למרות הודעת לשכת ראש הממשלה ביום שישי, לפיה "עוד לא התקבלה כל החלטה" בנוגע להנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים לתדירות של פעם בחודשיים במקום פעם בחודש, הודיע בן גביר לשירות בתי הסוהר כי ההנחיה תיושם.
3 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
(צילום: גדי קבלו, שריה דיאמנט)
בסוף השבוע העבירה לשכתו מסמך לנציבת שירות בתי הסוהר ובו דרישה לביצוע ההנחיה, בנימוק שהשר אחראי על שירות בתי הסוהר. משב"ס נמסר: "נציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי קיבלה את הנחיות השר ותפעל לקיים הערכת מצב ארגונית על מנת למצוא את הדרכים ליישמם". בהודעה לא נמסר כי ההנחיה תיושם.
בכך ענה בן גביר גם לנתניהו, שניסה לבלום את המהלך כשהוציא הודעה חריפה בערב כניסת השבת ולפיה לא תתקבל החלטה כזו, עד לדיון המיוחד בנושא בהשתתפות כלל גופי הביטחון. למעשה, בן גביר נכנס לעימות חזיתי מול נתניהו בנושא והנציבה, קטי פרי, נמצאת בתווך - אם כי מבחינה חוקית היא כפופה ישירות לשר.
"כאנשי חוק", הסביר בן גביר, "וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס אפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב קיש
בנימין נתניהו ויואב קיש
נתניהו. לא התקבלה החלטה?
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
הנחייתו של בן גביר נחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ביום שישי האחרון ובעקבותיה פרצה סערה. גורמי ביטחון אמרו כי ההנחייה "הונחתה על מבלי להתייעץ עם גופי הביטחון". בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" ציינו הגורמים כי "בכל החלטה מהסוג הזה, שיש לה השלכות ביטחוניות רחבות, נהוג להתייעץ טרם קבלתה".
הגורמים הבהירו כי עמדת השב"כ וצה"ל היא שבעת הנוכחית, טרום החגים ובצל המתיחות הביטחונית הקיימת, "לא נכון יהיה לבצע שינויים במדיניות בעת הזו, טרם הנושא נדון במסגרת עבודת מטה מסודרת שתובא בפני הקבינט". עוד הם אמרו כי "לצד ההתנגדות לביצוע שינויים כלשהם בעת הזו, עמדת השב"כ היא להמשיך שלא לאשר ביקורי אסירי חמאס מרצועת עזה עד שלא תיפתר סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים".
הגורמים דרשו לערוך דיון בקבינט על כל שינוי בתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, שהם, כידוע, בעלי מעמד מיוחד ומשפיע ברחוב הפלסטיני וכל שינוי בתנאיהם נחשב לסוגיה נפיצה ורגישה. "הוא יבעיר את השטח ויסכן חיי אדם במטרה להשיג לגיטמציה ציבורית", אמר בכיר במערכת. הבכיר גם לא שלל תרחיש של הסלמה בקרב האסירים הביטחוניים בדמות פרעות במתקני הכליאה, תקיפות סגל והכרזה על שביתת רעב.

סערת גוטליב

גם ראש הממשלה נתניהו, כאמור, יצא נגד המהלך וכינו טענות להחלטה כזו "פייק ניוז". בלשכת בן גביר ענו כי "ההחלטה לאכוף את פקודת שב"ס ולקיים את הוראות החוק התקבלה בפגישת עבודה בין השר לביטחון לאומי לבין נציבת שב"ס, ב-27 באוגוסט. הובהר לנציבה ולכל גורם אחר שאיש לא מעל החוק והפקודה, ושב"ס מחויב לבצע את ההוראות".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת
ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת
ח"כ גוטליב. תקפה, ולא התנצלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סערה נוספת התפתחה סביב דברי חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד. היא כתבה כי "טוב לדעת ששב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הביטחוניים. כל הדיפסטייט נגד בן גביר". לשכת נתניהו גינתה אותה ואמרה כי מדובר ב"אמירה מקוממת", וגם שר הביטחון יואב גלנט תקף: "אמירות חמורות כמוהן כרמיסת דגל המדינה". גוטליב לא התנצלה, תקפה את הודעת לשכת רה"מ ואמרה כי "אני נחרדת לגלות שמחבלים אסירים ביטחוניים גורמים לממשלה להוציא הודעה כה מתרפסת כי עוד לא הוחלט כלום לגבי תנאי כליאתם. נראה אם אסיר יהודי היה מטריד כאן מישהו".
בעקבות ההחלטה, איימו האסירים כי ההחלטה תפתח עימות חדש בתוך בתי הכלא ואולי אף מחוצה להם. "תנועת האסירים לא תאפשר לפגיעה זו בזכויותיה להימשך, ותישאר מאוחדת נגד היהירות של ממשלת הכיבוש", מסרו. הפלסטינים קראו לארגונים הומניטריים בינלאומיים "לנקוט עמדה נחרצת לגבי החלטה זו", ובמשרד האסירים טענו עוד: "ההחלטה מהווה קריאת תיגר על כללי המשפט הבינלאומי והמשפט ההומניטרי הבינלאומי".
השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, אמר כי "הצעדים הגזעניים נגד האסירים הפלסטינים שעליהם הכריז בן גביר הגזען מאיימים לפוצץ את המצב. הדבר מחייב ביטול מיידי של החלטות אלו והתערבות ישירה של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים והצלב האדום העולמי". השר בן גביר תקף את נציבת שב"ס פרי וגם את שב"כ - ובסביבת השר אמרו: "שב"ס ושב"כ רוצים שקט והשר בן גביר לא מוכן לאפשר את המשך הקייטנה הביטחונית בבתי הכלא. הם לא מגלים נחישות ועמוד שדרה מול האסירים".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.09.23