שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות תיפתח הבוקר (ראשון) לאחר שנדחתה ארבע פעמים בעקבות המלחמה, וייתכן שזו תהיה שנת הלימודים הקשה שחוו הסטודנטים בישראל בעשורים האחרונים. אלפי סטודנטים וסטודנטיות מיישובי העוטף ודרום וצפון הארץ פונו מבתיהם, אחרים נמצאים ונמצאות במילואים, והתחושות הן מורכבות מאוד. עם זאת, במוסדות להשכלה גבוהה ערוכים לתת מענה, ליווי והשלמות למי שיזדקקו לכך, ובחלקם גם העניקו סיוע כלכלי למימון דיור. כמו כן חלק מהשיעורים יהיו מקוונים ומוקלטים.
במכללות האקדמיות תל חי בקריית שמונה וספיר הסמוכה לשדרות יתקיימו מרבית השיעורים באופן מקוון, ובהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה, שנת הלימודים האקדמית בשתיהן תתקיים השנה ללא תשלום.
בטכניון, שם 180 סטודנטים מפונים, שוכנו מפונים במעונות, אחרים קיבלו סיוע כלכלי על פי הצורך. באוניברסיטת בן גוריון 100 סטודנטים מפונים. כל סטודנט קיבל פתרון מותאם אישי לצרכיו, הן בסיוע כספי, הן בסיוע רגשי והן בסיוע אקדמי. באוניברסיטת בר אילן 500 סטודנטים מפונים מביתם מאז ה-7 באוקטובר והאוניברסיטה נותנת להם מענה רגשי בדומה למשרתי מילואים. כל סטודנט מפונה זכאי למלגת שכר לימוד וכעת גם פועלת האוניברסיטה כדי לסייע להם בציוד הנדרש ללמידה, כמו מחשבים ניידים.
אוניברסיטת תל אביב, שבה כ-300 סטודנטים מפונים, העניקה סיוע כלכלי ותמיכה בטיפולים נפשיים. ספריות האוניברסיטה יונגשו לטובת סטודנטים ממכללות תל חי וספיר שמרבית תלמידיהן פונו למרכז הארץ. באוניברסיטת חיפה יעניקו סיוע והקלות לסטודנטים המפונים בדומה למשרתים ולנפגעי המלחמה, בין היתר דחייה של מועדי הגשת עבודות, שיעורים פרטיים וזכאות לציון פטור בקורס אחד מבלי שהציון ייכנס לממוצע.
האוניברסיטה העברית, שבה 300 סטודנטים הם מפונים, תעניק 2,000 שקלים נוספים לסטודנטים מפונים נוסף למענק בסכום זהה הניתן למשרתי מילואים והקלות נוספות. באוניברסיטה הפתוחה, שבה לא פחות מ-1,080 סטודנטים מפונים, יהיו התלמידים זכאים לפטורים שונים, בהם שינוי קורסים ללא עלות, פטור בהגשת מטלות, מקום מובטח בקבוצות לימוד, פטור מחובת נוכחות בקורסים באנגלית, קבוצות תגבור, הדרכה בלמידה.
באוניברסיטת אריאל, שבה 300 סטודנטים מפונים, יסייעו לסטודנטים באופן פרטני בהתאם לצרכים. בין היתר, הם יהיו זכאים לארבע נקודות פטור.
שיר ברדה היא בת 27, סטודנטית לשיווק טכנולוגי במכללת ספיר מנחל עוז, מתחילה שנה שלישית ואחרונה בקמפוס - מרחוק. "גדלתי בהרצליה וגיליתי את הנגב היפה והמדהים כשבאתי לגור בנחל עוז", היא מספרת. "התאהבתי בקיבוץ ובאנשים מהרגע הראשון והשתלבתי בקהילה ובעשייה. ביום הטבח לא הייתי בקיבוץ, אבל בן הזוג שלי היה בדירה שלנו והוא ניצל מהאסון".
4 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית
"להיות בימים הללו סטודנט זה מורכב מאוד". סטודנטים באוניברסיטה העברית
(צילום: האוניברסיטה העברית)
לגבי הלימודים, היא מספרת ש"מבחינתי, המצב טוב, כי מאפשרים לנו ללמוד מרחוק ולא להגיע לספיר. למיטב ידיעתי כל המכללה עובדת בזום ולכן לנו אין בעיות בנושא הזה. החזרה ללימודים היא ברגשות מעורבים כי יש לנו חברים שנמצאים כרגע בעזה ונקודת הפתיחה שלהם שונה משלי". אלפי סטודנטים הלומדים בספיר נאלצו להתפנות מבתיהם ב-7 באוקטובר, והמוסד נמצא באזור שעדיין לא נחשב לגמרי בטוח מבחינת פיקוד העורף.
גיא יעקובי, בן 28, סטודנט לשנה שלישית למנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר. גיא, תושב קיבוץ כפר עזה, היה בסרי לנקה בפרוץ המלחמה. הוא מיהר לשוב ארצה, ומאז, כמו שאר חברי הקיבוץ שאיבדו עשרות מחבריהם בטבח עזה - מנהל את מטה החטופים של קיבוצו.
"המצב מורכב מאוד. נשארו עוד חמישה חטופים של הקיבוץ שלנו בעזה, ואנחנו לא נרפה עד שהם יחזרו אלינו. חלק ממשפחות החטופים, ובהם גם ילדים, חזרו. ראינו מה זה עשה לקהילה שלנו - לא נרפה עד שכולם יבינו שהם חייבים להמשיך כדי שישובו אלינו", הוא מספר.
לגבי הלימודים, הוא מציין כי "להיות בימים הללו סטודנט זה מורכב מאוד. במכללת ספיר מנסים מאוד להתחשב, לסייע, הלימודים נעשים בכלל רק בזום. אי אפשר לשוב לדרום, עדיין זה מורכב מאוד. הראש לא ממש מרוכז כרגע בלימודים למרות שמנסים מאוד להתחשב בנו. למצוא פינה לזום של שיעור זה הבעיה הקטנה, העניין הוא שהראש עדיין במה שקרה לנו".
איתמר וקנין הוא סטודנט בשנה השנייה בחוג לממשל וחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. בימים אלה הוא נמצא בשירות מילואים בגזרת הצפון: "אנחנו נמצאים במצב של חוסר ודאות לא נורמלי, אף אחד לא יודע מה הולך לקרות באוניברסיטה ואיך משתלבים בשנה האקדמית. זה מדאיג ומציב אותנו בפערים. מרגישים ששמו אותנו מאחור. הסטודנטים נאלצים לבחור בין העתיד שלהם לשירות במלחמה. חשוב לי לומר שזה לא יוריד לנו את הרוח".
4 צפייה בגלריה
שי דיקמן תולה שלטים של בת דודתה כרמל גת
שי דיקמן תולה שלטים של בת דודתה כרמל גת
תולים את תמונות החברים שעדיין לא כאן על קירות הקמפוס
(צילום: האוניברסיטה העברית)

חזרה ללימודים בצל הכאב

ברחבי הקמפוס באוניברסיטת בן גוריון תלו את תמונתה של נועה ארגמני, שנחטפה מהמסיבה ברעים ב-7 באוקטובר. יפה, דודתה של ארגמני, אמרה כי "הייתי בטוחה שהסטודנטים יתנגדו לפתיחת שנת הלימודים עד שכל החטופים יחזרו. היה צריך להעביר מסר ולחכות. הרי שום דבר לא בוער. זה ממש מכעיס. לא היה צריך להתחיל את השנה. אף אחד לא ממהר לשום מקום. זה לא אומר כלום ששמו את התמונה שלה".
אגודת הסטודנטים בבן גוריון החלה בפרוייקט להנצחת החללים, ובו היא מפרסמת את הסיפור שלהם מפי משפחה וחברים. ניצן דוידסון (25), שמנהלת את הניו מדיה של האגודה, לקחה על עצמה את הפרויקט. "הגענו למסקנה שזה דבר חשוב. לצערנו הרב יש לנו יותר מדי נרצחים בבן גוריון. איבדנו הרבה מאוד חברים ונפשות, גם סטודנטים, בוגרים וחברי סגל. ההיענות הייתה כל כך גדולה מהסטודנטים והמשפחות. כולם רוצים לספר על האנשים שהם כל כך אהבו. בין אם כתבו לנו עליו, הקליטו או שלחו לנו תמונות. זה מציף. אנחנו שומעים סיפורים מאוד קשים. אלה אנשים שהיו איתנו בקמפוס וחלקנו מכירים אותם. אלה חברים שלנו או חברים של חברים".
4 צפייה בגלריה
ההתכתבות של אורי טשרניחובסקי ז"ל עם חבר משותף שלו ושל נועה ארגמני ב-7.10
ההתכתבות של אורי טשרניחובסקי ז"ל עם חבר משותף שלו ושל נועה ארגמני ב-7.10
נועה ארגמני
(באדיבות המשפחה)
אביב נווה, בת הזוג של יבגני פוסטל (25) שנרצח במסיבה ברעים, הכירה את יבגני בסרי לנקה בקיץ אשתקד. "הבנו ששנינו לומדים בבן גוריון. זה היה הכי טוב שיכול להיות". השניים עברו לגור יחד חודשים בודדים לפני שנרצח. נווה לומדת פסיכולוגיה ופילוסופיה. "איך מתחילים? זו שאלה טובה. יש רגשות מעורבים. מצד אחד יש רצון לחזור לשגרה ולהעסיק את עצמי במשהו. ומצד שני זה מרגיש תלוש מהמציאות".
הסטודנט שחק מדר (26) נרצח במסיבה ברעים. שחק, תושב דימונה, היה סטודנט במחלקה לניהול מלונאות ותיירות. "הייתי שולחת לו שאלה בסטטיסטיקה ב-11 בלילה והוא היה מגיע ללמד אותי את כל השיעור", סיפרה עליו חברתו נועה. אורי טשרניחובסקי (29) מפתח תקווה היה סטודנט במחלקה להנדסת חשמל ונרצח אף הוא במסיבה. הוא בילה במסיבה עם נועה ארגמני, אבינתן אור וצעירים נוספים.
פורסם לראשונה: 00:00, 31.12.23