2 צפייה בגלריה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
(צילום: אפי שריר)
בתוך כחצי שנה השלימו בחיזבאללה פריסת כוחות על פני עשרות מוצבים ומגדלי תצפית הסמוכים לגבול עם ישראל, חלקם במרחק מטרים ספורים מהגדר.
"חיזבאללה מחזיר את הימים ללפני מלחמת לבנון השנייה", אמר דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה. "איפה צבא לבנון שהיה אמור לאכוף את הסכם הפרדת הכוחות של האו"ם מתום מלחמת לבנון השנייה, איפה כוחות האו"ם שלא עושים דבר?".
אחד המוצבים המשמעותיים ביותר שהוקם באחרונה ומיוחס לחיזבאללה הוצב על צלע ההר בין מטולה לכפר יובל, בנקודה שלטת טופוגרפית. הוא מאויש בקביעות בידי לוחמי הארגון. לדברי אזולאי, לפני כחצי שנה החלו שכניו מעבר לגבול בפעילות להקמת המוצב, שמוקף גדר תיל ואמצעי הגנה נוספים, לצד הקמת מגדלי תצפית בעוד קרוב ל־30 נקודות לאורך הגבול – כפי שנחשף לפני כחודשיים ב-ynet.

כל העת, לאורך קו הגבול מדווחים התושבים על תנועת רכבי שטח לבנים ושחורים עם חלונות כהים, שבהם כוחות חיזבאללה מיחידת העילית "רדואן", שמתעדים את תנועות כוחות צה"ל.
בתגובה לפעילות חיזבאללה מעמיקים בצה"ל את האחיזה בשטחיה הריבוניים של המדינה ופורסים עשרות עמדות קרב לאורך הגבול מראש הנקרה ועד הר דב, בשטחים שעד היום לא הייתה בהם נוכחות צבאית רציפה, במובלעות מעבר לגדר הגבול.
כך למשל, באזור חטיבה 769 שבמרחב הגליל העליון מוביל המח"ט אל"ם סיון בלוך פעילות הנדסית לחישופי יער נרחבים ולהכשרת עמדות קרב שמותאמות להצבת כלי מלחמה כבדים כמו שריון, תותחנים ונגמ"שים. שני החיילים שנפצעו שלשום ממוקש צה"לי עסקו עם כוחות הנדסה יחדיו בפעולות חישוף באחת המובלעות באזור הגליל המערבי.
2 צפייה בגלריה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
מאויש בקביעות. המוצב מול מטולה
(צילום: אפי שריר)
הפעילות הזו גוררת התגרויות מצד הלבנונים ועימותים שמסוקרים לא אחת בידי נציגי כלי התקשורת שחיזבאללה מפעיל. לפני כשבועיים תיעדו בחיזבאללה עימות בין אנשי צבא לבנון לצה"ל בוויכוח על קו הגבול הבינלאומי המוסכם, המסומן באמצעות חביות כחולות ומכונה "הקו הכחול".
במהלך העימות איים קצין לבנוני שישתמש בנשקו נגד קצין צה"ל ובתקרית אחרת גנב לבנוני מחסנית מנשקו של חייל שעמד סמוך לגבול. בנוסף טוענים במטולה שבחודשים האחרונים גוברות ההתגרויות כלפיהם מצד אנשי חיזבאללה, וישראל אינה מצליחה להתמודד עם כך.
"רק הבוקר, כדי להטריד אותנו, שפכו הלבנונים מולנו משאיות של זבל פרות. זה מביא מיליוני זבובים למטולה", סיפר אתמול אזולאי. "ומה צה"ל הגדול והאו"ם עושים? כלום. זו ממש מלחמה ביולוגית. במשך חודשים גם מכוונים עלינו מלבנון לייזרים, זורקים אבנים וזיקוקים ואנחנו מתגלים שוב ושוב בחולשה שלנו. חיזבאללה רואה את החולשה שלנו וגם את מה שקורה במדינה ועוד רגע נראה על המוצבים שהקים כאן גם דגלי חיזבאללה כמו לפני שנת 2006".

בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ויו"ר אשכול גליל מזרחי, מוטרד פחות מהתבססות חיזבאללה לאורך הגבול. "המוצבים האלו יימחקו עד עפר ברגע שהצבא יבחר את העיתוי הנכון למחוק אותם, כולל הקומות התת-קרקעיות. זה ייקח רגעים ספורים" משוכנע בן מובחר. לדבריו, "אנחנו לא נאיבים ולא עיוורים. בצבא יודעים בדיוק מה קורה בהם. אני לא מודאג".
בצה"ל פועלים נגד תופעת ההתגרויות מלבנון, בפעילויות שחלקן חשופות וחלקן חשאיות, אך אין בכוונת הצבא להביא להסלמה בצפון בגלל הצקות אלו.