החזית החמה של צה"ל: דיון ראשון מסוגו שעסק בהתמודדות עם משבר האקלים והשפעותיו על האימונים התקיים בצה"ל, בראשות מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי. בסיומו התקבלה החלטה מיידית וגורפת - לפחות עד סוף החודש לא יתקיימו אימונים ביחידות השדה בשעות היום, והמשך הצעדים הללו ייבחנו לאחר הערכות מצב שיתקיימו בשבועות הקרובים.
2 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן נהרג ממכת חום, בצה"ל נערכים לאימונים לצד משבר האקלים
(צילום: דובר צה"ל, שלו שלום)
הרקע לדיון שהתקיים לפני כשבועיים הוא מותו הטרגי של לוחם יחידת יהל"ם, רב"ט הלל נחמיה אופן, שנפטר בחודש שעבר ממכת חום באימון. אחת ההחלטות הראשונות שכבר התקבלו לאחר הדיון המיוחד נוגעת לשיפוץ נרחב שיכלול אלמנטים גדולים של הצללה וצינון בבסיסי האימונים החטיבתיים המיושנים של חטיבות הנח"ל, גבעתי וכפיר. בנוסף, בצבא מתכננים לייער מאות דונמים משטחי האימונים, בעיקר בשטחי האש בערבה.
כבר בזמן הקרוב יחידות קרביות יידרשו להעביר את מרבית האימונים לשעות הלילה, וישתמשו במאות פרוז'קטורים שיירכשו ויפוזרו בשטחי האימונים. כמו כן, בצבא מתכוונים לצמצם גם את משך הגיבושים ליחידות קרביות, לרכזם בחורף ולהקטין את משך הניווטים.
בתום הדיון הוחלט גם להקים צוות בראשות קצין בדרגת תת-אלוף, שיכלול נציגים מתחומים שונים כמו רפואה, לוגיסטיקה ותשתיות, ויבחן את ההשלכות הארוכות טווח של משבר האקלים וגלי החום והקור על צה"ל.
יוזמה נוספת שכבר עלתה, מכיוון חיל הרפואה, היא הצבת חביות מלאות במי קרח שיוצמדו לפלוגות בשטחי האימונים לצינון החיילים - כפי שנהוג בחלק מהיחידות בצבא האמריקני. כמו כן, הצוות צפוי לבחון מספר רעיונות שעלו, חלקם יותר מרחיקי לכת, כמו הרחבת אימוני היבשה לאירופה, כפי שנעשה בעבר באימון של חטיבת הצנחנים בגרמניה. בנוסף, בטווח הרחוק מתכוונים, במסגרת התוכנית הרב-שנתית, לרכוש מאות סימולטורים חדשים כתחליף לאימוני שטח לאורך החודשים החמים בשנה.
צעד נוסף שהוחלט לגביו בזרוע היבשה הוא העלאה בדרגות הקצינים שמוסמכים לאשר אימונים באור יום בתקופות החמות לדרג תתי-אלופים ואלופים, וכן צמצום שהיות שטח בסופי שבוע, בעיקר במהלך הכשרות של יחידות מובחרות, כפי שקרה טרם האסון האחרון ביהל"ם.
ההקלות באימונים בשטח יחולו גם על חיילי מילואים וכן על יחידות מובחרות מחוץ לזרוע היבשה, בהן יידרשו מעתה המפקדים למדוד לפני כל אימון עצים את הדופק והחום לכל חייל לפני מאמץ.
לאורך הדיון הבהירו הקצינים שאמונים על אימוני כוחות היבשה שההכשרות והתרגילים לא ייפסקו, אלא יעברו התאמות משמעותיות כדי לא לסכן את הלוחמים. בצבא הדגישו כי גם הפעילויות המבצעיות האינטנסיביות ביותר כיום בשטחים מתרחשות באמצע היום, וכן כי תמרון יבשתי, אם יידרש במלחמה עתידית, עלול להיערך בתנאי מזג אוויר קיצוניים.
עוד עלה במהלך הדיון כי בכל עשרות האירועים האחרונים שבהם התקיימו אימונים בעומסי חום סבירים ללא נפגעים הייתה שמירה על כל הכללים והפקודות. זאת לעומת אירועים שבהם חיילים נדרשו לטיפול רפואי או מצאו את מותם, כמו באירוע האחרון ביחידת יהל"ם, שבהם נמצא כי מפקדים עברו על הנהלים.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.23