תמונתו העדכנית של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, פורסמה אתמול (יום רביעי) ועוררה סערה גדולה. התמונה הזו של דף, שניצל בעבר משבעה ניסיונות חיסול של ישראל - כולל במבצע "צוק איתן" - צולמה בשנת 2018, ככל הנראה במהלך אירוע חברתי, כשלצידו אחד מעוזריו (מימין).
2 צפייה בגלריה
yk13736208
yk13736208
מוחמד דף (משמאל) והעוזר
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
את ידיו ורגליו של דף לא ניתן לראות בתמונה, והעין העצומה כנראה נפגעה באחד מניסיונות החיסול. יחידת אמש"ט (איסוף מסמכים ושלל טכני), אנשי אגף המודיעין שעוסקים באיסוף חומרי שלל וחולשים על אוצר היסטורי עצום, מצאו וידאו שצולם לפי הסברה ב-6 באוקטובר, במתקן סודי בצפון הרצועה, שם רואים אותו מדבר והולך בחדר, ונראה שהוא קצת צולע.
למרות שבקהילת המודיעין הישראלית היה ידוע כי לדף נגרמו נזקים גופניים, הוא נחשב בישראל כמפקד העליון של חמאס, שמתכנן את הלחימה גם ממקום מחבואו, אך עדיין מתואר כסוג של "רוח רפאים" - שכן מבין כל מבוקשי חמאס עליו יש הכי מעט מידע.
דף התנהל כמבוקש לאורך השנים גם בתקופות שגרה ומיעט להסתובב ולהיראות בפומבי. הוא היה תמיד תחת אבטחה מתחלפת ונוהלי מידור של חמאס, גם כשעבר בין לשכותיו מעל ומתחת לפני האדמה, במעלית הנכים שבה השתמש ובגרמי המדרגות שהותאמו לנכותו, תוך שימוש לעיתים בכיסא גלגלים. בשבוע שעבר דווח כי דף נמצא במצב טוב משחשבו בישראל, מסוגל ללכת על שתי רגליו ויכול גם להפעיל את ידיו.
2 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
תמונת הארכיון של דף. ניצל משבעה ניסיונות חיסול
לפי סימנים שלוחמי צה"ל מצאו בביתו ובמתקניו בשבועות האחרונים ברצועה, על אף שדף נעזר לעיתים בכיסא גלגלים - בחלק מהמקרים הוא מצליח לצעוד בעצמו, עם מוגבלות פיזית כלשהי, זכר לנכות שהותירו בו הניסיונות לחסלו.
דף, נציין, תוצפת וזוהה פעמים רבות לאורך השנים ברצועת עזה - אך ישראל החליטה שלא לחסלו כמהלך יזום בזמני שגרה, שבהם לא הייתה לחימה או הסלמה מול חמאס. סביב דמותו של דף נבנו מיתוסים שהפכו אותו לדמות מיתית ומסתורית, והעובדה שחמאס לא פרסם תמונות או סרטונים שלו חיזקה אותם. הוא מעולם לא הפסיק לתפקד שכלית, ולוקח חלק מרכזי בהנהגה הצבאית של חמאס בשנים האחרונות.
במצטבר כאמור, דף שרד שבעה ניסיונות חיסול. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול של ישראל ונפצע בארבעה כאלה. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר אמש בהצהרתו היומית לאחר חשיפת התמונה העדכנית כי "אני לא אתייחס לפרסום על מוחמד דף. אנחנו צריכים למצוא אותו ולהרוג אותו כמה זמן שזה ייקח. זו משימה שצריך לבצע אותה. בפעילות המבצעית בעזה איתרנו הרבה מאוד חומר מודיעיני, בעיקר במנהרות מתחת לקרקע. יש שם לא מעט חדרים וכוננים. לקחנו את הכוננים, יפרקו אותם בשב"כ ובאמ"ן, ונפיק מהם מודיעין".
פורסם לראשונה: 00:01, 28.12.23