1 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל לימור סון הר מלך
עמירם בן אוליאל לימור סון הר מלך
עמירם בן אוליאל וח"כ לימור סון הר מלך
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
חוט לא דק מקשר בין דברי האהבה והקדושה שהרעיפה ח"כ לימור סון הר מלך על רוצח החפים מפשע הנתעב עמירם בן אוליאל, ובין הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא יבוא לאזכרה הממלכתית לזכר ראש הממשלה יצחק רבין, שנרצח בידי תאומו הרוחני של בן אוליאל, יגאל עמיר.
שמונה שנים חלפו מאז שרקח בן אוליאל בקבוקי תבערה קטלניים והעלה באש את התינוק בן השנה וחצי עלי סעד, שמת מיד, ואת אביו ואימו שמתו מכוויותיהם זמן לא רב אחר כך, ואת אחיו בן הארבע ששוחרר מבית החולים אחרי שנה של טיפולים מייסרים. על הבית הסמוך ריססו הרוצח ושותפיו: "יחי מלך המשיח". אם יש מלך המשיח, הוא בטח השתכנע שלא כדאי לו לבוא.
והייתה חתונת הדמים המפורסמת, שבה רקדו החתן וחבריו עם תמונת התינוק הנרצח, מנופפים בכלי נשק ודוקרים בסכין את פני התינוק שבתמונה. רקדני הבלהות הואשמו בעבירות של הסתה, הפרת צווי הרחקה ועוד. אחד מסנגוריהם היה איש הימין הקיצוני, המורשע הסדרתי, בין היתר בתמיכה בארגון טרור, איתמר בן גביר. היום הוא השר לביטחון לאומי, שהשוטרים חייבים להצדיע לו ורק לו. זו רק דוגמא מזעזעת אחת להידרדרות של החברה הישראלית תהומה בשמונה השנים שחלפו מאז הרצח.
"יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בטרור ואיבדו צלם אנוש", אמר אז בלי כחל וסרק איש ימין, נשיא המדינה דאז, רובי ריבלין. אלה היו מלים שצרבו את הלב בחדותן, והן מתחדדות עוד יותר בחלוף השנים. היום אין בנמצא נשיא שניחן באומץ ובצלילות מוסרית שיחלצו ממנו משפט ברוח הזאת.
גם ראש הממשלה אז והיום, נתניהו, הביע בזמנו זעזוע מהרצח, וכינה אותו "פיגוע טרור לכל דבר". אחר כך הביע צער כשמתו מפצעיהם הורי התינוק, והודיע שיקדם חוק טרור, ושלא ישלים עם טרור מכל צד שהוא. שמונה השנים שחלפו מאז הן אלף שנים בתמורות שחלו אצלנו. מישהו מעלה בדעתו את נתניהו של היום אומר דברים דומים? הצחקתם אותי.
אם בעבר היה חשוב לליכוד ולמנהיגיו לבדל עצמם מהימין הקנאי, הרצחני, המשיחיסטי, ולדבוק בתאוריית העשבים השוטים, הרי שהיום אלה כבר לא עשבים, אלא יער שלם שהתפשט אל תוך הממשלה עצמה. לא רק חברי כנסת ממפלגות תורת הגזע חתומים על המכתב לראש השב"כ בעניינו של בן אוליאל, גם חברי ליכוד. הם דואגים למצבו הפיזי והנפשי של הרוצח הנתעב, שעמד רעול פנים וצפה מקרוב בקורבנותיו נשרפים למוות. הם מבקשים להקל על תנאיו ולהעבירו לאגף התורני.
אם מישהו בחסדו נתן להם הנחה וסבר לפי תומו שיש כאן דאגה לזכויות אסירים, גם אם ביצעו פשעים נוראים, באה יוזמת המכתב, תומכת הטרור סון הר מלך, ובנועם הליכות מתוק שמעביר צמרמורת בגוו של כל אדם סביר, קראה לו "הצדיק הקדוש הזה, שסובל שם בשביל כל עם ישראל". היא גם "יודעת" ש"עמירם" חף מפשע ודורשת משפט צדק. מבחינתה, בתי המשפט בישראל ששפטו אותו ושבו ודנו בעניינו בערעור שדחו, שגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר – הם אוויר. הגישה הזאת היא המנוע היותר פנאטי של ההפיכה המשטרית.
שלי יחימוביץ'שלי יחימוביץצילום: עמית שאבי
כמה אירוני וכמה תואם לרוח התקופה, שלהמחשת קדושתו של הרוצח, היא מספרת בהתרגשות שבכלל לא היה מוכן לפגוש אותה, כי היא אישה, ועל כן הסתתרה מאחורי גבר אחר שעה שביקרה בתאו. "וזה כל כך יפה בעיניי, הקדושה הזאת והשמירה הזאת, וזה רק מספר קצת באמת מי האיש הקדוש הזה". מחריד שמבין 62 חברי קואליציה, נמצא רק צדיק אחד, שר הפנים משה ארבל מש"ס, שהביע צער עמוק על דבריה והזכיר לה את הדיבר השישי "לא תרצח".
העובדה שהשר ארבל, המוסרי, המוכשר, החליט לפרוש מהכנסת בקדנציה הבאה, גם היא מספרת את הסיפור: אין מקום לאנשים כמוהו באקלים הזה, שבו משפטו של הנשיא "בני עמי בחרו טרור" הפך לעובדה פומבית שלא מתביישים בה. ובאקלים הזה, אותו נתניהו, שבמשך שנים שקד וטרח ועמל לבדל את עצמו ואת מפלגתו מרצח ראש הממשלה יצחק רבין בידי טרוריסט יהודי, מעז לעשות מה שלא העז מעולם - ומודיע בלקוניות שלא ישתתף באזכרה הממלכתית לראש הממשלה שנרצח. ובאמת, אם שותפיו הם חובבי הטרוריסט הרוצח בדומא, למה שיטריח את עצמו לאזכרה שלא תביא לו שום רווח מיידי. למה שלא יטביע סופית את ספינת האם של הממלכתיות.
  • שלי יחימוביץ הייתה יו"ר מפלגת העבודה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 21.09.23