3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
נתניהו והרצוג
(צילום:Chip Somodevilla /Getty Images, אלכס קולומויסקי )
במערכת הפוליטית והמשפטית מביעים תמימות דעים על כך שפחתו הסיכויים להסכמות על מתווה הפשרה החדש של נשיא המדינה יצחק הרצוג בסוגיית המהפכה המשפטית. ועכשיו, אחרי שבליכוד סירבו להסכים פומבית למתווה הנשיא וחלק מחברי הסיעה אף כינו אותו "מתווה כניעה" והצהירו שיצביעו נגד - מתבררים פרטים נוספים על אודותיו.
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע שבשיחות שהתקיימו סביב סעיפי המסמך שגובש הוצבה דרישת יסוד על ידי הליכוד שנועדה לרכך את הפשרה עבור המצביעים. בליכוד דרשו מהנשיא להכניס סעיף שלפיו אם יתממש השינוי בוועדה לבחירת שופטים באופן שבו שופטים ייבחרו רק בהסכמת שני הצדדים - אופוזיציה וקואליציה - אז המפלגה תמנה עוד קודם, כתנאי סף, שלושה שופטים שמרנים לבית המשפט העליון שייבחרו על ידה.
3 צפייה בגלריה
טקס חנוכת בית משפט השלום ב קצרין
טקס חנוכת בית משפט השלום ב קצרין
לוין וחיות. בבית הנשיא סברו שהפתרון הוא ששניהם יגיעו להבנות על מינוי שלושה שופטים בהסכמה
(צילום: אביהו שפירא)
הדרישה של הליכוד לא הוכנסה כסעיף במתווה, אבל צוות הנשיא כן התייחס אליה כסוגיה מהותית שיש לדון בה. גורמים בבית הנשיא סברו שהפתרון הנכון הוא ששר המשפטים יריב לוין יגיע להבנות עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על מינוי שלושה שופטים בהסכמה, ללא משא ומתן עם האופוזיציה.
עוד ביקשו בליכוד שאם אחד מהשופטים שייבחרו יעורר התנגדות נחרצת באופוזיציה - תוחלף הבחירה בשופט שמרן אחר. זאת, הסבירו בליכוד לנשיא, כדי לצמצם את הפער שקיים היום ולאזן את בית המשפט עם עוד שופטים שמרנים. דרישת היסוד הזאת לא קיבלה את הסכמת המחנה הממלכתי, אולם בליכוד הבהירו שאין הסכמה גם על סעיפים נוספים במתכונתם הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
לא קיבל את דרישת היסוד של הליכוד. גנץ
(צילום: מיכאל גולדברג)
כך, לדוגמה, בליכוד הבהירו כי הסעיף שקובע כי בכל בחירת שופט יידרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה – לא מקובל. זאת משום שלטענתם במצב הפוך, שבו הימין יישב באופוזיציה, יחסי הכוחות עשויים להיות 8:1 לטובת הליברלים.
בליכוד טוענים שסביר כי מפלגות המרכז והשמאל ירקמו מבעוד מועד דיל עם נציגי לשכת עורכי הדין והשופטים, וכמו כן עם נציגיהם בוועדה בשעה שהם בשלטון, ובכך יותירו את הימין ללא כוח כלל. "לא יעלה על הדעת שכשאנחנו בשלטון יהיה מתווה מאוזן של בחירת שופטים במאזן שמחייב הסכמות בין הצדדים, ואילו כשאנחנו נהיה באופוזיציה - הם יקבלו שליטה מלאה על הוועדה בגלל דיל עם השופטים ועורכי הדין", אמר גורם בליכוד. במפלגה מוכנים לשקול מתווה חדש, אולם טוענים שהמתווה הנוכחי שפורסם אינו מקובל והימין לא יסכים להעביר אותו.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.09.23