3 צפייה בגלריה
שתיים משלוש הסוהרות שהתלוננו על הטרדה מינית בכלא גלבוע
שתיים משלוש הסוהרות שהתלוננו על הטרדה מינית בכלא גלבוע
שתיים משלוש הסוהרות שהתלוננו על הטרדה מינית בכלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
עורך הדין אריאל זיסל, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי, החל בימים האחרונים בהליכים לקראת הקמתה של ועדה שתחקור את פרשת סרסור הסוהרות בכלא גלבוע ואת טיוח תיק החקירה. מאחורי ההנחיה לעו"ד זיסל עומד השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שעוד לפני הבחירות התחייב שיקים ועדת חקירה לפרשה, אחרי שבחודש דצמבר האחרון הפילה ממשלת בנט-לפיד הצעה להקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא.
3 צפייה בגלריה
טקס מינויים והענקת דרגות לדרגת ניצב במשטרת ישראל במעמד השר לביטחון לאומי, ח״כ איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי
טקס מינויים והענקת דרגות לדרגת ניצב במשטרת ישראל במעמד השר לביטחון לאומי, ח״כ איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי
בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
"מעבר לכך שחיילים יפסיקו לשרת בשב"ס, חלק ניכר מהם כבר יצא מאגפים ביטחוניים. השר לא יכול להסתפק בכך, ומבקש לדעת מי אחראי למחדל החמור שהתרחש בכלא גלבוע וגם לטיוח של תיק החקירה", אמרו בסביבת בן גביר אתמול (חמישי).
במרכז פרשת הסרסור בסוהרות עומדת שורת מקרים שהתרחשו בכלא גלבוע בשנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נענו לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ושיבצו לאגף שבו הוא כלוא סוהרות-חיילות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, ואנס אחת מהן, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
התלונה הראשונה הוגשה בסוף 2017 וזכתה להתעלמות. רק ביוני 2018, אחרי חשיפת הפרשה על ידי הח"מ, נפתחה חקירה בלהב 433. במהלך 2019 החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה ללא כתבי אישום נגד קציני השב"ס.
הפרשה התפוצצה מחדש בנובמבר 2021, כאשר בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע, העיד מפקד הכלא באותה עת פרדי בן שטרית על כך שסרסרו בחיילות.
3 צפייה בגלריה
כלא גלבוע לאחר שעבר שיפוץ ושדרוג
כלא גלבוע לאחר שעבר שיפוץ ושדרוג
כלא גלבוע
(צילום: נחום סגל)
הדברים עוררו ביקורת רבה, בעיקר מצד ימין של המפה הפוליטית, על כך שחיילות משרתות באגפי מחבלים. בין היתר, נשמעה דרישה ציבורית בבייס הימני להוציא חיילות משב"ס ולהקים ועדת חקירה לבירור טיוח הפרשה.
בחודש מרץ השנה, ארבע שנים אחרי שבפרקליטות ניסו לטייח את הפרשה, הודיע פרקליט המדינה שבכפוף לשימוע יוגשו בה כתבי אישום ראשונים. האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה יואשם באינוס סוהרת-חיילת ובמעשים מגונים, מפקד הכלא באסם קשקוש והקמ"ן ראני באשה יואשמו בהפרת אמונים.
בן גביר, שידוע כמי שעובד בשימור התדמית שלו בקרב מצביעיו - קשוב לביקורת ופועל מתוכה. אחרי שפעל להוציא את החיילות משירות כסוהרות באגפי מחבלים, הוא החל כעת – לאחר ההצלחה בהקמת ועדת חקירה בנושא פגסוס – לפעול להקמת ועדת חקירה בפרשת הסוהרות בבקשה לנכס לעצמו הישג של ממש גם בגזרה הזאת. לא ברור עדיין אם תהיה זו ועדת חקירה ממשלתית או פרלמנטרית.
במקביל, בהנחיית בן גביר, ממשיך שב"ס לקדם את הוצאת החיילים משירות בתי הסוהר. מנתוני שב"ס עולה כי בחודש יוני 2022 שירתו 550 חיילים בשירות חובה באגפים הביטחוניים. כיום, לאחר החלטת בן גביר להפסיק את שירות חיילי צה"ל בשב"ס, ישנם 480 חיילים, ועד סוף השנה צפויים לעזוב 100 מתוכם. מסוף שנת 2024 לא ישרתו יותר חיילים בשירות חובה בשב"ס.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.08.23