7 צפייה בגלריה
yk13560939
yk13560939
חברי מועצת התלמידים הארצית לאחר הפגישה שערכו אתמול
(צילום: רפי קוץ)
הריטואל הכמעט קבוע חוזר: גם לקראת סוף אוגוסט 2023, כחצי מיליון תלמידי כיתות י' עד י"ב שוב לא יודעים אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה. זאת על רקע איומי ארגון המורים העל-יסודיים להשבית את הלימודים אם לא ייחתם עימם הסכם שכר ראוי. מה שמוסיף לבלבול הן ההצהרות הסותרות: מצד אחד, ארגון המורים מודיע כי "ההערכה היא שתהיה שביתה ארוכה". מצד שני, הצדדים מדווחים על המשך פגישות המשא ומתן.
לא קל להיות תלמידים בישראל. מאז פרוץ הקורונה בשנת 2020 הם עברו משברים בלתי פוסקים, סגרים, למידה בזום וניתוק חברתי, צברו פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים שהמערכת מתקשה להדביק. אחר כך הגיעו העיצומים השונים שפגעו בעיקר בהם, ועכשיו תורם של איומי ההשבתה.
7 צפייה בגלריה
yk13560175
yk13560175
ליאל סרוסי (מימין) ושחר סילפין: "התלמידים משלמים את המחיר"
(צילום: גיל נחושתן)
"מאבק המורים מוצדק, מגיעים להם תנאים טובים יותר ושכר גבוה יותר, חסרים מורים - אבל הבעיה היא שהמאבק שלהם נמשך כבר שנתיים בערך, והתלמידים משלמים את המחיר", אומרת ליאל סרוסי, תלמידת כיתה י"ב בתיכון הרב-תחומי בחדרה. לדבריה, "עד כיתה י' ישבנו בבית מול מסכים. בסוף אותה שנה התחילו הבעיות עם ארגון המורים. בשנה שעברה לא קיבלנו ציונים ולא היו טיולים, פעילויות ומסיבות סיום. ועכשיו שוב לא ברור מה יהיה. בקיצור, מאז הקורונה לא חווינו שנה אחת יציבה. נותרו לנו לא מעט בגרויות, יש לנו המון פערים, וגם פגעו לנו בחוויה החיובית שבית ספר אמור לספק. לצערי, לא רואים את התלמידים במאבק הזה. אנחנו לא מספיק חשובים כדי שייאבקו עבורנו".
חברתה ללימודים, שחר סילפין, הוסיפה: "אני מאוד מקווה שלא נתחיל את השנה עם שביתה. בשנה שעברה היה מאוד קשה לקראת בחינות המתכונת והבגרויות, אחרי העיצומים, בלי ציונים ובלי שיכולנו לקבל מידע על מצבנו הלימודי. הלימודים הם הדבר שהכי חשוב לי בתקופה הזו. אני רוצה להצליח, אבל ככה זה יהיה קשה. אמא שלי מורה, אני מבינה את המורים ותומכת במאבק שלהם, אבל הוא לא צריך להתנהל על גב התלמידים. מחזיקים אותנו כבני ערובה".
7 צפייה בגלריה
yk13560215
yk13560215
גאיה דרעי: "הדבר עלול להשפיע לרעה על עתידנו"
(צילום: רפי קוץ)
7 צפייה בגלריה
yk13560645
yk13560645
דביר אדרי (מימין) ואורי טימסית: "הדבר האחרון שחסר לנו זו שביתה"
גאיה דרעי, תלמידת תיכון דנמרק בירושלים, עולה לכיתה י"א. "זו שנה מאוד קשה ועמוסה מבחינת הלימודים ובחינות הבגרות", אמרה. "כבר נגרם לנו נזק מהעיצומים של המורים בשנה שעברה ומשנתיים של זום. אם זה יימשך, הדבר עלול להשפיע לרעה על העתיד שלנו".
אורי טימסית, שעולה לכיתה י"ב בקריית החינוך אמי”ת שדרות, שיתף כי "אחרי החופש הגדול אנחנו מייחלים לחזור לשגרה, לחברים, ללימודים. אבל אם לא חוזרים ברגל ימין, בדיוק ב-1 בספטמבר, גודעים לנו את התקווה להצליח - הרצון להשקיע בהמשך נעלם".
חברו לכיתה, דביר אדרי, הוסיף: "התלמידים של היום עברו בקושי רב את השנים המורכבות של הקורונה והפסידו הרבה חומר. אצלנו, בשדרות, יש גם מצב ביטחוני רגיש שמשבש את השגרה. הדבר האחרון שחסר לנו זו שביתה. חייבים לעצור את הטירוף הזה".
7 צפייה בגלריה
yk13560235
yk13560235
אייל בכור: "מקווה שיימצא פתרון מהיר"
7 צפייה בגלריה
yk13560200
yk13560200
עדי כהן חסין: "לופ שלא נגמר"
(צילום: הרצל יוסף)
אייל בכור, תלמיד כיתה י"ב בתיכון דרכא בגין בגדרה, מציג גישה אחרת. "אני מבין שאין למורים ברירה", ציין. "הם נותנים הרבה מעצמם ואנחנו חייבים לסייע להם לתקן את המצב. אני מקווה שיימצא פתרון מהיר".
עדי כהן חסין, תלמידת כיתה י' בתיכון עמל רמות באר שבע, אמרה מילים קשות: "התחושה היא שאנחנו בלופ שלא נגמר. כל שנה משבר אחר. אנחנו מרגישים בני ערובה. אני לא נכנסת למהות הוויכוח ביניהם ולשאלה מי צודק. אני מצפה שיחשבו עלינו ואת המריבות שלהם יעשו בלי שזה יבוא על חשבוננו".
ראשי מועצת התלמידים והנוער הארצית נפגשו אתמול לדיון בנושא. יושבת ראש המועצה ספיר מוספי, שעולה לכיתה י"ב, מסרה: "אנחנו מסכימים עם מטרת מאבק המורים, רוצים שהם יהיו מתוגמלים כראוי עבור העבודה הקשה שהם עושים, אך לא מוכנים שהמאבק יפגע בנו. אנחנו לא כלי משחק. אל תוותרו עלינו, על תעודת הבגרות שלנו, על הסיכוי שלנו להתקבל למוסדות ההשכלה הגבוהה. אל תהפכו אותנו לדור אבוד".

בשבוע הבא: ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"

כשזה מגיע לחינוך, זה נוגע בכולנו. מערכת חינוך משגשגת מצמיחה מתוכה יזמים, מנהיגים, אנשי תרבות ורוח ובעיקר נערים ונערות ערכיים יותר ומשכילים יותר. אולם כשהחינוך נפגע, זה יוצר תגובת שרשרת מדאיגה שקשה מאוד לתקן.
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת כיום עם שורה של אתגרים: מחסור מתמיד בצוותי הוראה, תקציבים מוגבלים שמקשים על שיפור התשתיות ואיכות הלמידה, פערים בין מרכז לפריפריה ועוד. לצד אלו, קיימים גם לא מעט הישגים לימודיים ופורצי דרך שמאחוריהם עומדים שורה של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות מסורים, שרואים במקצוע החינוך שליחות של ממש.
כל אלו ועוד יעמדו בליבה של ועידת החינוך השנתית של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוועידה, שתיערך ב-30 באוגוסט, תעלה לדיון את הנושאים הבוערים שעל סדר היום מתוך ניסיון להבין כיצד מובילים שינוי במערכת החינוך הישראלית.
בוועידה ייקחו חלק שר החינוך יואב קיש; מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אינה זלצמן; מנכ''ל החברה למתנ"סים, טל בסכס; יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון; מנהלת אגף מו"פ, בתי"ס ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, מירב זרביב; מנהלת אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, עינב לוק; ראש מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון, אטי אדר; אלחנן פלהיימר, יו”ר התאחדות הסטונדטים והסטודנטיות הארצית; מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך אורנה פז; ויסאל גנאים, חברה מייסדת בעמותת אלרואד; איריס וולף, מנהלת אגף בכיר, הכשרה וכניסה להוראה; שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב; ראש מרכז מנור מבית יוזמות המאה, ד"ר מיכל טביביאן מזרחי; צח סימון, יוצר וכותב הבלוג "אמאל'ה אני אבא", ועוד שורה של מרתקת של אנשי ונשות מקצוע.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.08.23