1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. מסר מהנשיא
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
לא יכולה להיות אזהרה יותר דרמטית כלפי איראן וחיזבאללה מזו שסיפק אתמול (שלישי) הנשיא ג'ו ביידן, בנאום הכי ציוני שנשא נשיא אמריקני. עוד יעסקו בהשלכות המדיניות וגם ההיסטוריות של הדברים המרגשים, אבל הם קודם כל כוונו לאוזניו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שמאתגר כבר יומיים את ישראל בגבול הצפון, בטרם יקבל את ההחלטה אם לשאוב אותה לחזית שנייה.
ביידן למעשה איים עליו באופן ישיר: אם חיזבאללה יתקיף, אמריקה תתערב עם נושאת המטוסים שבדרך. מכאן הכדור עובר לביירות ובעיקר לטהרן. החלטה כזו, להיכנס למלחמה מול ישראל וארה"ב יחד, לא תתקבל על ידי נסראללה לבדו, אף שמעמדו בציר הרשע שודרג מאוד מאז חיסול קאסם סולימני, וכיום הוא נחשב לאיש מספר 2 בהיררכיה.
הכותרת
העולם תומך בישראל, בינתיים
22:11
בימי הלחימה מגביר נסראללה את תגובותיו בהתאם לעצימות התקיפות של צה"ל בעזה. נכון, הקשב מופנה לדרום, אבל רק אתמול הותר לפרסם שבהיתקלות שאירעה שלשום נפל סגן מפקד חטיבה 300, סא"ל עלים סעד, שנהרג בקרב עם מחבלים בצפון ולצידו נפלו עוד שני לוחמים שהיו בחפ"ק שלו: רס"ל ג'ואד עאמר, בן 23 מחורפייש ורס"ל (מיל') גלעד מולכו, בן 33 מת"א.
המחבלים חתכו את הגדר במרחק 500 מטר בלבד מהיישוב אדמית, כלומר אירוע חמור ביותר שגם אם לכאורה בוצע על ידי ארגון פלסטיני - מדובר באזור שאף סכין לא זזה בו ללא אישור נסראללה. אתמול הוא שיגר 15 רקטות לעבר ישראל, ארבע יורטו על ידי כיפת ברזל, וזה אומר שהמטרה הייתה היישובים הישראלים ולא השטח פתוח. בנוסף שוגרו שני טילי נ"ט לעבר נגמ"ש של צה"ל באביבים ולא היו נפגעים.
בעזה צה"ל מתכוון להגביר את עוצמת התקיפות. הוא התחיל באיחור ולאט, ומגביר. יש הסבורים כי גם עכשיו, עם חופש הפעולה המלא, הקצב אינו מספק, ובהתאם תיתכן גם התגובה בצפון. ובכל מקרה, השינוי המשמעותי יהיה התמרון הקרקעי. בישראל נבחנת ההחלטה כי צה"ל יתמרן לתוך רצועת עזה ולא יסתפק בפעולה אווירית במלחמה הזאת. כעת מתכננים בפיקוד הדרום את ההתקפה הקרקעית ומי שמוביל את התהליך הוא תת-אלוף (מיל') צ'יקו תמיר, מפקד אוגדת עזה לשעבר, שבשנים האחרונות היה אחראי על אימון חטיבות החי"ר והשריון. בהזדמנות זו אולי נכון בכלל שהרמטכ"ל הרצי הלוי ימנה אותו לפקד על התמרון הקרקעי, שהפעם יהיה שונה ביחס לצוק איתן ואמור להיות פחות מסוכן, כי חיל האוויר כותש את עזה וימשיך עד לכניסה וגם במהלכה.
נאום ג'ו ביידן, אמש
(צילום: רויטרס)

גם נוהלי הפתיחה באש יהיו מקלים הרבה יותר בחיפוי האווירי שיקבלו הכוחות. עד אז תימשך הפעולה האווירית, שכונה אחר שכונה: בתי מחבלים, מפקדות, מחסנים, מגדלים ומבנים. במקביל ההחלטה הישראלית היא להתנתק מעזה באופן מוחלט תוך שלושה ימים, וישראל ניתקה את כל התשתיות החיוניות לעיר: אין קווי חשמל, אין הזרמת מים, אין מעברים. הדבר היחיד שנכנס לרצועה הן התקיפות המסיביות של חיל האוויר.
"נשחרר אותם כשישחררו את החטופים שלנו", אמר בכיר ישראלי. עזה במצור, תושביה יורדים דרומה לכיוון מצרים וזו הגבילה כניסה ל-2,000 תושבים בלבד. צה"ל התאושש ועבר להתקפה. ההבנה בצמרת הצבא ובדרג המדיני היא שזו מלחמה על הקיום של המדינה, לא פחות, בגלל התוצאות ובגלל ההשלכות: "ללא הרתעה לא נתקיים". בדיונים שהתקיימו במטכ"ל ההבנה היא שחמאס עשה לישראל תרגיל הונאה עם ההפגנות על הגדר, כאילו מדובר רק בדרישות הכלכליות, ואותה מדיניות תישמר.
שר הביטחון, יואב גלנט, הגיע למפקדת אוגדת עזה במחנה רעים וקיים הערכת מצב עם מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אייל זמיר, מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן, מפקד האוגדה תא"ל אבי רוזנפלד ומפקדי החטיבות המפקדים על הכוחות בשטח. "שחררתי את כל המעצורים – הורגים את כל מי שנלחם בנו, משתמשים בכל האמצעים", אמר להם.
כשנשאל קצין בכיר איך לא עלו על התרגיל בצה"ל ובשב"כ, כשבפעולה נטלו חלק כ-2,000 מחבלים, הוא ענה שחמאס התאמן, וברגע שהוחלט לצאת למתקפה זה קרה בטווח זמן מיידי. בכל מקרה הדבר יתוחקר לעומק. מטרת העל של חמאס בפעולה היא שחרור מסיבי של האסירים מהכלא הישראלי.
ההערכות בישראל הן שנסראללה ידע באופן כללי על תוכניות חמאס, אבל לא על העיתוי. עכשיו הצבא עם עין אחת פקוחה צפונה. ההערכות בצה"ל, נכון לעכשיו, הן שמנהיג חיזבאללה יחשוב היטב אם להיכנס למלחמה כוללת בתנאים האלה, כשצה"ל כבר מוכן ופרוס בצפון וספינות המטוסים האמריקניות בדרך, וכן ימשיך בהתגרות. אבל הערכות, כמו שלמדנו השבוע בדרך הכי כואבת שיש, נועדו להתבדות.
פורסם לראשונה: 00:05, 11.10.23