לאורך עשרות הקילומטרים מראש הנקרה ועד הר דב, על קו הגבול, הקים חיזבאללה במשך שנים עשרות מוצבים צבאיים, עמדות תצפית ומודיעין. לא פחות מ־80 מתחמים היו על הגדרות ובסמוך להן, כל אחד מהם הוקם במהירות הבזק, ואליהם נוספו גם האוהלים שהציבו פעילי ארגון הטרור במרומי הר דב בשטח ישראל. בשבועות האחרונים, מתחילת המלחמה, השמידו כוחות צה"ל את רובן המוחלט של עמדות חיזבאללה שהטילו אימה על התושבים, בתגובה לאירועי הירי התכופים מלבנון.


בתחילת השנה, למשל, הוקם מגדל תצפית מהגבוהים בגבול, סמוך לבתי המושב שתולה שבגליל המערבי. בתחילת המלחמה, ב־9 באוקטובר טיל צה"לי פגע והרס את תא התצפית שהוצב בראשו, בתגובה לירי חיזבאללה במרחב. שני מוצבי חיזבאללה נוספים סמוכים ליישוב נמחקו אף הם.
"מרגיש כעת הרבה יותר בטוח להסתובב ביישוב", מעיד אליהו גליל, חבר כיתת הכוננות שנשאר ביישוב. הוא מספר כי צה"ל כבר השמיד בעבר את אחד המוצבים באזור, שמשקיף על גני הילדים, אך תוך שבועות בודדים החיזבאללה כבר הקים אחד חדש ומבוצר יותר. "אסור לאפשר להם לחזור ולבנות את המגדלים האלו", הוא אומר. "נגמרו ימי חומה ומגדל של חיזבאללה. הארגון הרצחני הזה צריך להיות מורחק מעבר לליטאני ושלא יהיה כאן אף גורם שיחשוב לחזור ולהקים אותם".
2 צפייה בגלריה
yk13675014
yk13675014
עמדות חיזבאללה לפני תקיפות צה"ל באזור המושב שתולה בצפון
(צילום: אפי שריר)
סמוך למושב מרגליות שבגליל העליון פגעו כוחות צה"ל מתחילת המלחמה בקרוב ל־10 מגדלים ועמדות תצפית של חיזבאללה. "אנחנו רואים בחודש האחרון השמדה שיטתית של המוצבים והעמדות האלו", משתף יוני יעקובי, סגן מפקד כיתת הכוננות ביישוב. "אחרי כל אירוע תקיפה של חיזבאללה, צה"ל מגיב ומוריד להם יכולות ומתחמים שהקימו כאן".
במשך 50 שנה הוא גר בגבול הצפוני, ועכשיו הוא יכול להעיד: "מה שראיתי בשבע השנים האחרונות, ובמיוחד מאז 2019, היה בלתי ייאמן, כיצד הם בונים ומקימים עמדות שמסכנות אותנו. בצבא הבטיחו לנו שביום פקודה הן ייעלמו מכאן. והנה, הגיע יום הפקודה". למרות מדיניות ספיגת האש, יעקובי מביע אמון מוחלט בצה"ל. "אני סומך ב־100 אחוז על הרמטכ"ל, על אלוף הפיקוד ועל החיילים. שאף אחד לא ישלה את עצמנו שנסתפק בהורדת המוצבים והעמדות של חיזבאללה. אנחנו לא נראה אותם יותר, זה נגמר. אנחנו לא מגיעים כעת למטעים שלנו לאורך הגבול ונותנים לצה"ל את השקט לפעול במרחב מבלי שיצטרך לדאוג לנו, החקלאים".
גם על זרעית שבגליל המערבי השקיפו עמדות הטרור של חיזבאללה. יוסי אדוני, מזכיר המושב, אומר כי מבחינתו "העמדות האלו הן רק חלק קטן מתמונת האיום הכוללת של ארגון הטרור על העתיד שלנו".הוא זועם על המציאות ומצפה לתגובה: "מבחינתנו עדיין לא נעשה דבר. אנחנו, התושבים, בני ערובה מחוץ לבתינו כבר חודש, וחיזבאללה מפגיזים אותנו מתי שבא להם. אני מחזק את הצבא והממשלה שיעשו מה שמצופה מהם. לא נחזור עד שיסיימו את המלאכה".
2 צפייה בגלריה
yk13675335
yk13675335
הפגיעה במגדל התצפית של חיזבאללה, לפני חודש
במרחב יישובי הגבול של המועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי נבנו בשנים האחרונות בצידה הלבנוני של חומת הגבול, תשעה מגדלי תצפית וחמישה מוצבי חיזבאללה. כעת, נותרו מהם רק שלדי ברזל. "הורדת המגדלים היא סימן מבשר לבאות", מעריך משה דוידוביץ, ראש המועצה. "מדיניות התגובה של צה"ל צריכה להימחק מלקסיקון המלחמה וצריכה להיות מדיניות של מתקפה והכרעה בגבול הצפון, שהוא הנפיץ והמסוכן ביותר במדינת ישראל. הצבא פה בקרב בלימה, לא במתקפה. צה"ל יידרש להכריע את האויב ולא רק להגיב לו", אמר.
אתמול בצהריים פילחו קולות האזעקה את רחובות קריית שמונה, לאחר מעל יממה של שקט יחסי. מטח כבד של טילים נחת בשטחים פתוחים מעל העיר וצה"ל השיב מייד באש ארטילרית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש שלשום עם ראשי רשויות בצפון, והבהיר כי הנחה להיערך לכל תרחיש בגזרה: "לא מציע לחיזבאללה לנסות אותנו - זו תהיה טעות חייהם". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ביקר בפיקוד הצפון, בקריית שמונה ובמטולה, והבהיר: "לא נחזור ל־6 באוקטובר, המטרה ברורה: התושבים יחזרו לכאן בביטחון".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.11.23