10 צפייה בגלריה
yk13638858
yk13638858
תומר גלאם, ראש העיר אשקלון
(צילום: תומר שונם)

תומר גלאם, ראש העיר אשקלון | הפקרתם אותנו זה שנים

אשקלון, עירנו היפה והאהובה, תחת אש. הרחובות ריקים. החופים שוממים. העסקים סגורים. ימים ספורים לפני שפרצה המלחמה, השקנו בעיר את האגם המלאכותי הגדול בישראל באקו-פארק החדש. הפער בין גודל השמחה שחווינו אז לגודל המערכה שאנחנו נמצאים בה כעת - לא נתפס, על גבול הסוריאליסטי.
ב-7 באוקטובר, אותו יום ארור שבו נחשפנו לזוועות שהדעת אינה יכולה לתפוס ולמקרי הטבח הקשים מנשוא שבוצעו באחינו, רק שבעה ק"מ מאיתנו, הכל השתנה.
בן רגע מצאנו את עצמנו בחזית המלחמה, תחת מתקפת טילים בלתי פוסקת שהפכה אותנו לעיר המטווחת בישראל עם למעלה מ-1,100 שיגורים לעבר העיר - רבע מסך כל הרקטות שנורו לעבר מדינת ישראל מאז תחילת המלחמה ועד כה, על ידי ארגון הטרור חמאס-דאעש. מאות מהרקטות פגעו פגיעה ישירה בבניינים, בתים ומרכזים מסחריים והותירו נזק עצום ברכוש ובמבנים, פגיעה אנושה בעסקים המקומיים וחמור מכך - הותירו צלקת בנפשם של אלפים מתושבות ותושבי העיר. גם בימים אלו משפחות שלמות יושבות שבעה על יקיריהן שנהרגו או נרצחו במלחמה העקובה מדם. אני פוגש אותם והלב נקרע, העיניים מתמלאות דמעות, והעצב, אין לו סוף.
10 צפייה בגלריה
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
אני פוגש גם את התושבות והתושבים בשכונות הוותיקות שהוזנחו במשך שנים על ידי כל ממשלות ישראל לדורותיהן שלא דאגו להם למיגון. כשהאזעקה נשמעת, נותר להם רק להרים ידיים לשמיים, להתפלל ולקוות לנס.
אתמול הצלחנו להביא להם ולכלל התושבים והעסקים באשקלון נחמה קטנה עם הבטחת שר האוצר לאשר בוועדת הכספים הקרובה את אשקלון כיישוב ספר, אישור המקנה להם שורה של פיצויים בגין נזקי המלחמה. זה לא הכל – לא ננוח ולא נשקוט עד שמדינת ישראל תעניק לתושבות ולתושבים באשקלון, הגיבורות והגיבורים, את כל הזכויות המגיעות להם.
אנחנו, כעירייה, נמשיך לפעול למענם בימים לא פשוטים אלו עם מאות בני נוער ומתנדבים, שמפגינים סולידריות מעוררת השראה ומוכיחים, בכל יום מחדש, ולעיתים תחת אש, שאת הרוח של העם היהודי אף אחד לא יצליח לשבור. לא אז ולא היום. אנחנו נקום ונצמח, ניטע ונבנה ונמשיך לזרוח ולהאיר כאור גדול על כל העמים. עם ישראל חזק. עם ישראל מאוחד. עם ישראל חי!
יחד ננצח.
10 צפייה בגלריה
yk13639307
yk13639307
אלון דוידי, ראש העיר שדרות
(עמית שאבי)

אלון דוידי, ראש העיר שדרות | איבדנו את הביטחון האישי

השבועיים האחרונים היו טלטלה אדירה בין חושך מבהיל לאורות בוהקים של תקווה. חג שמחת תורה הפך ליום יגון ואנחה. טבחו בנו, הכו בנו, רצחו את טובי בנינו ובנותינו. האנשים הכי יפים של הארץ הזאת. חטפו את אנשינו ונעלמו איתם לתוך גיהינום שאי אפשר לדמיין מה מתחולל בו. האירוע הזה קרה והוא ייחרת בבשר, בנפש ובנשמה שלנו לנצח.
קשה לי להסביר איך זה מרגיש להיות ראש עיר שקובר את תושביו ורואה עשרות אזרחים מבני עירו, אנשים יקרים ואהובים, שהיו הפנים והלב הפועם של הקהילות שלנו, ללא רוח חיים. אין דבר קשה יותר שנאלצתי לעשות בקריירה שלי כאיש ציבור כמו לכסות את החברים והתושבים שלי שנרצחו על ידי בני עוולה. הלב כואב וזועק לשמיים.
ואחרי ההלם והכאב שאין לו סוף, ראיתי עם שלם מגויס. מגויס למעננו. למען תושבי שדרות, למען הקיבוצים, אנשי העוטף, למען החיילים הגיבורים. הבנתי שקיבלנו מכה אדירה אבל אין שום כוח בעולם שיכול לנצח את הרוח הישראלית. אין לי שום ספק שאנחנו ננצח את האויב הרע הזה. אם נרצה בכך, הוא יושמד וייעלם מעל פני האדמה.
10 צפייה בגלריה
נפילות בשדרות
נפילות בשדרות
פגיעת רקטה בבניין בשדרות
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לא קל לי כראש עיר לפנות את תושביי למקום מבטחים. ללכת מהלוויה להלוויה ולנחם משפחות וחברים אישיים זה אירוע שובר וממוטט נפשית. שדרות, העיר הנפלאה הזו, לא הפסיקה לצמוח גם בשנים הקשות ביותר. ידענו להתמודד, לחשוק שיניים, לבנות את ההריסות ולהצמיח את העיר שוב ושוב. מעולם לא נשברנו. אבל המכה הזו שקיבלנו בטבח שמחת תורה הייתה מכה שלא הכרנו. הגבול הדרומי שלנו, חומת ההגנה שלנו התמוטט ונפרץ. הביטחון האישי אבד למשך ימים שלמים. ובכל זאת, אני אומר וקובע, שדרות תפרח ותצמח וחמאס ייעלם וימוגר. מה שהיה לא יהיה יותר.
כל המדינה התעוררה בשבועיים האלה. כל ישראל חברים בשעה הזו וכולנו אחים. אחים לרעות ולתקווה. ולכן אין לי ספק שהשמש עוד תזרח על שדרות, על יישובי העוטף והקיבוצים. חמאס יוכרע וייפול ואנחנו נקום ונתעודד.
עכשיו אנחנו במציאות קשה של אי ודאות "והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום". אבל "רוח אלוקים מרחפת על פני המים". הרוח הישראלית מרחפת על כל המדינה ובכל בית. "ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור". אנחנו ננצח.
10 צפייה בגלריה
yk13638857
yk13638857
יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד
(תומר שונם)

יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד | לחזק את ההגנה האזרחית

מדינת ישראל כשלה בהגנה על אזרחיה. עובדה זו חייבת להדיר שינה מעיניהם של ראשי רשויות מקומיות, המהווים כתובת מרכזית בחיי שגרה עבור התושבים. רשות מקומית אינה צריכה ואינה יכולה להחליף את המדינה בשמירה על הביטחון הלאומי, אך היא חייבת ויכולה להיות שותפה מרכזית ופעילה בהגנה על חיי התושבים בחירום.
חלוקת התפקידים המסורתית בין השלטון המרכזי למקומי בשגרה וחירום עוברת כעת טלטלה עזה ודורשת שינוי פרדיגמה יסודי. לא עוד רק אספקת שירותים אזרחיים בימים כתיקונם ושמירה על החוסן בחירום. אלא חשיבה חדשה על התובנה שמדינת ישראל צריכה להרחיב את סמכויות הרשות המקומית במצבי חירום, תוך כדי הקצאת משאבים לפעילות הייחודית.
פיקוד העורף ליווה אותנו, ראשי הרשויות, בבנייה של מערך הגנה פסיבי הכולל בעיקר מערכת צופרים יעילה, מרחבים מוגנים וכללי התגוננות מצילי חיים. בהמשך התווספה גם שכבת ההגנה באמצעות כיפת ברזל, אך בשום שלב לא ניתנה הדעת למרכיב ההגנה האזרחית הפעילה.
הקונספציה הזו קרסה לחלוטין בשעות הראשונות של המלחמה הנוכחית. התושייה ועוז הרוח של אזרחים רבים ביישובים שהטרור הרצחני של חמאס התדפק על דלתם, מנעו אסון גדול יותר וגלישה של מעשי הרצח לעבר אשקלון, אשדוד, ואולי אף צפונה מהן.
10 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
נפילות באשדוד במהלך המלחמה
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
באשדוד אנו מקדימים תרופה למכה ויזמנו, בתיאום עם תחנת המשטרה המקומית, הקמת מערך הגנה אזרחי, שיתבסס על מתנדבים תושבי אשדוד יוצאי יחידות קרביות ויתמקד בארבעה תחומים: הראשון - כיתות כוננות של מתנדבים יוצאי יחידות מובחרות, שיעברו הכשרה מהירה ויהיו זמינים להפעלה מיידית באירועים ביטחוניים על ידי המשטרה. התחום השני ‑ יוצאי יחידות קרביות שיסייעו לביטחון העירוני במשימות אבטחה שוטפות ויתרמו למניעת פיגועי טרור והגברת תחושת הביטחון האישי של התושבים.
התחום השלישי, יחידת רכבי שטח - מתנדבים, אשר יסייעו לביטחון העירוני במשימות סיור וביטחון בגבולות העיר. התחום הרביעי, יחידת מפעילי רחפנים.
היענות תושבי אשדוד הייתה מיידית. המערך יהיה מבצעי בקרוב מאוד, ויאפשר לנו כרשות מקומית להעניק ממד נוסף של הגנה אזרחית.
הרשויות המקומיות במדינת ישראל חייבות להיות עצמאיות גם בביטחון.
10 צפייה בגלריה
yk13638856
yk13638856
איתמר רביבו, ראש מועצת חוף אשקלון
(תומר שונם)

איתמר רביבו, ראש מועצת חוף אשקלון | לא נוכל להשתקם לבד

ב־7 באוקטובר הפכנו באחת לאומה ולמועצה שכולה ומדממת. הקהילות ביישובי העוטף מלוות את המתים וקוברות מדי יום עשרות נשים, גברים וילדים, שנפלו קורבן לחיה הנאצית של שנת 2023 - המחבלים המרצחים של חמאס.
אנחנו קוברים את המתים בעיניים דומעות ואגרוף קפוץ, אבל גם עם שבועה. אנו נשבעים שוב אמונים לחזון הציוני ולשליחות הגדולה של היישובים הנמצאים כאן קבע כבר עשרות בשנים. ואת המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק. נקום מן האפר והעפר, נבנה את היישובים ונחזיר את קול הצהלות לגנים. נמשיך להיות המגן הדרומי של המדינה. לא נוכל לעשות זאת לבד! הממשלה, שהיא קו ההגנה השני והאחרון של ישראל לאחר שהקו הראשון קרס, מחויבת כעת להבטיח את המענה הביטחוני שקרס, וכמו כן לתמוך ולטפל, לתקצב ולשקם את מערך ההתיישבות.
בתש"ח היו באזורנו הקיבוצים יד מרדכי וניצנים, שעמדו בגבורה מול הפולש המצרי והגנו בגופם. בשנת 2023 היו אלה הגברים והנשים בזיקים, ביד מרדכי, בבארי ובנתיב העשרה. כאלה אנחנו, כך היינו וכך נהיה לעד.
רק יחד ננצח - עם ישראל חי.
10 צפייה בגלריה
yk13638950
yk13638950
איציק דנינו, ראש העיר אופקים
(הרצל יוסף)

איציק דנינו, ראש העיר אופקים | זקוקים למענק כלכלי

המערכה הזו חיזקה את מה שאנחנו אומרים כבר הרבה זמן: הגדרת העוטף כיישובים במרחק של 7 ק"מ מהגדר אינה רלוונטית עוד. מתקפת הטרור האכזרית שפקדה אותנו ב-7 לאוקטובר עברה את טווח ה-7 ק"מ. הטרוריסטים התמקמו לצערנו מתחת ובתוך הבתים שלנו.
שדרות, נתיבות, אופקים, והמועצות הסמוכות, צריכות להיות חלק בלתי נפרד מהגדרת העוטף, וכל החלטת ממשלה שתתקבל למתן הטבות או שיקום הערים והיישובים צריכה לקחת אותנו בחשבון. אנו דורשים הקמת מרכז חוסן עירוני לתושבי אופקים הסובלים מטראומה לא רק על רקע שנים של חיים בצל מטחי הרקטות והטילים, אלא גם מחרדות קשות הנובעות מאירוע חדירת המחבלים לעיר והחזקת בני ערובה בה, אירוע חסר תקדים, במהלכו איבדנו עשרות תושבים.
נדרש גם תקציב להקמת משמר עירוני לחיזוק הביטחון האישי. אנו זקוקים גם לתקציב שיאפשר לנו להוציא עכשיו תושבים למספר ימים של הירגעות מחוץ לעיר. וכמובן, הענקת מענקים כלכליים לעסקים בינוניים וקטנים, שסופגים כיום נזקים כלכליים בהיקף משמעותי ואין מי שיפצה אותם.
10 צפייה בגלריה
yk13638880
yk13638880
יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב
(יאיר שגיא)

יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב | תנו לנו את הכלים

אנחנו כבר כמעט שבועיים לתוך המלחמה על הבית שלנו. איבדנו מאות מטובי אנשינו. אם יש משהו גדול יותר מהאובדן והכאב, זה השבר העמוק שבאובדן הביטחון האישי של תושבי שער הנגב. המחשבה שאירוע כזה, רצח אכזרי ושיטתי, יכול לקרות בישראל 2023, מדינת הסייבר והביטחון, לא נותנת לאף אחד מאיתנו מנוח.
גם היום, המדינה לא מצליחה ללבנות מחדש את האמון. החלטות מתקבלות מעל ראשי המועצה. הכל מתנהל בחוסר יעילות. יש לא מעט שרים בכירים שעדיין לא מצאו את הזמן בשבילנו. השלטון המקומי הוא הריבון והוא היחיד שיודע לתת מענה ראוי ומיטבי לתושביו. תנו לנו במועצה את הכלים ואנחנו נדע לתת מענה. לשמחתי, התבשרנו על הקמת מינהלת של המדינה בראשות משה אדרי. אני מקווה שהמדינה תשכיל לרכז את הכל תחת מינהלת אחת.
חברי אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב, שנרצח בראשית המלחמה, אמר שיישובי שער הנגב הם המוצב הקדמי של ישראל. אני מבטיח לכולם ובעיקר לאופיר ‑ קהילת שער הנגב תחזור להיות מפוארת.
10 צפייה בגלריה
yk13638859
yk13638859
(מועצה אזורית אשכול)

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול | אנו פליטים בארצנו

המועצה האזורית אשכול סופרת את האבידות וממדי החורבן. 109 מתושבי המועצה נרצחו באכזריות. כ־140 חטופים ונעדרים. 11 יישובים שעברו מסע הרג סגורים הרמטית, ביניהם בארי, ניר עוז וכיסופים. כל תושבי המועצה פונו על ידנו למקום בטוח.
עצוב שאל מול ההרס והחורבן מושטת בימים אלה רק אוזלת ידה של ממשלת ישראל. עד השבת שעברה היינו קהילה מאושרת וכעת אנו פליטים בארצנו. המדינה שכשלה בהגנה עלינו טרם הבינה את עומק המכה שספגנו וטרם נותנת מענה. אבל אשכול תחזור ותפרח.
נכון לכתיבת שורות אלה המועצה בכוחות עצמה פינתה את כל תושביה למלונות. על המימון אנחנו מנהלים ויכוחי סרק עם שלל הצוותים הממשלתיים. חלפו 12 יום ולא שר האוצר ולא מנכ"ל משרד הביטחון, יצרו קשר ואמרו את המובן מאליו – עלינו. אנחנו נטפל, אנחנו נשלם. אני מחכה שאיש אחד העומד בראש אותה ממשלה יתעשת ויעשה את המעשה המנהיגותי והראוי ‑ יסיר חסמים ויעביר תמיכה כספית מיידית. שיקום המועצה האזורית אשכול הוא המבחן של המדינה. אשכול תחזור ותפרח.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.10.23