מצב הנשים בישראל צריך להדליק את כל הנורות האדומות: ישראל דורגה במקום האחרון בשוויון מגדרי בהשוואה למדינות ה-OECD, ובדוח המגדר הגלובלי של הפורום הכלכלי העולמי היא הצליחה להידרדר תוך שנה ב-23 מקומות במדד השוויון המגדרי אל המקום ה-83 והלא מכובד.
למרות זאת הממשלה בחרה עד כה שלא להשתמש באחד הכלים המשמעותיים שיש בידיה לצמצום פערים - ועדת שרים לקידום מעמד האישה, ונראה שאין כוונה להשתמש בו כלל.
1 צפייה בגלריה
yk13584427
yk13584427
(התשובה של משרד ראש הממשלה לח"כ עופר כסיף)
סמכויות ועדת שרים לקידום מעמד האישה, שהוקמה בהחלטת ממשלה לפני כחצי שנה, היא גיבוש מדיניות וקידום מגוון נושאים הקשורים במעמד האישה ובשוויון הזדמנויות לנשים בחברה הישראלית. בנוסף, היא אחראית על תיאום פעילות למאבק באלימות כלפי נשים. יו"ר הוועדה היא שרת המודיעין גילה גמליאל (ליכוד), והיא מורכבת מ-14 שרות ושרים. למרות שאפילו בוועדה הזו נשים הן מיעוט – שש שרות לעומת שמונה שרים, עדיין מדובר באחד הכלים היעילים שיש לממשלה.
"ועדת שרים הינה אחת הפלטפורמות האפקטיביות ביותר לייצר פתרונות, לתכלל מדיניות, לתאם את פעילות המשרדים השונים ולהביא למיצוי משאבים אפקטיבי", אמרה עו"ד איילת רזין ב לשעבר מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה. "בתחום של קידום נשים ושוויון מגדרי, שנוגע לחיים של למעלה ממחצית האוכלוסייה, יש חשיבות מרובה שכל משרד יביא את המומחיות שלו ואת תחומי הפעילות שהוא אמון עליהם, לטובת הנושא".
באחרונה העביר ח"כ עופר כסיף שאילתה למשרד ראש הממשלה ובה וביקש לדעת אם לנוכח הפערים הגדלים בין גברים לנשים בישראל יורה לכנס את הוועדה. אולם להפתעתו במענה שקיבל מהלשכה נכתב כי "הוועדה לקידום מעמד האישה התייתרה בעקבות המשרד החדש, המשרד לקידום מעמד האישה בראשות השרה, מאי גולן".
"מה שהתייתר מלכתחילה איננה הוועדה אלא הממשלה המיזוגנית והשוביניסטית שרוב מרכיביה רואים בשוויון מגדרי כפירה בעיקר", הגיב כסיף לדברים. "תשובתו המביכה של ראש הממשלה, איננה אלא הוספת חטא על פשע ביטול הוועדה עצמו".
מדובר בצעד נוסף של הממשלה שמחליש את המאבק בקידום מעמד האישה. זמן קצר לפני שיצאה הכנסת לפגרה עברה בקריאה טרומית הצעת החוק שתכפיף את הרשות לקידום מעמד האישה לדרג הפוליטי - המשרד לקידום מעמד האישה בראשות השרה מאי גולן (ליכוד), שלדברי ראש הממשלה עדיין מגבשת "הטמעת מדיניות משרדית בנושא".
"המצב שבו הוועדה שהוקמה אינה מתכנסת, לצד המצב שבו המשרד שהוקם נמצא עדיין בהליכי גיבוש תוכניות מהותיות, מותיר את הזירה ללא מהלכים משמעותיים לצמצום פערים מגדריים ומיגור אלימות כלפי נשים", אמרה עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים.
"המצב עוד יותר לא מתקבל על הדעת בהתחשב במצב זכויות הנשים בישראל היום. מציאות שאנחנו רואות לא רק בדוחות אלא גם בשטח - כשאנחנו נחשפות מדי שבוע לעוד ועוד אירועי הדרה והפרדה, עוד ניסיונות לצמצם את המקום שלנו במרחב, להזיז אותנו הצידה. אנחנו רואות כיצד הייצוג שלנו סביב שולחן קבלת ההחלטות נפגע. איך אין לנו קול ואין מי שמייצג אותנו. במציאות כזאת מצופה מהממשלה להפעיל את כל הכלים שיש לה, ולשלב את כל הכוחות שאפשר, כדי לעצור את ההידרדרות הזאת, ולא למסמס ועדות חשובות בטענה שהן מיותרות לחלוטין".