ערב מדמם נוסף בחברה הערבית, ולא רואים את הסוף: גאזי סעב (53) שמתמודד לבחירות לרשות המקומית, נרצח הערב (שלישי) יחד עם עוד שלושה קרובי משפחתו - זהר סעב (45), אמיר סעב (28) וחלבי סלמאן (63) - מירי בשטח חקלאי באבו סנאן שבגליל המערבי. צוותי מד"א ביצעו בהם פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותם בזירה.
בזירת הרצח התפתחו מהומות ענק, כשפורעים ידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שהגיעו למקום. הגישה לזירת הרצח נחסמה. האירוע מגיע פחות מיממה לאחר שמנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע נרצח ביריות בעיר. בעקבות הרצח: נתניהו יכנס מחר לדיון מיוחד את ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית.
4 צפייה בגלריה
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב, המתמודד לראשות אבו סנאן שנרצח
(מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
זירת הרצח באבו סנאן
הארבעה היו בשטח חקלאי אצל חברם בשטח, כשהגיע רעול פנים שירה לעברם מטווח אפס. עם הדיווחים על האירוע, הוקפצו למרכז הרפואי גליל בנהריה כוחות רבים של משטרה ויס"מ כדי להגן על הצוותים הרפואיים והשוהים במקום, ולמנוע התפרעויות מצד מלווי הפצועים. בשל המתיחות הגבוהה הגופות יועברו לבית החולים רמב"ם בחיפה ולא לנהריה. מפקד המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי צפוי להגיע לזירת הרצח באבו סנאן, שם יקבל סקירה ממפקד מחוז חוף ניצב דני לוי.
לפי שעה, המשטרה בוחנת מספר כיווני החקירה: מלבד החשד שמדובר ברצח שבוצע על רקע הבחירות לראשות המקומית, נבדקת גם האפשרות שמדובר בסכסוך בין ארגוני פשע. אופי הפעולה, בינתיים, נראה מתאים לסכסוכים בין ארגוני הפשע השונים, שכבר גבו בעבר מספר קורבנות רב בבת אחת - כמו הרצח ביפיע בחודש יוני האחרון. עם זאת, במשטרה גם לא שוללים קשר בין הבחירות לסכסוך.
חובשי מד"א רועי וישניה שבתאי ואילן לוין סיפרו: "מדובר באירוע קשה. במקום הייתה המולה רבה, ארבעת הפצועים בגילאי 30 עד 50 שכבו בשטח חקלאי כשהם מחוסרי הכרה וסובלים מפציעות ירי בגופם. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".
סעב, נשוי ואב לשלושה ילדים, כתב בחשבון הפייסבוק שלו בחודש שעבר: "לאחרונה, חלה הסלמה יוצאת דופן באלימות ובפשיעה בכפרים שלנו. מעשי אלימות אלו חצו כל גבול ואיננו יכולים לשתוק עוד. תפסיקו את האלימות, אנו מאוד עצובים על מה שקורה בארצנו האהובה. אני פונה אליכם, אל תנהגו באלימות כי אין סיבה להרוג, יש דרכים אחרות להתמודד. אנו מקווים שהאלימות תיעלם מכפרינו".
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
(צילום: שרון צור)
האירוע קשה מגיע כאמור פחות מיממה לאחר שמנכ"ל העירייה עבד אלרחמן קשוע נרצח ביריות בעיר. שב"כ הודיע היום על מעורבות בחקירה, וראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לרצח: "חציית קו אדום, נפעיל את כל האמצעים".ל-ynet נודע היום כי 25 נבחרי ציבור מהחברה הערבית מוגדרים בחטיבת המבצעים של המשטרה כמאוימים, ומקבלים סל אבטחה.
בהודעה שפרסם נתניהו אחר הצהריים הוא אמר: "הרצח של מנכ"ל עיריית טירה זה חציית קו אדום. הרציחות האלה, ארגוני הפשע, הפרוטקשן, להשתלט על עיריות, זה דבר שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. אנחנו נפעיל את כל האמצעים - כולל השב"כ, כולל המשטרה, כל האמצעים, כדי לנצח את הפשיעה הזאת. חיסלנו את הפשיעה המאורגנת בחברה היהודית בישראל, אנחנו נחסל את הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית בישראל. כל אזרחי ישראל חייבים לחיות בביטחון ולא תחת צל של איום הטרור הפנימי".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לאירועי היממה האחרונה בחברה הערבית: "כל אזרח בחברה הערבית בישראל חי היום בפחד נורא, באבל כבד ובחרדות איומות. כל אחד מהנרצחים הוא עולם ומלואו למשפחתו ואוהביו. זהו מצב חירום שמחייב צעדים נחושים של המדינה כדי למגר את הפשיעה והאלימות, ולמנוע את אבדן החיים. תנחומיי למשפחות האבלות מהימים האחרונים - מטירה ועד אבו סנאן".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתח ביקורת על נתניהו וממשלתו: "ארבעה נרצחים, ארבע משפחות אבלות - וראש הממשלה משאיר את הטיפול באתגר הלאומי שמולנו בידי בן גביר. ‏החברה הערבית בקריסת מערכות, וראש הממשלה עסוק בהצהרות ריקות מתוכן. ‏אין כאן פתרונות קסם. נדרשת מדיניות נחושה ואחראית של הממשלה כולה שתגובה בפעולות בשטח.‏ אי אפשר להשאיר אתגר לאומי בסדר גודל כזה בידיו של בן גביר. ‏ראש הממשלה - האחריות עליך".
הודעתו של סעב על ריצה לבחירות


החברה הערבית סופרת כבר 158 נרצחים מתחילת השנה, רובם כתוצאה מירי, כשהסיבות מגוונות: נקמות דם, סכסוכים בין ארגוני פשיעה, אלימות במשפחה ועוד. בתקופה המקביל בשנה שעברה הגיע מספר הקורבנות ל-68 (111 בשנה כולה). אם לא יחול שינוי דרמטי במצב, מספר הקורבנות ב-2023 יחצה את רף ה-200, ועלול להיות גם כפול מזה של שנה שעברה. למעשה, בהסתכלות של שנה אחורה - מאוגוסט 2022 לאוגוסט 2023 - מספר הנרצחים כבר הגיע לכ-200 בשנה.
ביישובים הערביים קיים מצב קיצוני של פחד וחרדה, כשמספר הנרצחים הוא טיפה בים לעומת אירועי הירי החוזרים ונשנים: תופעת הנשק הבלתי-חוקי בחברה הערבית הוזנחה במשך שנים רבות והתעצמה, ומלבד ירי למטרות רצח משמש הנשק גם לאיומים, הפחדה - ואפילו חגיגות פרועות.