"מדי שבוע נערמים עוד ועוד תיקי הרצח הבלתי מפוענחים, במיוחד במגזר הערבי", הודה בכיר במשטרה בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". לדבריו, "אנחנו עובדים קשה ולא רואים את האור בקצה המנהרה. אפשר לומר שיש מאות תיקי רצח מהשנים האחרונות שאינם מפוענחים, במיוחד במגזר הערבי". הסתכלות על הנתונים היבשים, מעלה תמונת מצב מדאיגה אף יותר: ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, עלה מספר קורבנות האלימות בחברה הערבית פי 2.5 ועומד על 160.
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
160 נרצחים בחברה הערבית, אך רק 16 כתבי אישום הוגשו. זירת הרצח המרובע באבו סנאן
על-פי נתוני המשטרה, 80 אחוז מקורבנות כלל מעשי הרצח הם מהמגזר הערבי, על אף שהוא מהווה כ-20 אחוז מהאוכלוסייה הכללית. בסך הכל, מתחילת השנה חוקרי משטרת ישראל הוזעקו ל-179 זירות רצח ברחבי הארץ, מתוכן 135 מהזירות השתייכו למגזר. למרות ריבוי המקרים, הצליחה המשטרה לפענח בעיקר מקרי רצח בחברה היהודית. מתחילת השנה הגישו במשטרה בסך הכל 39 כתבי אישום לבית המשפט באשמת רצח נגד 66 נאשמים. פילוח שלהם מעלה כי רק 16 מתוכם היו על אירועי רצח במגזר הערבי.
לפי גורם בכיר במשטרה, מרבית התיקים הפתוחים מתרכזים במחוזות דרום, מרכז, צפון וחוף שם לא מצליחים הכוחות להשקיע מספיק כוח אדם ואמצעים טכנולוגיים בפענוח המקרים. קצין בכיר לשעבר שעמד בראש יחידות עילית בתחום החקירות תיאר מרדף אינסופי שבמשטרה מתקשים לעמוד בו: "אין תיק רצח קל. גם בתיק הכי פשוט יש להשקיע עבודה עד לביסוס כתב אישום. יחידות החקירה במשטרה מאוד קטנות, במיוחד שכל אירוע רצח דוחק אחורה את התיק הקודם".
4 צפייה בגלריה
ראשד אבו סלאח, הנרצח בזירת הרצח  805 בין עראבה לסכנין
ראשד אבו סלאח, הנרצח בזירת הרצח  805 בין עראבה לסכנין
עלי אבו סלאח נורה למוות סמוך לסכנין
לצד העלייה במספר אירועי הרצח והקושי בפענוח המקרים, במשטרה כן מביעים שביעות רצון מתוצאות מבצע "מסלול בטוח ירוק" לאיסוף אמצעי לחימה. מתחילת השנה, סימנה המשטרה יותר מ-400 יעדים שהוגדרו מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי המעורבים, על פי החשד, בסכסוכים המדממים. עד כה פוצחו 76 יעדים שהוגשו נגדם כתבי אישום, מתוכם 60 נעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים. בסך הכל, מתחילת השנה נרשמו על ידי המשטרה כ-1,800 אירועים שהסתיימו בתפיסת אמצעי לחימה וכלי ירייה לרבות אלפי נשקים מאולתרים, כלי נשק לא תקניים, מטעני חבלה וכלי תחמושת נוספים.
"מיקוד הטיפול ביעדים מתוך הסכסוכים המדממים ברחוב הערבי מתבטא בהרחקה מהחברה של עשרות יעדים שבהם חברים בארגוני פשיעה למעצרים עד תום ההליכים, ומשם לעונשי מאסר בפועל", הסביר ראש מת"מ בחטיבת המודיעין, ניצב-משנה שמואל שרביט. "כלי הנשק שנתפסים על-ידי השוטרים שלנו ועל-ידי כוחות מג"ב קוטלים את שרשרת הסחר בנשק, ובכך אנחנו מונעים את הגעת כלי הירייה ואמצעי הלחימה לידי גורמים עוינים הן מהתחום הפלילי והן מהתחום הפח"עי".

בתוך כך, אתמול נרצח עלי אבו סלאח (30) מסכנין, ביריות בכביש 850, בין עראבה לסכנין. הקורבן מוכר למשטרה, ולמעשה היה "אסיר ברישיון" - אדם ששוחרר ממאסר אחרי ניכוי שליש, והוטלו עליו תנאים מגבילים בעקבות זאת. את עונש המאסר שלו ריצה אבו סלאח בגין עבירות אמל"ח וחטיפה לשם רצח, והוא שוחרר לפני יותר משנה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול גם הוא לפשיעה בחברה הערבית, ואמר בישיבת הממשלה כי נשקלת האפשרות לנקוט במעצרים מנהליים: "מדובר במכת מדינה. אזרחי ישראל - יהודים וערבים - ראויים לחיות בביטחון ולא תחת משטר אימה וטרור. נשקול יד קשה, כולל מעצרים מנהליים, כדי לבלום את מעשי הרצח".

זעם בכפר כנא: "זורקים את התיקים שלנו לפח"

משפחת עואודה מתקשה להתאושש מאירוע הירי החריג שאירע שלשום בחצר ביתם והוביל לפציעתם של שישה אנשים, בהם שניים באורח קשה. שני רעולי פנים נכנסו אז לחצר ופתחו באש בזמן ש-23 בני משפחה ישבו לארוחה במקום. במשפחה טענו לאוזלת יד מצד הרשויות, והוסיפו כי "המשטרה לא רוצה לעבוד".
"ישבנו לאכול ארוחת ערב ולחגוג את יום הולדתו של בני רשיד - בעל צרכים מיוחדים, ואז שמענו ירי כבד", שחזרה קמליה עואודה בבית החולים האיטלקי בנצרת. קמליה נפצעה מהירי לעבר בית המשפחה בכפר כנא לצד חמישה בני משפחה נוספים, בהם בעלה, בתה ושני בניה. ממיטת האשפוז, היא סיפרה כי חשה שנזנחה על ידי המדינה: "איפה חברי הכנסת הערבים, ראשי הרשויות המקומיות והממשלה? אף אחד מהם לא הגיע אלינו. אם הפצועים היו יהודים, היינו רואים נציגי הממשלה נכנסים ויוצאים - אבל את התיקים שלנו סוגרים וזורקים לפח".
4 צפייה בגלריה
הפצועים באירוע האלימות בכפר כנא
הפצועים באירוע האלימות בכפר כנא
"טרוריסטים תקפו אותנו וירו יותר מ-45 כדורים". האחים סלאח ומוחמד עואודה שנפצעו מהירי
(צילום: גיל נחושתן )
4 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכפר כנא
אירוע ירי בכפר כנא
הרכב שאותר סמוך לבתים וככל הנראה שימש את היורים

לפי החשד, שני רעולי פנים נכנסו כאמור לחצר בית וירו לעבר אב המשפחה שנפצע קשה ולעבר ילדיו. הרכב שבו ככל הנראה נסעו היורים אותר עולה באש סמוך לבתים ביישוב - והחיפושים אחריהם עדיין נמשכים.
בנה של קמליה, סלאח, מאושפז גם הוא בבית החולים האיטלקי לצד אחיו מוחמד. על אף שבמשטרה העריכו כי הרקע לירי הוא סכסוך בין משפחות, לדבריו - אין זו הסיבה: "אני עדיין לא מבין למה הותקפנו על ידי טרוריסטים. כל המשפחה הייתה ביחד, צחקה, ופתאום באו שני פושעים ומחבלים וניסו לחסל אותנו אחרי שהם ירו לעברנו יותר מ-45 כדורים. אנחנו משפחה שלווה ואין לנו סכסוך עם אף אחד".
עשרות תושבי הכפר ביקרו אתמול את בני המשפחה. אחת מהן, היא ישה שהודתה שעל אף שלא נפגעה - היא חוששת לחיי ילדיה: "המצב קשה מאוד, הילדים לא ישנים בלילה. החיים של כולנו תלויים בכדורים - הם אלו שקובעים אם אנחנו נשאר בחיים או נמות". הירי על בית המשפחה הוא הירי השלישי ביישוב תוך ארבעה ימים. לנוכח הרצף המסוכן, מזהיר אחד האחים, הרצח הבא הוא רק עניין של זמן: "בכפר כנא, המשטרה יודעת מי הבריונים ומי היורים - אבל היא לא רוצה לעבוד. כל התושבים מדברים על פושע שצריך לגרש מהיישוב, והתוצאה היא עוד סדרה של פשעים".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.08.23