אתמול אחר הצהרים (רביעי) הודיעה ירדן כי היא מחזירה את השגריר שלה מתל אביב לעמאן במחאה על המשך המלחמה ברצועת עזה. מוקדם יותר הודיעו כמה מדינות דרום אמריקניות על צעד דומה. אולם לא עמאן ולא המדינות האחרות צריכות להזיז ולו במקצת את ישראל ואת צה"ל מהחלטתם להמשיך בלחימה בתוך הרצועה ובחתירה להכרעת חמאס. לא מפני שהיחסים עם ירדן אינם חשובים, אלא משום שתוצאותיה של המלחמה קריטיות לאין שיעור לעתידנו באזור. זו אינה מלחמת קיום, אך זו מלחמה על האופן שבו תמשיך ישראל להתקיים במרחב.
גם לאחר הנזק העצום שנגרם לרצועת עזה, נשמעים עדיין בכירי חמאס, חיזבאללה וכמובן איראן - לפחות אלה שבחו"ל - כאילו שאפו גז מזגנים. הם באופוריה. בהיי. הם מתבטאים בפני בני שיח שונים מהמערב כאילו כבשו את ירושלים ואת תל אביב. וגרוע מכך, הם כבר מתחילים לדבר על המלחמה הבאה, שבה ישמידו את ישראל, לא פחות.
דוגמה לכך קיבלנו כבר לפני שבוע מראזי חמאד, מבכירי חמאס, אחד האנשים ששימשו כערוץ תקשורת משמעותי לשלטון הישראלי סביב עסקת שליט, ועמד בקשר שוטף עם התקשורת בארץ גם בימים שבהם הארגון החרים את ישראל. חמאד הסביר בראיון לערוץ LBC עוד לפני שהחלה הכניסה הקרקעית לעזה, בהתייחסו לכינוי של חמאס לאירועי 7 באוקטובר, כי "עוד יהיו 'טוקאן אל-אקצא' 2, 3 ו-4". הוא טען שקיומה של ישראל כמדינה אינו חוקי, וכי הפלסטינים הם אומה של שהידים. נקווה שגם הוא יהפוך לאחד כזה בקרוב.
1 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה
המלך עבדאללה
המלך עבדאללה. לא לעורר את האחים המוסלמים
(צילום: רויטרס)
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
קו המחשבה הזה נמשך גם בימים אלה, לאחר תחילת הפעולה הקרקעית. בציר "ההתנגדות" נשמעות אמירות על כך שאם חמאס הצליח באופן דרמטי שכזה למרות יכולותיו המוגבלות, חיזבאללה יכול להצליח פי כמה במלחמה הבאה, ולהביא להשמדת ישראל. נשמע מופרך, אך אלה המחשבות של חברי הציר האיראני-חמאסי בימים אלה.
ומכאן שמשק כנפי הפרפר, או המכתש, שתיצור הפצצה הבאה שיפיל מטוס קרב על עזה, יהדהד היטב גם בדאחייה של ביירות, בצנעא שבתימן ובדמשק שבסוריה. דווקא הנחישות של ישראל בפעולה הקרקעית, דווקא התחושה שיוצאת מהציבור הישראלי שהוא מוכן לשלם מחיר כדי לנצח במלחמה, משדרות מסר ברור מאוד לכל העולם הערבי: Don't.
לא פחות מזה. הפעולה האגרסיבית, שעולה בחיי חפים מפשע בעזה, תוך התעלמות מהביקורת של התקשורת המערבית ומקולות אחרים באו"ם, מבהירה לכולם שהפעם היהודים באמת השתגעו. מג"ד של חמאס לא יכול למצוא מקום מסתור בשכונות מאוכלסות, ומנהרה של חמאס תיפגע גם אם נבנתה בלב שכונת מגורים. הציבור העזתי נקרא פעם אחר פעם לעזוב את השכונות הללו, ומי שלא עושה זאת עדיין עלול לשלם מחיר כבד.
הדברים הללו אינם נכתבים מרצון לראות במותם של חפים מפשע. אף אדם לא רוצה לראות ילדים מתים, אלא אם הוא איש חמאס או תומך חמאס. הם נכתבים כדי למנוע את המלחמה הבאה, ואת הפעם הבאה שמישהו ישקול אפילו לרצוח ילדים.
ובאשר להחלטה של ירדן להחזיר את השגריר לעמאן, הנה סוד קטן שבממלכה לא אוהבים לדבר עליו: גם בעמאן היו שמחים לראות את ישראל מוחקת את צמרת חמאס. גם ירדן מבינה שאם חמאס ירשום ניצחון במלחמה הזו, כל פני המזרח התיכון ישתנו, וגל של תמיכה ב"אחים המוסלמים" יתעורר בכל מקום - כולל בירדן ובמצרים. מדינות אלו, לצד סעודיה ואיחוד האמירויות, יודעות ומבינות שכדי להחליש את איראן - יש להתחיל מכריתת ראשיהם של בכירי חמאס בעזה.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.11.23