כוחות הביטחון מנהלים מצוד נרחב אחר המחבל שרצח מטווח אפס את שי-סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) במכון לשטיפת מכוניות בחווארה. הסריקות אחר המחבל נמשכו לאורך כל הלילה, והתקדמות נרשמה גם במישור המודיעיני והחקירתי - על אף שהמחבל טרם נתפס.
במהלך הלילה נכנסו הכוחות בין השאר לכפר עקרבה, דרומית לשכם, ביצעו מעצרים והחרימו מצלמות אבטחה. זהו גם האזור שבו מתמקד כעת המצוד אחר המחבל, שלפי ההערכות מסתתר בבאזור שכם. בין השאר נפרסו מחסומים ביציאות והכניסות מהכפרים הסמוכים, וכוחות גדולים מנהלים סריקות במרחב. בצה"ל ציינו את הפריסה הנרחבת כנוהל אוטומטי חדש של הכוחות באזור חווארה, שמנע חיכוכים ופעולות נקמה של מתנחלים קיצוניים בעיקר מכיוון יצהר.

7 צפייה בגלריה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
כוחות הביטחון נפרסים אחרי הפיגוע
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
yk13554918
yk13554918
בשבת הציר מתוגבר פחות. שי ואביעד
7 צפייה בגלריה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
שוטרים וכוחות בזירת הפיגוע, אתמול
(צילום: AFP)
שי ואביעד כבר כמעט סיימו את הטיפול במכוניתם, והיו אמורים לצאת בחזרה הביתה, לאשדוד. אתמול, בשעות הבוקר, הם הגיעו לכפר הפלסטיני חווארה הסמוך לשכם, כדי לתקן את המזגן במכונית הסקודה ולרכוש כמה אביזרים עבורה. המכונית כבר הייתה בשטיפה, אחרי התיקון, כשהמחבל החמוש באקדח נכנס במהירות למכון השטיפה והתייצב ממש מולם.
שרון מוזס, חברו של שי מעבודתו כנהג הסעות, סיפר ל-ynet live כי ביקש ממנו שלא ייסע לחווארה. "הוא אמר שהוא מתקן שם את הרכב, ולא רציתי שייסע, אבל זה מה שקרה", סיפר בכאב. "הוא לא שמע לאף אחד. לפני שבועיים היינו בחתונה, הוא דיבר איתי ואמר לי שהוא נוסע לחווארה לתקן את הרכב. הוא אמר לי לבוא איתו, ואמרתי לו שאני לא הולך למקום הזה, לא מתקן כלום שמה".
מוזס סיפר כי חלק מקרובי המשפחה של השניים שומרי שבת, וקיבלו את הבשורה המרה רק אתמול בשעות הערב. "הוא היה כמו אבא בשבילי", אמר. "כל דבר שקרה, הוא הראשון שהייתי מספר לו. הוא היה בן אדם זהב, שאהב לעזור ולתת את הכול".
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
חיילים הוקפצו מחשש לפיגועי השראה. כוחות צה"ל באזור חווארה
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
סרטון מצלמות האבטחה ממכון השטיפה מצמרר: המחבל נראה בו באקדח שלוף, יורה מטווח אפס ממש באב ובבנו, שלא נראים במצלמה, בעוד אחד העובדים במקום שעסוק בשטיפת מכונית, נמלט בבהלה למשמע קולות הירי.
השעה הייתה דקות בודדות אחרי 15:00, כשבמוקד 101 של מד"א מרחב ירקון התקבל הדיווח על אודות שני פצועים מירי בחווארה. "שני הפצועים שכבו בתוך מכון שטיפת הרכבים כשהם מחוסרי הכרה וסובלים מפציעות ירי בגופם. בשיתוף כוח רפואה של הצבא הענקנו להם טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות", תיאר פרמדיק מד"א, תומר גוסמן, שהוזעק לזירה. אלא שלמרות המאמצים הרבים נאלצו הצוותים לקבוע במקום את מותם של שי ובנו אביעד.
7 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ"ל בחווארה אחרי הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
 כוחות צה"ל ומפקדי אוגדת יהודה ושומרון מזירת הפיגוע חווארה
 כוחות צה"ל ומפקדי אוגדת יהודה ושומרון מזירת הפיגוע חווארה
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות גדולים של צה"ל הוקפצו לאזור ופתחו במרדף אחרי המחבל שהשליך את אקדחו ונמלט. הכוחות חסמו צמתים מרכזיים באזור ופרקו מצלמות אבטחה מהכביש, שנוטה להיות עמוס בשעות הצהריים של יום שבת.
בסריקות השתתפו בין השאר לוחמים מיחידת דובדבן, גדוד האיסוף 636, סיירת גבעתי ויחידת מרעול המתמחה באיתור עקבות. הכוחות פעלו גם בתוך הכפרים הסמוכים, עוריף ועווארתא.
מאות לוחמים השתתפו במצוד וכלי טיס סרקו מהאוויר את מטעי הזיתים הסמוכים לזירת הפיגוע. נוסף לחיפושים, הבעלים של מכון השטיפה וכמה מהעובדים במקום עוכבו לחקירה בחשד שדיווחו למחבל על הימצאותם של יהודים במוסך.
לאזור הוקפץ גם גדוד תגבור מחשש לפיגועי השראה נוספים, במקביל לכוחות גדולים של משטרה ומג"ב שנערכו לפעולות נקם של יהודים.
7 צפייה בגלריה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
"חוקרים איך מה הביא להתממשות הפיגוע". טור ארוך של מכוניות באזור חווארה, אתמול
(צילום: רויטרס)
מתחקיר ראשוני של הפיגוע עלה שהמחבל החמוש באקדח נכנס רגלית למכון השטיפה וניגש אל האב ובנו שישבו והמתינו לסיום שטיפת מכוניתם. הוא זיהה אותם כיהודים – ככל הנראה לאחר ששמע אותם מדברים עברית – ואז ירה בהם מטווח אפס לפחות חמישה כדורים.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע לזירת הפיגוע יחד עם מפקד האוגדה תת-אלוף אבי בלוט ומפקד חטיבת שומרון אלוף-משנה שמעון סיסו, וקיים תחקיר ראשוני לפיגוע. המפקדים ערכו הערכת מצב שבמסגרתה הוצגה לרמטכ"ל פריסת הכוחות והחסימות במרחב והמאמצים המודיעיניים לתפיסת המחבל. "מדובר בפיגוע קשה, שנתחקר מה הביא להתממשותו", אמר הרמטכ"ל.
מסדרון חווארה, הציר שבו אירע הפיגוע אתמול, נמצא בחלקו בשטחי B ובחלקו בשטחי C, והוא אינו אסור לכניסת ישראלים. אמנם בגלל רצף הפיגועים שאירע בחודשים האחרונים על הציר ירדה משמעותית כמות הישראלים שעוצרים לקניות בחווארה, אך עדיין – בעיקר משום שמדובר בחנויות ובבתי עסק שנמצאים ממש על ציר הנסיעה – יש ישראלים רבים שעוצרים ונכנסים אליהם.
בגלל רצף הפיגועים באזור יש כוננות גבוהה מאוד של לוחמים, אך במהלך השבת הציר מתוגבר פחות, בגלל נוכחות מועטה של יהודים. על רקע הפיגוע הזהירו אתמול בצה"ל, שלמרות שאין איסור חוקי, יש סכנה בהגעה למקומות כאלה בשטחי יהודה ושומרון, והדבר לא שווה בכדי לחסוך כמה שקלים. על בני משפחות ניגרקר וניר נפל אתמול אבל כבד. אחת מקרובות המשפחה סיפרה: "אנחנו בשוק מוחלט. מרוסקים. אשתו של אביעד דיברה איתו כמה דקות לפני הפיגוע, ושניות אחר כך הוא נרצח. זה אסון בלתי נתפס. המשפחה התפרקה".
בתוך כך, משרד החוץ האמריקני גינה אמש את הפיגוע: “אנו מגנים באופן חד-משמעי את מתקפת הטרור היום בגדה המערבית שבה נהרגו שני ישראלים. ארצות הברית מביעה את תנחומיה ​​למשפחותיהם וקוראת לצעדים מיידיים להפסקת האלימות וההסתה לאלימות”.
בנוסף, שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלנד, גינה גם הוא את הפיגוע: "אני מגנה את הירי באב ובנו הישראלים אתמול בחווארה בגדה המערבית הכבושה - אין הצדקה לטרור. מדובר בתזכורת נוספת למחיר האנושי המתמשך של הסכסוך, זה קריטי למנוע שפיכות דמים נוספת".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.08.23