוני שמשויך לפתח ומרצה שם עונש מאסר. מדובר במחבל שנשפט למאסר עולם אחרי שהיה מעורב בפיגוע במרכז הארץ שבו נרצחו ישראלים. עורך דינה של אחת מהן טען כי הקשר נכפה עליה ולא היה בהסכמה - אך בכיר במשטרה טען מנגד כי ישנן ראיות ש"מחלישות מאוד" את גרסתה.
הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל ענף ביטחון מידע בשב"ס, ולפיו חיילת בשירות חובה שמשרתת כסוהרת קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני. מחקירה פנימית של השב"ס עלה חשד שהאסיר הביטחוני מחזיק בתאו טלפון נייד, שבאמצעותו הוא נהג להתכתב עם הסוהרות ואף לקבל והחליף עימן תמונות.
ל-ynet נודע כי באחד המקרים לפחות התקיים מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבין אותו אסיר ביטחוני. הפרטים שאספו בענף ביטחון מידע בשב"ס הועברו ליחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, שעיכבה אתמול את אחת הסוהרות לחקירה שבסיומה היא שוחררה למעצר בית. היא נחקרה בין היתר על מרמה והפרת אמונים, ובמהלך החקירה חשפה את ארבע החיילות הנוספות שלטענתה קיימו קשר אינטימי עם אותו אסיר.
3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
האירוע דווח לענף ביטחון מידע בשב"ס, כלקח מהפרשה בכלא גלבוע
(צילום: EPA)
הסוהרת שנחקרה נמצאת לקראת סוף שירותה הצבאי, והמשטרה נערכת לזמן לחקירה את ארבע הסוהרות הנוספות שלפי החשד קיימו קשר עם אותו אסיר. המחבל נשלף הבוקר מתאו על-ידי שב"ס והועבר לכליאה בהפרדה. הוא צפוי להיחקר במשטרה בקרוב.
מהחקירה עד עתה עולה שהדבר לא היה ידוע לפיקוד הכלא, אך הפעם - כלקח מפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע שחשף הח"מ - הדבר דווח לענף ביטחון מידע בשב"ס, ולאחר מכן למשטרה. בית משפט השלום בפתח תקווה הוציא צו איסור פרסום על שאר פרטי החקירה.
עו"ד יאיר אוחיון, שמייצג את הסוהרת שנחקרה, מסר בתגובה כי "עצם העובדה שמרשתי נחקרה באזהרה מהווה אבסורד ועיוות חמור, לאור כך שהיא קורבן של אותו אסיר ביטחוני. מדובר ב'קשר' שנכפה עליה באיומים, כאשר האסיר לא הותיר לה ברירה ולמעשה אילץ אותה להיות איתו בקשר. בשלב מסוים בו התחננה מרשתי שיחדול ממעשיו ויניח לה - איים כי יפגע בה ובמשפחתה ויהרוס את חייה. כאמור, מדובר באופן מובהק בקורבן, וכעת שהעניין התפרסם - נגרם לה עוול כפול ומכופל. אני סמוך ובטוח שהאמת תצא לאור בקרוב מאוד וכי שמה ינוקה לחלוטין".