חמש שנים אחרי שבפרקליטות ובשב"ס טייחו את פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא גלבוע, הודיע בצהריים (שלישי) פרקליט המדינה עמית איסמן כי בכפוף לשימוע יוגשו כתבי אישום ראשוניים בעקבות שיבוץ הסוהרות הצעירות לפי דרישתו של המחבל מחמוד עטאללה. הוא יואשם באינוס הסוהרת-חיילת "הילה" ובמעשים מגונים, מפקד הכלא לשעבר והקמ"ן יואשמו בהפרת אמונים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
הפרשה שזכתה היום לתפנית משמעותית עם הודעת איסמן על כתבי אישום נגד הקצינים המעורבים, מתגלגלת למעשה כבר למעלה מחמש שנים. היא נחשפה על ידי הח"מ כבר ביוני 2018, וכעת ynet מביאים את תקציר הפרשה: מתלונות הסוהרות שטויחו עוד קודם לכן, דרך חשיפת הפרשה, הכחשת שב"ס והתעלמות התקשורת - ועד התפוצצות הפרשה מחדש ב-2021 בעקבות עדותו של מפקד כלא גלבוע הנוכחי, פתיחת החקירה המחודשת וההודעה הדרמטית על הגשת כתבי אישום.

התלונות שלא קיבלו התייחסות

2015: סוהרת-חיילת בשם "הילה" נאנסת באכזריות מספר פעמים בכלא גלבוע על ידי האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה.
8 צפייה בגלריה
הסוהרת "הילה"
הסוהרת "הילה"
הסוהרת "הילה". עטאללה יואשם שאנס אותה
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
הכותרת
הכותרת
הסוהרת "יעל". שובצה באגף של עטאללה, בהוראת קצין המודיעין
( צילום: EPA)
2016: עטאללה מבצע מעשים מגונים בחיילת "שירלי" - ומאיים עליה שאסיר ביטחוני אחר מתכנן לפגוע בה ובמשפחתה. קצין המודיעין בכלא ניסים פיניש עוזב, מבלי לתת מענה לתלונות של "שירלי" ו"הילה". במקומו נכנס קצין המודיעין החדש ראני באשא. סוהרת נוספת ("נגה") וחיילת נוספת ("דנה") מתלוננות בפני באשא ובפני מפקד הכלא באסם קשקוש כי האסיר הביטחוני מבצע מעשים מגונים בה ובסוהרות נוספות, אך השניים לא מתעדים את התלונה - ומחזירים את הסוהרות להמשיך ולעבוד באותו אגף.
2017: הסוהרת "יעל" שעבדה באגף הפלילי בכלא גלבוע מתלוננת בפני מפקדיה שעטאללה ביקש ממנה לעבור לעבוד אצלו באגף הביטחוני ואיים שיעשה "מרד" אם לא תעשה זאת. ימים לאחר מכן, הורה קצין המודיעין באשא לשבץ את "יעל" באגף המדובר. בהמשך, "יעל" נשלחה ללוות את עטאללה בסיור בין האגפים, שם הוא ביצע בה מעשה מגונה. בנובמבר 2017 מתלוננת "יעל" וסוהרות נוספות במשטרה אצל חוקר במחוז צפון בשם אלון חייט, שמטייח אף הוא את תלונתן - שלא זוכות למענה ראוי.

חשיפת הפרשה, פתיחת החקירה - וסגירת התיק

2018: ביוני 2018 חושף הח"מ את הפרשה בחדשות ערוץ 20. החשד: סוהרות בכלא גלבוע אולצו להשתבץ באגפים הביטחוניים והוטרדו מינית. החשיפה זוכה תחילה להכחשה גורפת של שב"ס ולהתעלמות תקשורתית, לאחר מספר שבועות נפתחת חקירת משטרה.
8 צפייה בגלריה
שלמה למברגר
שלמה למברגר
סגר את התיק נגד קצין המודיעין ומפקד הכלא. למברגר
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
באסם קשקוש. התיק נגדו נסגר תחילה מחוסר אשמה
(צילום: שירות בתי הסוהר)
8 צפייה בגלריה
ניסים פיניש
ניסים פיניש
בתקופתו הוגשו שתי התלונות הראשונות, שטויחו. קצין המודיעין ניסים פיניש
(צילום: דוברות שב"ס )
2019: המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר מחליט לסגור את תיק החקירה נגד קצין המודיעין פיניש מחוסר אשמה, כך גם נגד מפקד הכלא קשקוש. במקביל פרקליטות מחוז צפון מודיעה כי תגיש כתב אישום נגד מחמוד עטאללה על מעשים מגונים בשלוש סוהרות.
2020: נפתח משפטו של עטאללה בבית משפט השלום בנצרת בגין מעשים מגונים. קודם לכן, האסיר הביטחוני עטאללה נפגש בכלא עם נציגי שב"כ וביקש מהם שיסייעו לו להמיר את האישומים נגדו לעבירות אלימות. פרקליטות צפון פונה לסוהרות ומציעה הסדר טיעון עם עטאללה, ושינוי הסעיפים לעבירות של תקיפת עובד ציבור. הסוהרות מסרבות, כתב האישום נותר על מעשים מגונים.

הבריחה, העדות הדרמטית - ופתיחת התיק מחדש

2021: ב-6 בספטמבר, ערב ראש השנה, שישה אסירים ביטחוניים, בהם המחבל זכרייה זביידי, נמלטים מכלא גלבוע באמצעות מנהרה שחפרו. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב דאז מקים ועדת בדיקה ממשלתית למחדל הבריחה. בנובמבר 2021 מתחילה הוועדה את עבודתה. מפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה, גונדר משנה פרדי בן שטרית, מתוודה לראשונה בעדות תחת שבועה לוועדה כי בתקופה שקדמה לכהונתו בכלא, "סירסרו בחיילות למען סיפוק צרכים מיניים לאסיר ביטחוני".
8 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה מחבלים מכלא גלבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
"סרסרו בסוהרות". פרדי בן שטרית בעדותו, שפוצצה את הפרשה
(צילום: שאול גולן)
עדותו מכה גלים בציבור - ולראשונה הפרשה זוכה להתייחסות תקשורתית נרחבת. פרקליט המדינה עמית איסמן מודיע בצעד חריג על פתיחת התיק מחדש.

פיטורי הקמ"ן, החשיפה של "הילה" והודעת איסמן

2022: שב"כ נפגש בכלא עם עטאללה, ושומע ממנו לראשונה כי קיים "מגע מיני" עם החיילת "הילה". יועמ"ש שב"ס מדווח על כך לפרקליטת מחוז צפון, אילנה ירושלמי, אך "הילה" לא מזומנת לעדות והדבר אינו נחקר. הפרקליטות מורה למשטרה לפתוח בחקירה סמויה נגד נציבת שב"ס קטי פרי, בחשד שהסתירה מהוועדה מידע בפרשת הסוהרות, אך לא חוקרת ברצינות את הפרשה עצמה ובמקביל בית השפט נעתר לבקשת המשטרה והפרקליטות ומוציא צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.
בתחילת חודש יולי השר דאז בר-לב מקבל את המלצתה של נציבת שב"ס - ומפטר את הקמ"ן ראני באשא. בסוף אותו החודש "הילה" פונה מיוזמתה למשטרה וחושפת כי נאנסה על ידי מחמוד עטאללה. באוגוסט נעתר בית המשפט המחוזי בלוד לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" וביטל את צו איסור הפרסום, והמשטרה פותחת בחקירה.
2023: היום, 28 במרץ, פרקליט המדינה עמית איסמן מקבל החלטה דרמטית והופך את ההחלטה של משנהו למברגר מ-2019. הוא מורה להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד באשא ומפקד הכלא קשקוש. נגד האסיר הביטחוני עטאללה יוגש כתב אישום בגין אונס החיילת "הילה".