2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
(צילום: גיל יוחנן)
בשבוע שעבר שיגר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מסר חריף ובוטה לבית המשפט העליון לקראת הדיון הדרמטי בבג"ץ: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה, אם ייפסלו החוקים - כל ההחלטות שבג"ץ קיבל על חוקי היסוד בטלות".
דבריו של אוחנה, שהתפרשו כאיום שהכנסת לא תציית בהכרח לפסיקת השופטים, זכו לשיתוף ברשתות החברתיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראיון בלעדי ל"ידיעוות אחרונות" חושף אוחנה את התוכנית של הקואליציה לעקיפת ההחלטות של בית המשפט העליון, אם יפסול לראשונה חוק יסוד.
אחת ההצעות שאוחנה רוצה לקדם היא הקמת בית משפט לחוקה, שלא יהיה בנוי רק משופטים. בית המשפט לחוקה יחליף למעשה את בג"ץ, אולם לא יפגע במוסד בית המשפט העליון. "יש מגוון רעיונות להצעות חוק שהכנסת תביא כדי להתמודד עם הרמיסה הזו, בין היתר גם הקמת בית משפט לנושאים חוקתיים".
2 צפייה בגלריה
ביטול עילת הסבירות
ביטול עילת הסבירות
יוחלפו בבית משפט לחוקה? 15 שופטי בג"ץ בדיון על ביטול עילת הסבירות
(צילום: EPA/DEBBIE HILL / POOL)
"בבית משפט לחוקה, שיוסמך לדון בנושאים החוקתיים שיש להם קיום הגם שאין חוקה לישראל, הדן בערכים, בהשקפת עולם ובמושגים מעולמות האידיאולוגיה, אין שום יתרון למשפטנים", הסביר. "יוכלו לשבת בו גם נציגי ציבור ממגוון תחומים. מדובר באחת מבין הצעות חוק רבות שוודאי יידונו במידת הצורך".
יו"ר הכנסת קרא גם לבית המשפט העליון להגביל את כוחו: "אני מקווה שבית המשפט יבין את מגבלות כוחו שלו ויימנע מהמשבר הזה. אין אף רשות בדמוקרטיה שהיא 'כל יכולה', והכנסת והממשלה מבינות זאת היטב. אני מקווה שגם בית המשפט מבין זאת".
מטה המאבק "חופשי בארצנו" אמרו בתגובה לדברי אמיר אוחנה כי "אם למישהו יש עדיין ספק, התוכנית של ממשלת החורבן היא להחליף את כל מי שמפריע לה להפוך את ישראל לדיקטטורה - את בית המשפט, היועמ"שית, הרמטכ"ל, המפכ"ל, האקדמיה וכמובן את התקשורת. הפה הוא של אוחנה, התוכנית הזדונית היא של ראשי הממשלה בנימין נתניהו ויריב לוין".
בריאיון למוסף "7 ימים" שיתפרסם מחר, מדבר אוחנה בהרחבה על המשבר הפוליטי והחוקתי, על עתיד הרפורמה, הצלחת המחאה בעיכוב החקיקה, הטעויות של לוין ונתניהו, הכישלון של הממשלה בשנה הראשונה לכהונתה וגם חוסר הניסיון של השרים שפוגע בתפקוד הכנסת והממשלה. אוחנה גם מספר בראיון אישי על היציאה מהארון בגיל 15 ועד ההחלטה להקים פורום גאה בליכוד ולהיות ההומו הראשון המוצהר בליכוד שמתמודד לכנסת.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.09.23