בזמן שחטיבות צה"ל ממשיכות להתקדם בשג'אעיה וחטיבת גולני כובשת ומשמידה את "כיכר פלסטין" שפיארה את המחבלים מאסון הנגמ"ש בצוק איתן – בחטיבת ביסל"ח נמשך התחקיר על הטרגדיה הקטלנית שגבתה את חייהם של שלושה חטופים ישראלים - יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
"הם תפקדו במציאות בלתי אפשרית עם מידע חסר". הלחימה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה. חלק מהלוחמים שפתחו בירי טענו שלא ראו אותם מניפים דגל לבן
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
מעדויות שעלו אתמול בגדוד, נשקף זעם של קצינים צעירים ולוחמים שטוענים לחוסר גיבוי ועליהום לא מוצדק שהוטח לעברם מאז סוף השבוע. בנוסף, הכוח העלה שתי האשמות חמורות: הלוחמים לא עודכנו על המבנה שבו נמצאו יומיים קודם לכן כתובות "הצילו שלושה חטופים", למרות שהמיקום של הבית היה כ-200 מטרים בלבד מהם. עוד טוענים חלק מהחיילים שפתחו בירי שכלל לא ראו דגל לבן, ומבחינתם מדובר היה בתצפיתנים של חמאס.
יצוין כי צה"ל מעדכן כוחות רבים שפועלים ברצועה, בעיקר ברמת החטיבה והגדוד, על מיקומים משוערים מודיעינית של חטופים כדי למנוע פגיעה ותקיפה בהם. במקרה של גדוד 17 ניכר שהיה חוסר מידע בנושא גם במישור הטקטי: לפי התחקיר הראשוני, הכוח "בבית המג"ד" שמע מהקלע שירה ראשון רק צעקת "מחבלים".
"רק יומיים לפני האסון הגיע אליהם קשיש ללא נשק והתפוצץ כמחבל מתאבד", ציינו בחטיבה. "הם תפקדו במציאות בלתי אפשרית עם מידע חסר".
בצבא עדיין לא הוחלט סופית אם לנקוט בצעדים פיקודיים נגד המעורבים, ובהם המג"ד סא"ל ל'. לדברי דובר צה"ל, התחקיר המלא על האסון עודנו מתנהל והוא יסוכם בימים הקרובים. בתוך כך, בגזרה השכנה בתוך שג'אעיה, לוחמי גדוד 13 שספגו מהלומה כואבת בשבוע שעבר, מתקדמים בגזרת הקסבה העיקשת.
בצבא מעריכים כי טיהור מלא של שג'אעיה מאויב ידרוש חודשים ארוכים של פעולה קרקעית ולכן מנסים החיילים להתמקד במוקדי הטרור העיקריים: "אין פה בית תמים ויש מחבלים בכמויות. מרגישים את החיבוק של העם ונהיה פה עד לניצחון".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.12.23