1 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: EPA, יריב כץ)
בתום יממה דרמטית של שיח פומבי סביב מתווה מוסכם לפשרה בסוגיית קידום המהפכה המשפטית, נדמה שבתנאים שנוצרו יש שורה תחתונה ברורה: ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול, יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ לא רוצה. גורמים פוליטיים בכירים העריכו אמש (שלישי) כי הולכים ופוחתים הסיכויים להסכם כלשהו בין הצדדים.
נתניהו לא יכול להגיע לפשרה משום שמאחוריו שליש של קואליציה ניצית שמסרבת לתמוך, וגנץ לא רוצה משום שהוא לא מאמין לנתניהו אחרי מופע הזיגזג שכלל הכחשת הסכמה על המתווה וכעבור יממה בלבד קריאה לשיח. בין השניים ניצב נשיא המדינה יצחק הרצוג שלא יניח שוב ככל הנראה מתווה ללא הסכמות.

במחנה הממלכתי עבדו על נאום תקיף שהיה תוצר של זעם על התנהלות נתניהו. שלשום, בהודעה רשמית, טענו בליכוד שכל הפרסומים אינם נכונים ואף הכחישו הסכמות. אתמול, 20 דקות לפני נאומו של גנץ, פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון שקרא להידברות - צעד שבמחנה הממלכתי נתפס כמתריס.
גורמים בכירים בסביבת גנץ אמרו כי הצעתו של נתניהו ל"ישיבה משותפת בבוקר" היא לא יותר מספין וכדי שהדבר יקרה - ראש הממשלה בקולו צריך לעשות צעד בונה אמון. בין הצעדים האפשריים: חתימה על מסמך התחייבות, הצהרה פומבית לעצור את החקיקה או משיכת החוק לצמצום עילת הסבירות. "לפני הצהרה רשמית או צעד בונה אמון אין על מה לדבר", אמרו הבכירים.
ראש הממשלה נתניהו פנה ליו"ר המחנה הממלכתי גנץ, זמן קצר לפני הצהרתו, ואמר לו בצל המגעים הלא-ישירים בחסות הנשיא: "רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות". הוא הזמין את גנץ "להיכנס לחדר ולדבר" - אך ציין כי קודם לכן "צריך לעשות דבר אחד פשוט": "לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים".

נתניהו הודה: "יש בינוני הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לכן, אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".
במקביל לקריאתו של נתניהו להידברות, שר המשפטים יריב לוין אמר בכנס בירושלים כי "אני לא חושב שכל החכמה נמצאת בצד אחד. הידברות ושיח זה דבר נכון, אפשר להגיע להסכמות, אבל צריך שיהיה רצון אמיתי לשני הצדדים". הוא תקף את גנץ: "הוא מדבר עם אבו מאזן אבל לא איתי. פשרה אומרת את הדבר הבא: לא 100% ממה שאני רוצה יקרה, אבל גם לא אפס".
לאחר פנייתו של נתניהו, גנץ אמר בנאומו: "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה, אבל מנהיגות צריכה לשים את השיקול הממלכתי ואת טובת המדינה בראש. המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".
גנץ התייחס למתווה: "בימים האחרונים פנה אליי נשיא המדינה, שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו סוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת.
"המתווה, שעיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, כדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינה, ומתוך הבנה שכשנהיה בשלטון נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול ניתחנו את ההצעה עד רמת הפסיק. העיקרון הראשון היה שאם נגיע להסכמה – שאליה לא הגענו - קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק 'חוק ההגנה', ורק אחריו ייעשו תיקונים אחרים".
פורסם לראשונה: 22:54, 05.09.23