2 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמות חי"ר גבולות. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
הודעת צה"ל על פתיחת השורות בסיירת מטכ"ל ללוחמות, במסגרת תשובה לבג"ץ, היא כמובן בשורה, אבל כזאת שמגיעה עם כוכבית: באותיות הקטנות ניתן למצוא די והותר סייגים ומגבלות שיקשו על נשים שירצו להימנות עם היחידה.
כמו כן ראוי לשים לב שיחידות מובחרות נוספות טרם נפתחו לנשים - בהן שלדג, דובדבן ומגלן, לצד סיירות גולני, צנחנים ויתר חטיבות החי"ר. זה לא מקרי. בצבא לא יודו בכך, אבל באותן יחידות חלקם של הלוחמים הדתיים גדול יותר מבמטכ"ל. בחלק מהצוותים מספרם עולה על מחצית.
המענה של צה"ל לבג"ץ ממשיך את הקו הזהיר של הצבא, בניסיון להיאחז במודל של צבא העם, מה שמחייב מתן הזדמנות לנשים לשרת ביחידות מבצעיות לצד שמירה על רף כניסה אחיד וכן התמודדות עם תרומתם של החיילים הדתיים הרבים ביחידות הקרביות. הבחירה במטכ"ל מספקת איזון סביר בין האינטרסים השונים, מה שלא ימנע בוודאי את הוויכוחים הרבים במסגרת מלחמת התרבות שמתנהלת על גבו של צה"ל.

2 צפייה בגלריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
החיילות מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה שעתרו לבג"ץ
(צילום: שלו שלום)
בשונה מפעמים קודמות שבהן צה"ל נדרש לסוגיה, הפעם הצבא מבהיר שהסף הפיזיולוגי יירד, אך הדרישות הגופניות והמקצועיות יופנו כלפי נשים וגברים כאחד, ללא הנחות שקיימות כיום בחלק מהמערכים המעורבים. במילים אחרות: אישה שתרצה להצטרף לסיירת מטכ"ל תצטרך לעמוד באותן דרישות כמו גבר שירצה לעשות זאת. מנגד, בעניין שילוב נשים בשריון המתמרן, בצה"ל אומרים כי הצבא מחויב לתהליך שהחל ולהחלטות בג"ץ, אולם מצהיר כי ההיתכנות לשילוב הלוחמות ביחידות המתמרנות נמוך. הפתרון: פיילוט חדש, שבו הנשים יידרשו לעמוד באותן דרישות מבצעיות כמו גברים בשריון המתמרן, ולא בדרישות מלוחמות הטנקים בחיל הגנת הגבולות. ניסיון העבר מלמד שהדבר לא צלח, ונשים התקשו לעמוד בדרישות הכשירות המבצעית הנדרשת.
כוכבית נוספת וחשובה בעניין סיירת מטכ"ל היא הדרישה הצה"לית למספר מינימום של נשים כדי שהניסיון יעמוד בציפיות. כאן צריך להזכיר כי ביום הסיירות הקודם עברה רק אישה אחת את המיון הראשון ל-669. הפעם, לאור הורדת הסף הפיזיולוגי, בחודש הבא צפויות להגיע כאלף נשים לפחות. מתוך אלה שיעברו בהצלחה את יום הסיירות, חלקן ימשיכו למיון השני עם הנערה שסיימה את יום הסיירות הקודם. כמו כן בצה"ל מקיימים כבר היום התנסות ביחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם, בהשתתפות 12 לוחמות. בהמשך ינסו לשלב נשים לוחמות גם ביחידת הניוד באוגדה 98.
ובכל זאת, לא ניתן להתעלם ממסלול ההתנגשות בין שתי מגמות סותרות: העלייה הדרמטית במספר הנשים הלוחמות (וכן עוד אלפי משרתות במערכים תומכי הלחימה) לצד העלייה במספר הלוחמים הדתיים ובעיקר בכמות המפקדים הדתיים בקצונה הזוטרה. מחד, צה"ל 2023 כולל כ-7,500 לוחמות, פי עשרה יותר מאשר לפני עשר שנים. מאידך, ללוחמים דתיים רבים יש רבנים שדורשים מהצבא להקפיד על כללי השירות המשותף. אגב, לא תמיד דעתם של התלמידים והרבנים זהה בנושא, והראשונים לא חושבים שיש צורך בכל ההחמרות. ומעל זה מרחף השינוי בצמרת הצבא: ייתכן שבעוד מספר שנים סגל הפיקוד הבכיר לא יתמוך ברעיונות שבהם דוגל הפיקוד הנוכחי.
אולם לעת עתה הצבא עושה כמיטב יכולתו לנווט בין הדרישות והצרכים. המצפן שלאורו צריך ללכת ברור: רף מקצועי אחיד לכולם, ללא הנחות שעלולות לפגוע בכשירות צה"ל. גם ביחידת 8200 לא הורידו את דרישות הסף כדי לפתור את העוול שנעשה לפריפריה, אלא דאגו ליוזמות נועזות שהעלו את רמת החינוך, שיפרו את התוצאות של התלמידים והתלמידות כדי להתקבל.
באותה מידה, הלוחמות בסיירת מטכ"ל לא צריכות שינמיכו עבורן את תקרת הזכוכית כדי לשבור אותה ולעשות היסטוריה: לשרת את מדינת ישראל מתוך היחידה שהצמיחה אגדות.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.09.23