זו הפעם השנייה של ענבל, אמא לשלושה ילדים, במקלט לנשים נפגעות אלימות במשפחה, אבל פעם ראשונה שהיא נמצאת במקלט בזמן מלחמה. "זו מלחמה על מלחמה", היא תיארה. "להיות במקלט ולרוץ למקלט זה הרבה יותר קשה. גם ככה יש מלא התמודדויות במקלט. את לא פה כי רצית נופש, את פה כי ברחת והבית שלך הוא לא מקום בטוח, כי יש שם מישהו רוצה לפגוע בך. ואז, פה את שוב צריכה לברוח כי שוב יש מישהו שרוצה לפגוע בך".
3 צפייה בגלריה
yk13683363
yk13683363
"מצבי קיצון מעלים אלימות במשפחה". המקלטים ערוכים למלחמה
האלימות כלפיה החלה כשהייתה בהריון השלישי עם בנה. "הוא היה בועט לי בבטן, מפיל אותי על הרצפה, מקלל, צועק וזורק דברים", היא שחזרה. "החלטתי שאני עוזבת כשהמצב הידרדר. הוא תפס אותי בגרון עד שכמעט כבר לא נשמתי. כשהצלחתי לברוח הוא דחף אותי, קיבלתי מכה בראש והוא הצמיד לי סכין לחזה. נלחמתי כדי להמשיך לחיות".
אחרי כמעט שנה במקלט היא חזרה עם שלושת ילדיה לביתה, אבל האיומים נגדה רק החמירו, גם כשהוצא נגד בן זוגה צו הרחקה. "אפילו אחרי שהוא נעצר הוא שלח אנשים שיאיימו עליי", היא סיפרה על הנסיבות בהן נאלצה לברוח למקלט שוב.
מאות נשים נמצאות בימים אלה במקלטים לנפגעות אלימות במשפחה ומתמודדות עם המציאות המורכבת של מקלט בזמן מלחמה. "אלה נשים שעזבו את הבית כי הרגישו לא בטוחות, ועכשיו הן שוב מרגישות לא בטוחות בבית", הסבירה ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים.
3 צפייה בגלריה
yk13683423
yk13683423
אחת הנשים במקלט לנשים מוכות
אנחנו נפגשות במקלט חדש, אליו נאלצו לעבור תוך ימים ספורים לאחר שהחלה המלחמה, כיוון שהמקלט הקודם בו שהו לא היה מספיק בטיחותי. "זה היה מבנה ישן, והייתה תחושה מאוד לא בטוחה שם", אמרה דנציגר. "הצוות לא הרגיש בטוח, וגם הנשים. כדי להגיע למרחב המוגן הן היו צריכות לצאת, להגיע מכל מיני מרחבים במקלט, וזה היה מאוד קשה להגיע בזמן".
לפני מספר שבועות פגע רסיס רקטה בגג המקלט החדש אליו עברו. למרות זאת, עבור ורד, אמא לשלוש בנות שעברה אלימות קשה, זו המציאות הבטוחה ביותר בה הייתה בעשור האחרון של חייה. "זה המקום הכי בטוח שהייתי בו", היא סיפרה. "לא היו לנו חיים טובים, ובמקלט אנחנו מרגישות מוגנות. זו הפעם הראשונה שאנחנו מקבלות שירותי בריאות טובים וזכאיות לזכויות בסיסיות. במשך שנים כל אלה נמנעו מאיתנו".
3 צפייה בגלריה
yk13683422
yk13683422
הרסיס שפגע בגג המקלט
נועה, מנהלת המקלט, הסבירה שכל אישה מתמודדת באופן שונה עם המצב. "יש פה טראומה שמתיישבת על טראומה", היא אמרה. "אבל נשים שנמצאות פה מתמודדות עם דבר כה מורכב, לא כולן מסוגלות להתעסק בדבר הזה. מצד אחד יש אשליה שהן נמצאות בתוך בועה, מצד שני, לפעמים ההתרעות חודרות פנימה וזה יוצר בהלה. אחת הנשים אפילו חטפה באחת האזעקות התקף חרדה קשה, ונאלצנו להזמין אמבולנס".
הקושי מתבטא גם אצל נשים שמסיימות בימים אלה את שהותן במקלט, וצריכות לפתוח דף חדש בחייהן במציאות ביטחונית מורכבת ומול אתגרי תעסוקה. "אני חוששת לגבי איך אצליח לשמור על הילדים בתקופה עם כזו מתיחות ביטחונית, איך אגן עליהם כשאני לבד", אמרה אורית, אמא לשניים. "איך אתמודד גם עם הצורך לצאת החוצה וגם עם הצורך להרגיש מוגנת?"
למקלט הגיעה אורית כשכבר ממש חששה לחייה. "היום אני יודעת שזה המעשה הכי חשוב ואמיץ שעשיתי בחיים שלי", היא אמרה. "הגעתי לכאן אחרי שכבר ניסיתי את כל האופציות שהיו לי. אבל הבנתי שהוא לא ישתנה, פחדתי שהוא יהרוג אותי מול הילדים שלי".
מספר הנשים והילדים ששהו מתחילת השנה ועד 15 בנובמבר במקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן עומד על 619 ו-915 בהתאמה, ירידה של כ-17% ו-21%, בהשוואה לשנת 2022. יחד עם זאת, גורמי המקצוע במשרד הרווחה מעריכים כי לאחר המלחמה צפוי זינוק במספר הנשים שיפונו למקלט עם ילדיהן והגדילו את מספר החדרים הפנויים לקליטתם. "זה ידוע שמצבי קיצון מעלים אלימות במשפחה", אמרה דנציגר." גם בעולם ראינו שכשהיו רעידות אדמה, הוריקנים, מלחמות - משברי קיצון - האלימות במשפחה עלתה. אנחנו אפילו לא בקצה של להבין מה המשמעות של גלי ההדף של הדבר הזה".
מנהלת האגף החוץ-ביתי במשרד הרווחה, יעל וייס, הוסיפה כי "אמנם אין כרגע עלייה בפניות, אבל ברור לנו שזה קשור למצב הביטחוני, שמשפיע מאוד על נכונות והעזה לערוך שינוי משמעותי כל כך בתקופה כזאת. חשוב לי מאוד לקרוא לנשים ולגברים שנמצאים במעגל האלימות לא לחכות. שירותי הרווחה עובדים כרגיל וזמינים עבורכם. אפשר לצאת ממעגל האלימות, אל תהססו לפנות אלינו דרך המחלקות לשירותי חברתיים או במוקד 118".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.11.23