זה סוף המלחמה. איש עדיין לא הכריז על כך רשמית, אבל הנה זה מגיע. בהיעדר תשובה ישראלית הולמת לשאלת הנשיא האמריקאי "מהי אסטרטגיית היציאה?" הבית הלבן הוא שמציב אותה. לנתניהו נאמר כי ישראל מאבדת את אהדת העולם וסבלנותו. ביידן יודע שנתניהו מבעיר מחלוקת איתו רק כדי לתדלק את הבייס שלו, והוא לוקח לידיו את המושכות.
עוד לפני הטרגדיה הנוראה מיום שישי קבע ביידן לישראל את גבולות הגזרה: לא לכיבוש עזה, לא לנגיסת שטח משטחה לרצועת ביטחון, לא להרג המוני של חפים מפשע. המראות העולים מהתופת בעזה - ולא משודרים בישראל - חושפים את כיעור המלחמה ואכזריותה: עד כה נהרגו בעזה כ־20 אלף איש, מתוכם כ־7,000 ילדים. אנשים מתבוססים בבוץ ללא קורת גג, ללא מזון. תינוקות פצועים מונחים מדממים על רצפות בתי החולים הנטושים בתקווה שמישהו יוכל לסייע להם. זה מה שהעולם רואה - והעולם מבועת.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ביידן ונתניהו. לוקח לידיו את המושכות
(צילום: חיים צח, לע"מ)
היגון בעקבות הירי בשלושת החטופים חיבר את משפחות החטופים ועוד רבים אחרים בישראל לסנטימנט של ביידן, שכבר לא מאמין כי רק מלחמה עיקשת תסייע לחילוץ. עתה דוחף ביידן בכל כוחותיו למימוש עסקה לשחרור החטופים: בעיניו זו מטרה קדושה. גם הבליץ של אנשי הממשל האמריקאים המגיעים לישראל בעיצומו: בסוף השבוע היה זה היועץ לביטחון לאומי, היום יגיע שר ההגנה, ואחריו עוד פעם מזכיר המדינה. המסר שלהם מורכב משלושה סעיפים: יש לסיים את שלב עצימות המלחמה, לקבוע מה מטרותיה, ומעל הכל לגבש תוכנית מדינית לסיום.
הפתרון האמריקאי שהוצע ויוצע במהלך השבוע הוא הפסקת אש והקמת מינהלה אזרחית, שבה יהיו נציגים אמריקאים ונציגים ממדינות ערב, לניהול החיים האזרחיים בעזה, לתקופת גישור זמנית. הרשות הפלסטינית תיאלץ לעבור רפורמות בהנחיה ובפיקוח אמריקאים, ואז היא תהיה אחראית לשלטון בגדה המערבית וברצועת עזה, כשלב ביניים בדרך להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. הרשות תהיה מוכנה להצטרף רק עם הבטחה למדינה בסוף התהליך, ושלטון משותף לעזה ולגדה. בבית הלבן מניחים כי נתניהו יסרב, כי איננו מנהיג בעל שיעור קומה, וכי הוא עלול לאבד כך את ממשלתו. בוושינגטון לא יזילו דמעה.
יש אלף דרכים לעזה, וכולן מובילות לשום מקום. מתינו חוזרים בארונות, חטופינו הופקרו ונבגדו. מתיהם מוטלים בבוץ. כתשנו, שיטחנו, טיהרנו, ומה עכשיו? איך חוזרים? אז עכשיו קם ביידן ואמר: די, מספיק. עוד שבועיים, שלושה, אולי חודש, וזה צריך להיגמר. ואם ביידן ייכשל, וקרן אור לא תבקע מתוך האופל, גם הוא יסובב אלינו את הגב - ולנצח נחיה ונמות על החרב.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.12.23