1 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר תומר בר
מפקד חיל האוויר תומר בר
מפקד חיל האוויר תומר בר
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
המפקדים הבכירים בצה"ל, ובראשם הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר, נקלעו לסתירה - ומחפשים דרך מוצא כלפי פקודיהם מחד גיסא, ובאותה עת אל מול הדרג המדיני וכלל הציבור מאידך גיסא.
לכל אחד מהם יש את האמת הפנימית שלו. בתפקידם הנוכחי הם נמצאים בעשור הרביעי לשירותם, ואין להם כל צורך להוכיח את נאמנותם ואת הקרבתם למדינה ולביטחונה. שלוש משימות עומדות בפניהם: מילוי מלא ובלתי מתפשר של משימות הצבא לשמירת ביטחון המדינה, שמירה על לכידות הצבא ובלימת גל הסרבנות בקרב חיילי המילואים תוך מניעת זליגתו לחיילי הסדיר בשירות חובה וקבע. לכאורה, שלוש המשימות משלימות זו את זו, ומחזקות אחת את האחרת - אלא שנקיטת הפעולות להשגתן מעוררות סתירה שקשה ליישבה.
בשיח הציבורי נטען בתוקף ומוסכם על כולם שאין לערב את הצבא בפוליטיקה. לחץ כבד מוטל על הרמטכ"ל להתבטא בפומבי נגד סרבנות, אלא שכל התבטאות פומבית ברוח זו מערבת את הרמטכ"ל עמוק יותר בפוליטיקה, מעמידה אותו מול המסרבים ומקשה עליו לשכנע אותם להמשיך בשרות. הציבור אינו מודע לעימותים הקשים המתרחשים בין האוכלוסיות השונות בצה"ל - זוהי תופעה מסוכנת והרת אסון, שיידרשו שנים רבות לרפא את נזקיה. כל ביטוי בעד או נגד צד זה או אחר מקשה על המפקד והופך את המשימה לשמור על לכידות הצבא מבפנים לבלתי אפשרית. מנגד, אחריות המפקדים היא לשקף לממשלה את תמונת המצב האמיתית: הפגיעה בעוצמת צה"ל, הכרסום בסדר הכוחות (אי־ההתייצבות) והסדקים הנוצרים בין השורות חייבים להוות שיקול ואף אזהרה לדרג המדיני בעת קבלת ההחלטות.
במצב המורכב הזה הייתי מציע לרמטכ"ל ולמפקד חיל האוויר להימנע מהתבטאויות פומביות בשאלת הסרבנות. כשאתם עושים זאת, אתם גוררים את צה"ל עמוק לתוך הוויכוח הפוליטי וממצבים את עצמכם בעימות ישיר מול פקודיכם - שכמוכם חרדים לביטחונה ולגורלה של המדינה. המטלה שלכם בתוך הצבא היא לשכנע את פקודיכם, מתוך הבנה והבעת אמפתיה, שעליהם לסייע לצבא לשמור על ביטחון המדינה.
איתן בן אליהואיתן בן אליהועמית שעל
איחוי הקרעים בתוך הצבא הוא האתגר. הבעת עמדה בפומבי, המצדדת בצד אחד, תשלול את יכולתכם לפשר ולאחד ותמריץ את הסירוב לשרת. לצד זאת, גם שיקוף חמור מדי של המצב יש בו פגיעה בהרתעה של צה"ל מול האויבים מבחוץ, והוא עלול להרתיע את המדינאים יתר על המידה. זכורה לנו אזהרתו של מפקד חיל האוויר בני פלד במלחמת יום הכיפורים, כאשר בדיון שהתקיים בחדר הרמטכ"ל במהלך ה־11-12 באוקטובר 1973 הציג פלד את השחיקה במטוסי חיל האוויר שתוציא אותם בקרוב ממעגל ההתקפה. כתוצאה מכך, היו מי שייחסו לפלד את אווירת הנכאים שאיפיינה את צמרת צה"ל והנהגת המדינה, ואליו הצטרף שר הביטחון משה דיין שהזהיר מפני חורבן.
המפקדים אינם, ולא צריכים להיות, חלק מהוויכוח הפוליטי. התנהלותם נובעת מתפקידם ולחלוטין לא מעמדותיהם האישיות. לא הלוי ולא בר עומדים מול חייליהם, אלא הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר המתנהלים כמתחייב מתפקידם. וכלפי מעלה, נקודת האיזון בשיקוף תמונת המצב היא מהאתגרים המורכבים שלהם בימים אלה - ועליהם למלא תפקיד זה בנחרצות, ברגישות ובדיסקרטיות.
אלוף (מיל') איתן בן אליהו היה מפקד חיל האוויר