8 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר אישר את הפרסום ולפיו הורה ליישם את ההנחייה, לשכת נתניהו: "פייק ניוז"
(צילום: שאול גולן, אוליבייה פיטוסי)
לשכת ראש הממשלה הודיעה אחר הצהריים (שישי) כי "עוד לא התקבלה כל החלטה" בנוגע להנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שהורה לשירות בתי הסוהר להגביל את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים לתדירות של פעם בחודשיים, במקום פעם בחודש. "לא תתקבל החלטה כזו, עד לדיון המיוחד בנושא בהשתתפות כלל גופי הביטחון, שקבע רה"מ נתניהו לשבוע הבא", נמסר עוד.
הנחייתו של בן גביר נחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", אך למרות שהוא בעצמו אישר כי הורה ליישם זאת - לשכת נתניהו מסרה כי "מדובר בפייק ניוז". בתגובה לכך נמסר מלשכת בן גביר: "ההחלטה לאכוף את פקודת שב"ס ולקיים את הוראות החוק, בכך שביקורי משפחות מחבלים שפוטים יהיו פעם בחודשיים ולא פעם בחודש, התקבלה בפגישת עבודה בין השר לביטחון לאומי לבין נציבת שב"ס, ביום י' באלול, 27 באוגוסט. הובהר לנציבה ולכל גורם אחר, שאיש לא מעל החוק והפקודה, ושב"ס מחויב לבצע את ההוראות".
8 צפייה בגלריה
ללא קרדיט ממורן אזולאי
ללא קרדיט ממורן אזולאי
טרם התקבלה החלטה? הנחיית בן גביר לשב"ס בסיכום פגישתו עם הנציבה פרי
מוקדם יותר הגיבה חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד לביקורת גורמי הביטחון על ההנחיה במתקפה חריפה: "טוב לדעת שהשב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הביטחוניים. כל הדיפסטייט נגד השר בן גביר", כתבה בטוויטר.
גוטליב הוסיפה: "כל הכבוד לך איתמר על משילות ימין. אסירים ביטחוניים, מרצחים אכזריים נהנים שנים מתנאי כליאה בהטבות הזויות. ואם צמצום זכויות מחבלים מרצחים לשיטת שב"כ וצה"ל יפגע בביטחון, אז משהו רע מאד קורה כאן".
לשכת נתניהו מסרה בתגובה לדברי גוטליב: "אמירה מקוממת של חברת הכנסת גוטליב. צה"ל, השב"כ ושאר כוחות הביטחון עושים לילות כימים כדי לשמור על ביטחון ישראל ולפגוע במחבלים. ואכן כוחות הביטחון הצליחו לחסל למעלה מ-160 ולעצור מעל ל-1,500 מחבלים מתחילת השנה".
גם שר הביטחון יואב גלנט גינה את הדברים: "צה"ל ושב"כ הם כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה - האמירות החמורות הנשמעות מפי שרים וחברי כנסת כלפיהם כמוהן כרמיסת דגל המדינה. ‏דוחה בשאט נפש את ההשתלחויות של פוליטיקאים חסרי אחריות כנגד גופי הביטחון וקורא להם להתנצל מיידית".
8 צפייה בגלריה
טלי גוטליב יואב גלנט
טלי גוטליב יואב גלנט
גלנט קרא לגוטליב להתנצל, היא לא שמעה לו
(צילום: יואב דודקביץ', שלו שלום)
עם זאת, גוטליב לא התנצלה - וצייצה ציוץ נוסף גם נגד הודעת לשכת רה"מ ולפיה טרם התקבלה החלטה: "אני נחרדת לגלות שמחבלים אסירים ביטחוניים גורמים לממשלה להוציא הודעה כה מתרפסת כי עוד לא הוחלט כלום לגבי תנאי כליאתם. נראה אם אסיר יהודי היה מטריד כאן מישהו".
ח"כ חילי טרופר מהמחנה הממלכתי הגיב לאמירתה: "לא, חברת הכנסת גוטליב, השב"כ וצה"ל לא עובדים אצל המחבלים, אלא אצל אזרחי ישראל. הם מוסרים את חייהם בהגנה עלייך ועל כלל אזרחי ישראל. חלקם משלמים בחייהם כדי שאת, בן גביר וכל אזרחי ישראל יוכלו לחיות בביטחה. חברי כנסת שמאשימים את גיבורי ישראל כמי שחברו לשונאי ישראל - הם בושה וחרפה. תודה לכם מפקדי ולוחמי צה"ל והשב"כ שאתם מגנים על המדינה מפני המחבלים".
ח"כ מתן כהנא קרא לנתניהו: "עצור את השתלחות חברי הקואליציה שלך בכוחות הביטחון. כשישבתם באופוזיציה האשמתם את שרי הממשלה בטרור הרצחני, עכשיו כשאתם הממשלה, עברתם להאשים את כוחות הביטחון?!! עצור את ההסתה, קח אחריות". תנועת דרכנו הגישה נגד גוטליב תלונה במשטרה בגין הסתה.
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בתגובה לדברי גוטליב כי זו "הממשלה והקואליציה המסיתה והאנרכיסטית ביותר שקמה במדינת ישראל. לרמוז שהשב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים? פשוט תתביישו, אתם ממשלה כושלת בלי טיפה של כבוד עצמי. תחסכו מאיתנו את הגינויים שלכם כי כולם כבר יודעים שזהו הלך הרוח אצלכם".
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר (הציונות הדתית), גם גינה את הדברים: "צה"ל ומערכת הביטחון פועלים ימים ולילות על מנת להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. והם ראויים לכל הערכה. השפל אליו הגיעו חברי כנסת מחייב בדק בית אמיתי".
8 צפייה בגלריה
חילי טרופר מתן כהנא
חילי טרופר מתן כהנא
"גוטליב, את בושה וחרפה". חילי טרופר ומתן כהנא
(צילום: עוז מועלם, יואב דודקביץ)
8 צפייה בגלריה
yk13574734
yk13574734
"הנחתה" לא אחראית? בשב"ס דורשים לערוך דיון בקבינט
(שאול גולן)
גורמי ביטחון אמרו כי הנחיית בן גביר "הונחתה כלל מבלי להתייעץ עם גופי הביטחון". בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", שחשפו את הצעד של השר הבוקר, הם ציינו כי "בכל החלטה מהסוג הזה, שיש לה השלכות ביטחוניות רחבות, נהוג להתייעץ טרם קבלתה".
הגורמים הבהירו כי עמדת השב"כ וצה"ל היא שבעת הנוכחית, טרום החגים ובצל המתיחות הביטחונית הקיימת, "לא נכון יהיה לבצע שינויים במדיניות בעת הזו, טרם הנושא נדון במסגרת עבודת מטה מסודרת שתובא בפני הקבינט". עוד הם אמרו כי "לצד ההתנגדות לביצוע שינויים כלשהם בעת הזו, עמדת השב"כ היא להמשיך שלא לאשר ביקורי אסירי חמאס מרצועת עזה עד שלא תיפתר סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים".
השר בן גביר תקף מוקדם יותר את נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי וגם את שב"כ - ובסביבת השר אמרו ל-ynet: "שב"ס ושב"כ רוצים שקט והשר בן גביר לא מוכן לאפשר את המשך הקייטנה הביטחונית בבתי הכלא. הם לא מגלים נחישות ועמוד שדרה מול האסירים".
בטוויטר כתב השר לביטחון לאומי כי "כאנשי חוק, וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס אפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".
8 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
נציבת שב"ס קטי פרי. הזהירה את בן גביר מההשלכות, הוא החליט על הצעד בלי תיאום עם גופי הביטחון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר הגיב גם על טענת שירות בתי הסוהר על מחסור במקומות כליאה - וטען שיש מקומות כליאה שנוספו בשבועות האחרונים. השר, נזכיר, קיבל השבוע החלטה חד-צדדית נוספת וביטל את מנגנון השחרור המנהלי לאסירים ביטחוניים, שנועד לפתור את בעיית הצפיפות והעומס במתקני הכליאה של שב"ס. ההחלטה עוררה עליו ביקורת מצד ראש השב"כ, שטען לפגיעה במאמצי השירות לסיכול הטרור.
במקביל, בשירות בתי הסוהר עדכנו כי האסירים הביטחוניים מתכננים לפתוח בשביתת רעב ב-14 בספטמבר בעקבות ההחלטה לצמצם את ביקורי המשפחות. משרד האסירים הפלסטיני מסר כי "ההחלטה של הקיצוני הפשיסטי בן גביר נחשבת להתפתחות מסוכנת, ולפגיעה חדשה בזכויות האסירים, שבאמצעותה הוא מבקש לייצא את המשברים של ממשלתו הפשיסטית ולרצות את החברה הציונית על חשבון סבל משפחותינו ומשפחותיהם".
במשרד האסירים איימו: "אנו מתריעים על ההשלכות הנובעות מיישום החלטה זו, שתפתח עימות חדש בתוך בתי הכלא ואולי מחוצה להם. תנועת האסירים לא תאפשר לפגיעה זו בזכויותיה להימשך, ותישאר מאוחדת נגד היהירות של ממשלת הכיבוש".
8 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
סוגיה נפיצה. אסירים ביטחוניים בכלא מגידו, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
8 צפייה בגלריה
בית סוהר נפחא
בית סוהר נפחא
איומים בשביתת רעב וחשש גם ממהומות של אסירים ביטחוניים. סוהרים בכלא נפחא, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
הפלסטינים קראו לארגונים הומניטריים בינלאומיים "לנקוט עמדה נחרצת לגבי החלטה זו", ובמשרד האסירים טענו עוד: "ההחלטה מהווה קריאת תיגר על כללי המשפט הבינלאומי והמשפט ההומניטרי הבינלאומי". השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, אמר כי "הצעדים הגזעניים נגד האסירים הפלסטינים שעליהם הכריז בן גביר הגזען מאיימים לפוצץ את המצב. הדבר מחייב ביטול מיידי של החלטות אלו והתערבות ישירה של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים והצלב האדום העולמי".
לדברי גורמי ביטחון, נציין, בן גביר החליט על הצעד זאת מבלי שקיים תיאום מסודר עם גופי הביטחון ותוך התנגדות של נציבת שב"ס פרי, שהתריעה בפניו מפני ההשלכות. בשב"ס רואים בהנחיה זו של השר "הנחתה" לא אחראית, ודורשים לערוך דיון בקבינט על כל שינוי בתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, שהם, כידוע, בעלי מעמד מיוחד ומשפיע ברחוב הפלסטיני וכל שינוי בתנאיהם נחשב לסוגיה נפיצה ורגישה.
"הוא יבעיר את השטח ויסכן חיי אדם במטרה להשיג לגיטמציה ציבורית", אמר בכיר במערכת. הבכיר גם לא שולל תרחיש של הסלמה בקרב האסירים הביטחוניים בדמות פרעות במתקני הכליאה, תקיפות סגל והכרזה על שביתת רעב כללית של האסירים - שכבר הגיעה מאז החשיפה הבוקר - ועלולה להעמיס על בתי החולים בישראל ואפילו להביא לשיתוקם.