למלחמה הארורה הזו בעזה אין ולא תהיה תמונת ניצחון. גם לא ניצחון בלי תמונה. פצצות חכמות לא יכולות להכריע בין כוחות הלוחמים בשטח בנוי, צפוף, לא מוכר ורצוף מלכודות שהניחו אנשים שאין להם מה להפסיד. 15 אלף עזתים נהרגו עד כה, יותר ממיליון תושבי הרצועה נעקרו מבתיהם ההרוסים, בלי גישה למים נקיים או חשמל - והעולם רואה זאת יום־יום על מסכי הטלוויזיה.
ישראל, כאשר צה"ל כבר בחאן־יונס, משחקת על זמן שאול. בוושינגטון הבהירו שלא ישבו על היציע בצד, יריעו ויחמשו. "אין לכם כמה חודשים", אמר מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן לנתניהו - והתכוון לכך שצריך להציג במהרה אסטרטגיית יציאה. נתניהו, כמובן, חמק. וושינגטון רוצה כאן ועכשיו תוכנית שמסבירה איך ישראל מסיימת את המלחמה שנזקיה מדירים שינה לא רק בבית הלבן, אלא ברחבי ארצות־הברית כולה. ולכן, בוושינגטון מסמנים את חג המולד כתאריך יעד. בממשל האמריקאי חוששים שנתניהו בעצם מתכוון לכבוש את עזה, להמשיך ולנסות לספח את הגדה, ולשים מקלות בגלגלים שהם מנסים לסובב בדרך לפתרון שתי המדינות. מבחינתם, השאיפה היא שבשלב הראשון השלטון בעזה יימסר לגוף מתוקן של הרשות הפלסטינית - אבל נתניהו מתנגד. אם לא הם, אז מי, שואלים בוושינגטון - הוא? והתשובה מבחינתם ברורה: נתניהו יעשה כל מה ששותפיו המשיחיים רוצים כדי להבטיח את הישרדותו.
במקביל, גם הנשיא ביידן מנהל את הקרב הפוליטי שלו: המלחמה הזו יכולה להביא לקץ תוכניותיו לקדנציה שנייה, שכן מאז שפרצה הוא איבד כבר שמונה אחוזי תמיכה. הלחץ שבו הוא נתון איננו נובע רק מהעובדה שהמלחמה מתארכת מעבר לציפיות שלו. חזית נוספת נפתחה נגדו מבית: נקמת המוסלמים. לפני ימים אחדים תיאמו ראשי הקהילות המוסלמיות במדינות המפתח קמפיין רב־עוצמה וכסף, תחת הכותרת "נוטשים את ביידן". מדובר במדינות בעלות ריכוזי מוסלמים גדולים כמו מישיגן, אריזונה ופנסילבניה, והארגונים הללו מפעילים על הנשיא לחץ לכפות הפסקת אש בעזה. ג'ולאני חוסיין ממיניאפוליס, אחד המארגנים, הזהיר כי הקרע בין המוסלמים האמריקאים לנשיא הדמוקרטי הגיע לשלב שבו קשה יהיה לאחות אותו, וטען: "משפחות בעזה נרצחות בעזרת כספי המיסים שלנו".
אורלי אזולאיאורלי אזולאי
המוסלמים בארצות־הברית הם רק 1.1 אחוז מהאוכלוסייה, אבל בשל שיטת הבחירות העקומה, ביידן זקוק למדינות המתנדנדות כדי לנצח - ושם המוסלמים בהחלט יכולים להביא להפסד שלו. מצד שני, גם היהודים, המהווים שני אחוז מהאוכלוסייה, לוחצים על ביידן להביא להפסקת אש. הם, כמו אמריקאים אחרים רבים, לא מסוגלים להבין איך היהודים בישראל תוקפים כך בעזה, וטוענים כי האנטישמיות בארצות־הברית מתעצמת ככל שמגיעות יותר תמונות קשות מהרצועה. ביידן צונח בסקרים, וזה בהחלט יכול להיות הרגע שבו במקום לשגר תחמושת - הוא יפעיל על ישראל, בתבונה, את המנופים האחרים העומדים לרשותו.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.12.23