החל מ-1 בספטמבר לא תהיה לגאיה, בת 21 עם תסמונת רט, מסגרת להגיע אליה. "גאיה צריכה עזרה בכל פעולות היום-יום", מספרת אמה רחל אוחיון. "היא לא מדברת, מתקשרת רק עם מחשב, 100% סיעודית. כבר עכשיו אין לי אוויר מהדאגה. המסגרת נותנת לה משמעות בחיים, גירוי חברתי ואינטלקטואלי. אם היא תשב בבית לא תהיה לה חברה, תקשורת וגם לא טיפולים פרא-רפואיים".
4 צפייה בגלריה
yk13546578
yk13546578
"אני לא צריכה שיזדהו איתי, אני צריכה שנבחר ציבור יהפוך שולחנות". רחל אוחיון ובתה גאיה
(צילום: מתוך אלבום משפחתי)
לפני כשבוע, כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", הודיעו במטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים שמשבר כוח האדם הקיים לא מאפשר להם להמשיך לתת שירות מסור ויסודי למטופלים. לדבריהם, אם לא יימצאו פתרונות עבורם, הם ייאלצו להשבית באופן הדרגתי את השירותים החל מ-1 בספטמבר. מדובר במסגרות שנותנות כיום מענים לכ-30 אלף אנשים עם צרכים מיוחדים בכל הגילים, מפעוטות עד קשישים.
"כשהמסגרות נסגרו בתקופת הקורונה זה גרם לגאיה להידרדרות רגשית שהשפיעה על התפקוד שלה", אומרת אוחיון. "שמעתי את שר הרווחה אומר שהוא מזדהה עם ההורים. זה לא מספיק, אני לא צריכה שיזדהו איתי - אני צריכה שנבחר ציבור יהפוך שולחנות וידאג שיהיו תקציבים".
לדבריה של סיגל פרץ יהלומי, ראש מטה המאבק ומנכ"לית אקי"ם, פתרון לא נראה באופק. "שיגרנו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב המשקף את העוול והאפליה, אך עד כה - אין קול ואין עונה", היא אומרת. "אין אפילו רמז לכך שמשרד האוצר לוקח אחריות, או מנסה להגיע לפתרון הנדרש כדי למנוע את המשך קריסת המסגרות של אנשים עם מוגבלות".
פרץ יהלומי מספרת שההורים אכולי דאגה: "הם רואים שהמסגרות כבר החלו לקרוס. חלקן נסגרו, חלקן צומצמו ובכמעט כולן הצוות הנותר אינו מספק ועושה עבודה כפולה. כבר כעת המצב הקיים מסכן את בניהם ובנותיהם. הם מודאגים וכואבים מאוד. אם הארגונים השונים ייאלצו לשבות, תעסוקתם ופרנסתם של ההורים תיפגע כי הם יצטרכו להישאר בבית עם ילדיהם כשמסגרות היום יהיו סגורות. אבל חמור מכך, שגרת היום הכל כך חשובה של הילדים תיפגע. מצב זה עלול להוות טריגר למצוקות נפשיות. מדובר בנזק שייקח זמן רב לשקם".
4 צפייה בגלריה
מעונות לילדים בעלי מוגבלות נסגרים
מעונות לילדים בעלי מוגבלות נסגרים
"מי שמגיע לעבוד במסגרות האלה הם מלאכים בדמות אדם". אלון טביב ובנו אליעד
(צילום: יוסי לוגסי)
אלון טביב הוא אבא של אליעד, בן 14, תלמיד בחינוך המיוחד. "אליעד הוא רב-נכותי, יש לו מוגבלות שכלית-התפתחותית, פרכוסים, בעיות ראייה ושיתוק מוחין", הוא מספר. "מי שמגיע לעבוד במסגרות האלה הם מלאכים בדמות אדם. זו עבודה קשה מאוד ולא כל אחד יכול לבצע אותה ברמה הרגשית. הרבה פעמים אנחנו רואים אנשים מדהימים שעובדים שנה או שנתיים ובסוף הולכים למקום אחר, בדרך כלל בגלל השכר והתקנים. לילדים שלנו יש קושי מאוד גדול למצוא מסגרות או פעילויות מותאמות. לרוב אין להם חברים שנפגשים איתם אחר הצהריים, אין חוגים שמותאמים להם. אנחנו הולכים לאבד פה מסגרת ששילבה פנאי לטובת הילדים שלנו".
גם שולי קרן, אמא של נדב בן ה-21 שמאובחן עם אוטיזם בתפקוד בינוני, מודאגת מאוד מהמצב. "עוד שלושה ימים הוא מסיים את הקייטנה של בית הספר ואמור להגיע למרכז תעסוקה של אלו"ט, שכרגע התבשרנו שהוא לא ייפתח לחניכים חדשים בגלל העיצומים", היא מספרת. "הוא צריך את השגרה שלו, את סדר היום, לצאת מהבית. ברגע שלא תהיה לו מסגרת אז תהיה נסיגה בתפקוד, בהתנהגות, ברמת ההבנה. כל שינוי וחוסר ודאות פוגעים ברווחה ובאיכות החיים שלו. המצב החברתי לא נהיה טוב יותר, וזה עצוב. מי ידאג לאינטרסים של הילדים שלנו?".
4 צפייה בגלריה
yk13546641
yk13546641
"מי ידאג לאינטרסים של הילדים שלנו?". שולי קרן ובנה נדב
(ללא קרדיט)
לדבריו של דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט, "אנו מתריעים זמן רב על המחסור בכוח אדם כאחד האתגרים הגדולים ביותר בהפעלת השירותים לאנשים עם צרכים מיוחדים. אין סיבה שבמדינה השואפת לצדק חברתי החלשים ביותר ייפגעו, כאשר הפתרון לבעיה הוא מתן שכר הוגן למטפלים ולמדריכים. זכויותיהם של אנשים עם צרכים מיוחדים הולכות ונשחקות. זהו הזמן לתקן ולעצור את כדור השלג הזה לפני שנגיע לקטסטרופה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הקושי בגיוס כוח אדם בחלק ממסגרות משרד הרווחה הוא נושא חשוב הנמצא בטיפול בשנים האחרונות. כמו כן, רק לאחרונה אישרה הממשלה הגדלה של מכסות העובדים הזרים לטובת טיפול במוסדות הרווחה ב-1,300 עובדים, שצפויים לספק מענה חלקי לקושי בגיוס עובדים. משרד האוצר נמצא בקשר שוטף עם משרד הרווחה למציאת פתרונות נוספים".
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "המשרד תומך בהעלאת השכר למטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלות. שר הרווחה יעקב מרגי קיים פגישה בנושא עם שר האוצר, ובעקבותיה פועלים גורמי המקצוע מול עמיתיהם באוצר בניסיון לגבש מתווה מוסכם להעלאת השכר. יצוין כי הקושי בגיוס ובשימור כוח אדם במסגרות לאנשים עם מוגבלות התגברו לאחר חתימת הסכמי שכר בענפים אחרים, כגון סייעות החינוך המיוחד, אשר גרמה לנטישה של עובדים ממסגרות לאנשים עם מוגבלות. על כן, חשיבות העלאת שכר המטפלים מקבלת משנה תוקף. יחד עם זאת, אנו קוראים לארגונים לתת הזדמנות למיצוי המשא ומתן ולהימנע משביתה שתפגע במטופלים ובמשפחותיהם".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.08.23