על רקע המאמצים הצבאיים בכל הגזרות, רוחש כל הזמן הדיון בשאלה דרמטית: האם הייתה התרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס בבוקר שמחת תורה? לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים צבאו על שערי היישובים בעוטף עזה התקבלו בצה"ל ובשב"כ סימנים על תזוזת כוחות של חמאס בקו המגע - ועם זאת, ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי ראש השב"כ בעצמו הוקפץ למטה הארגון.
בלילה שבין שישי לשבת נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים, כפי שפורסם בערוצים 13 ו-11. בשב"כ הבינו שמשהו קורה, ולכן ראש השירות, רונן בר, הגיע למטה הארגון בלילה, ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות שהתקיימו בין חצות ל-5:00 בבוקר מלמדות שהתגובה הייתה רצינית. שב"כ גם הקפיץ צוות מיוחד לאזור עזה לפנות בוקר.
1 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש שב"כ הנכנס רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
אלא שבשני הארגונים מודים כי לא חשבו שמדובר בפעולה רחבה של חמאס אלא בסימן שדיבר על אפשרות של ירי רקטי או חדירה מוגבלת מאוד. לבסוף חשדו שמדובר באפשרות של חטיפה, אך בוודאי לא בסדר הגודל הזוועתי שהוביל לאסון.
"בשום פנים ואופן לא הייתה כאן 'התרעה למלחמה'", אומר בכיר במערכת הביטחון. "אי אפשר היה להסיק מזה שמדובר באירוע גדול כפי שהתרחש". מלבד הרמטכ"ל וכמה אלופים, ראש השב"כ וראש המרחב, גם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, עודכן בפרטים, אך רק סביב 6:30 בבוקר, רגע לפני תחילת המתקפה.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בהמשך לפרסום: "ראש הממשלה נתניהו עודכן רק בשעה 06:29 עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מיד יצא לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט. ראש הממשלה הגיע לקריה ב-7:30 בשבת".
גם עתה לא ברור מה התרחש בין צמרת צה"ל לדרגי השטח באותן שעות קריטיות. עובדה אחת ברורה וכואבת: התרעת מלחמה הם לא קיבלו. מעדויות של לוחמים וקצינים עולה כי באוגדת עזה לא ניתנה התרעה לאירוע. אם הייתה התרעה כזאת, הכוחות היו יכולים להיערך טוב יותר. בהיקף הכוחות ובזמן הקצר לא היו בולמים את המתקפה לחלוטין, אבל היערכות מקדימה ודאי הייתה מצמצמת את מספר הנפגעים ומאפשרת חילוץ מהיר יותר. עד שהגיעו הכוחות הגדולים לשטח, לוחמים של שב"כ וימ"מ ניהלו קרבות קשים בשעות הראשונות, לעיתים לוחמים בודדים מול עשרות מחבלים חמושים צמאי דם.
הקונספציה בכל המערכת הייתה שחמאס מורתע, אינו רוצה מלחמה, מבקש למשול ולקבל הטבות כלכליות. המחדל של אגף המודיעין ושב"כ הוא כפול: גם בהבנת הכוונות הכלליות של חמאס, וכמובן ההתארגנות חסרת התקדים שעברה מתחת לאף הישראלי. בכיר במטכ"ל אמר ל"ידיעות אחרונות": "תנו לנו להילחם, כולם ייקחו אחריות בסוף המלחמה. אל תדאגו". ואכן, כרגע עיקר תשומת הלב מוקדש ללחימה, אבל שאלת האחריות תלווה אותנו עוד שנים רבות.
בתוך כך, הדרג הצבאי מנהל כעת את המלחמה שנכנסת ליומה השביעי. המתקפה האווירית נגד חמאס נמשכת כשעד כה הותקפו כ-6,000 מטרות. ביממה האחרונה הוגבר הלחץ כאשר הצבא נשען על מודיעין איכותי שמגיע מחקירות שבויי יחידת הנוכבה שמוחזקים בידי שב"כ. כתוצאה מהכתישה יותר מ-400 אלף אזרחים נטשו את הבתים. הכתישה הזו נועדה לא רק לגבות מחיר אלא גם לאפשר כניסה חלקה יותר של הכוחות הקרקעיים בהמשך.
מפקד חיל האוויר תומר בר הבטיח לחסל את כל המחבלים שהשתתפו בטבח: "יש לנו עבודה רבה עד להעלמת הארגון. יש לנו רשימה של כל מי שהשתתף בפשעים הנתעבים הללו, נגד משפחתנו ונגד תושבי העוטף, ואנחנו נגיע אליהם - אתם מכירים את חיל האוויר ואת צבא ההגנה לישראל. ממשיכים את התקיפות בעוצמה. אנו מסתכלים על כל הזירות, ומגינים על כל התושבים".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.10.23