1 צפייה בגלריה
פרופ' אליס שלוי ז"ל
פרופ' אליס שלוי ז"ל
פרופ' אליס שלוי ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קשה לאמוד שינויים בזמן התרחשותם, אבל המציאות משתנה כל הזמן, לרוב בצעדים קטנים ומדודים. רק לאחר פרק זמן אפשר להביט לאחור ולומר: וואו! קרה דבר בעולם. מעטים המנהיגות והמנהיגים שיודעים לנסח בזמן אמת חזון רחב, שמעיזים לפעול בניגוד לכל היגיון או סדר חברתי, מתוך אמונה שלמה שצעד ועוד צעד יותירו חותם לאורך דורות. לשם כך נדרשים מי שיעזו לחלום ולהגשים כאילו אין להם משקולות על הכנפיים. כזו הייתה כלת פרס ישראל פרופ' אליס שלוי. המחנכת, המנהלת, היזמית החברתית, ההומניסטית הגדולה וחלוצת הפמיניזם והפמיניזם הדתי בישראל. אתמול (שני), רגע לפני גיל 97, היא הלכה לעולמה.
שלוי, פרופ' לספרות אנגלית, אשת חינוך פורצת דרך ואם לשישה, הקדישה את חייה למען חברה טובה וצודקת יותר. ב-1975 התנדבה לנהל את בית הספר הניסויי "פלך" בירושלים לבנות דתיות שהיה על סף סגירה. תחת חסותה בית הספר התנהל באופן דמוקרטי, פתוח ויצירתי והפך להשראה. שלוי נחשבה למנהלת אגדתית, ובוגרות בית הספר הפכו בעצמן לדמויות מפתח בעולמות החינוך והמדע, האמנויות וההלכה, הפוליטיקה והחברה.
החלום שלה, לגדל נערות דתיות שפועלות בתוך המציאות הדתית המגבילה ללא מורא, מתוך חירות מחשבה ופעולה, הניבה פירות מרגשים. בעקבות "פלך" בירושלים קמו עוד ועוד בתי חינוך שהלכו בדרכה של שלוי. תלמידותיה הפכו למאורות גדולים בעצמן והעמידו תלמידות הרבה.
כשהקימה שלוי את שדולת הנשים היא דמיינה גוף על-מפלגתי שמאחד נשים מכל הספקטרום ודואג לזכויותיהן ולצורכיהן. היא הצליחה בענק. בעקבות הקמת השדולה נוצרו שיתופי פעולה מפתיעים, הוקמה הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת ועברו אין-ספור תיקונים וחוקים למען נשים. בין היתר, שלוי עצמה הייתה חלק מהיוזמות של החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה והחוק למניעת הטרדה מינית.
Chen Artzi Srorחן ארצי סרורPhoto: Ynet
שלוי הקדישה את חייה למען קידום זכויות אדם, כל אדם, במגוון ארגונים ומפעלים. כאישה דתייה היא פעלה ללא לאות למען עולם יהודי שוויוני, פלורליסטי ומגוון. במציאות שבה מנסים לייצר תמונה דיכוטומית של דמוקרטית או יהודית, שלוי הוכיחה שההכרעה הזו היא שקר. שחובתנו לפעול למען מציאות הומניסטית, יהודית ומוסרית בדיבור אחד בעוז.
"תיקון עולם", ערך יהודי יקר שנשכח ונזנח, היה נר לרגליה, ושלוי אכן פעלה כל חייה מתוך ידיעה שהמנגנון, ההרגלים, המערכת או המציאות אינם גזירת גורל ויש ביכולתנו לשנותם לטובה. יהי זכרה הטוב ברוך.
  • חן ארצי סרור היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il