1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: חיים צח /לע"מ)
ממשלת נתניהו הנוכחית מכהנת קצת יותר מחצי שנה ובתקופה הקצרה הזו היא הצליחה לעשות דבר חסר תקדים בתולדות המדינה: לפרק את צבא ההגנה לישראל. זה קורה בצבא המילואים, בצבא הקבע ובקרוב גם בצבא הסדיר. אם הממשלה לא תעצור מיד, היא תשאיר אחריה אדמה חרוכה בצה"ל.
צבא המילואים בדרך לאובדן כשירות; היכולות האסטרטגיות של חיל האוויר כבר מתחת לקו האדום, והמשבר מחלחל גם ליחידות המיוחדות, למערך המודיעין, ואף לכוחות היבשה, השריון והתותחנים. בנימין נתניהו, בצעד בוטה במיוחד, סירב לפגוש את הרמטכ"ל הרצי הלוי לפני ההצבעה בכנסת על ביטול עילת הסבירות, ולא נותן לצמרת הצבא להציג בפני שרי הממשלה את ההיקף המלא של הפגיעה האנושה בצבא המילואים.
בממשלה שבה שרים רבים לא שירתו בכלל בצה"ל, או שעשו שירות קצרצר ולא משמעותי, יש כאלה שבכל מקרה לא מתעניינים בנושא ולא מבינים אותו. ביטחון ישראל הופקר. צבא המילואים הינו עיקר כוחו של צה"ל. לוחמי המילואים, בני כל העדות ותומכי כל המפלגות, היו שם בכל מלחמות ישראל והצילו את המדינה פעם אחר פעם, כולל אחרי טעויות קשות של הדרג המדיני. במקום להוקיר את אנשי המילואים, מיעוט קטנטן שממשיך לשרת ולסכן את עצמו למען המדינה תוך שהוא משלם מחיר כלכלי, אישי ומשפחתי, הממשלה בחרה להעביר את חוק ביטול עילת הסבירות, ושלחה את הטייסים והלוחמים לעזאזל, כמו שאמר אחד השרים הפחות חכמים בקואליציה הזו.
המשבר מגיע במהירות שיא גם לצבא הקבע. כאשר שרים וחברי כנסת מהקואליציה מתחרים ביניהם מי מקלל יותר את הרמטכ"ל, את אלוף פיקוד מרכז ומפקדים בכירים אחרים, וראש הממשלה בקושי משמיע איזה גינוי רפה, המסר עובר בבירור לקצינים בדרגי הביניים. מסר של זלזול, הפקרה והזנחה. מסר שדוחף את הטובים ביותר לעזוב את צה"ל ולחפש את עתידם במקום אחר.
בשנות ה-90, כמג"ד בצנחנים בתקופת הלחימה בלבנון, אחת המשימות הכי קשות שלי הייתה לשכנע את הקצינים הטובים ביותר לחתום קבע ולקשור את גורלם בצה"ל. כשקצין או קצינה בתחילת הדרך רואים את היחס המזלזל והפוגעני של הממשלה לפיקוד הבכיר, הם מבינים שהזמנים השתנו. כך אנחנו מפסידים את המפקדים הקרביים הכי טובים שיכולים להיות לנו, את גאוני 8200 ואת הרופאים והרופאות שמתחילים להתעניין בתפקיד בחו"ל במקום בהארכת החוזה שלהם עם צה"ל.
חישבו מה עובר בראש של מ"פ צעיר שנלחם בטרור בשטחים, נתקל בכפיות טובה של מתנחלים קיצוניים שעליהם הוא שומר, שומע השמצות מכוערות נגד המח"טים ונגד אלוף הפיקוד, ובסוף צריך להחליט אם לבחור בקריירה צבאית או ללכת לעשות כסף באזרחות.
עכשיו הממשלה הזו מתכננת לפגוע קשות גם בצבא הסדיר, באמצעות חקיקת חוק ההשתמטות החרדית. החוק הזה הולך להפוך את האפליה בין דם לדם למדיניות רשמית של מדינת ישראל, ולהעביר מסר נורא לכל חייל וחיילת בצה"ל. חרדים שלא מתגייסים לצה"ל יקבלו תנאים שווים לאלה של לוחמים בגולני; תלמידי ישיבות שלא מסכנים את עצמם יקבלו מעמד שווה לשריונרים ותותחנים.
נעם תיבוןנעם תיבוןצילום: אופק רון- כרמל, במחנה
הפגיעה בחיל המילואים ובצבא הקבע מדאיגה אותי בתור אלוף במילואים. הפגיעה הקרובה בצבא הסדיר מרתיחה אותי בתור אבא לקצין קרבי בצה"ל. כמה אימהות בישראל יגידו לעצמן בעוד חצי שנה או שנה מהיום – למה אני שולחת את הבן שלי לסכן את חייו בזמן שבני גילו מקבלים פטור וזוכים להטבות? כבר היום, רק כמחצית מהצעירים בגיל גיוס מתגייסים. החוק הזה יפרק סופית את "צבא העם".
מילה אחרונה לליכודניקים: אצל הרבה מכם, כמו אצלי בבית, אין התרגשות וגאווה כמו לראות את הבן או הבת חוזרים הביתה במדים ביום שישי. כמוני, גם אתם סומכים על מפקדי צה"ל ומאמינים בהם שישמרו על המדינה ועל הילדים שלנו. הגיע הזמן להרים קול. אל תתנו לממשלה הזו לרסק את צה"ל.
נעם תיבון היה אלוף בצה"ל
פורסם לראשונה: 00:00, 29.08.23