צה"ל תפס במהלך המלחמה בעזה כמויות גדולות של נשק שיוצר במדינה המבודדת בעולם, צפון קוריאה – והוברח לרצועה. מידע חדש שמתפרסם חושף שהקשר בין צפון קוריאה וחמאס ואויבי ישראל נוספים, ובהם חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי, סוריה והחות'ים, החל לפני שנים רבות ולמעשה מכניס את הדיקטטורה לחברה משמעותית בציר הרשע.
תחקיר שערך מכון המחקר "סטימסון" בוושינגטון מצביע על קשר הדוק ותמיכה של צפון קוריאה בקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות שהחל כבר בשנות ה-70 על ידי יאסר ערפאת, שפנה למנהיג קים איל סונג וקיבל ממנו משלוחי נשק. קציני מודיעין קוריאנים סיפקו הכשרה למפקד החזית העממית לשחרור פלסטין, ג'ורג' חבש, והנחו את מתקפת הטרור של הצבא האדום היפני בשדה התעופה בלוד (נתב"ג היום).
3 צפייה בגלריה
yk13762664
yk13762664
הדיקטטור קים
(צילום: רויטרס)
הכותרת
הדאעש שלכם חזר
21:31
הקשרים בין הדיקטטורה לקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות התמתנו אחרי הסכמי אוסלו, והשתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007 חידשה אותם. על פי הטלגרף הבריטי, אחרי שישראל יצאה למבצע צוק איתן ב-2014 ברצועת עזה, פנה חמאס לצפון קוריאה בבקשת סיוע צבאי. במסגרת עסקה חשאית, דווח כי חמאס העביר מקדמה עבור רקטות וציוד תקשורת לשימוש צבאי באמצעות חברה בלבנון.
העברת הנשק של צפון קוריאה לחמאס בוצעה, ככל הנראה, על ידי צדדים שלישיים. נתיב מעבר אפשרי היה מאיראן לסודן ולמצרים, שם הנשק נכנס לרצועה דרך מנהרות. ב-2009 נתפסו מחסני נשק קוריאניים באיחוד האמירויות ובתאילנד, שלפי הערכות נועדו לחמאס ולחיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
yk13762663
yk13762663
סינוואר. הטרור הפלסטיני משתף פעולה עם צפון קוריאה כבר משנות ה-70
התחקיר של "סטימסון" חושף, כאמור, גם שיתוף פעולה בין צפון קוריאה לחיזבאללה, סוריה והחות'ים. במהלך שנות ה-80 הגיעו פעילי חיזבאללה לדיקטטורה לצורך אימונים צבאיים. אחרי שנת 2000 מדריכים מצפון קוריאה אימנו את חיזבאללה בבניית בונקרים תת-קרקעיים לאחסון נשק, מזון ומתקנים רפואיים. ארגון הטרור בנה גם, בסיוע הזה, רשת מנהרות נרחבת מדרום לנהר הליטני בלבנון ועד לגבול עם ישראל, שעזרה לחיזבאללה לאחסן משגרי רקטות מתחת לאדמה ולהתחמק ממעקב אווירי ישראלי. צפון קוריאה העבירה לכאורה גם רקטות, קטיושות וטילי גראד לחיזבאללה, דרך איראן וסוריה.
בספטמבר 2007 השמידו מטוסי חיל האוויר הישראלי כור גרעיני שסוריה בנתה בחשאי במשך שנים, בסיוע של הדיקטטורה. הכור הוקם במסווה של חווה חקלאית, ושהו בו מדענים מקוריאה.
עמיחי עורקבי, קונסול כבוד של דרום קוריאה בישראל, אומר שהמדינה השכנה בראשות קים ג'ונג און פועלת רבות כדי לערער את היציבות במזרח התיכון. עקב מצבה הכלכלי הקשה, צפון קוריאה ממשיכה לחפש מקורות הכנסה שיאפשרו לה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות.
3 צפייה בגלריה
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש ברצועה
אירועי 7 באוקטובר מדאיגים את דרום קוריאה, שבוחנת כעת את יכולתה לסכל מתקפה של צפון קוריאה מהגבול אל תוך שטחה. נודע כי דרום קוריאה אוספת מידע על המחדל בעוטף עזה, ואף מתכוונת לשלוח לישראל משלחת לאיסוף מידע.
העיתון המשפיע "ג'ונגאנג אילבו", שמתפרסם בדרום קוריאה, קרא במאמר מערכת להנהגת המדינה להפיק לקחים מהכישלון של ישראל במניעת המתקפה של חמאס, ולהגביר את המוכנות להתקפה אפשרית מצד צפון קוריאה.
"מצבה של ישראל, שמוקפת באויבים ובארגוני טרור, מזכיר את המצב הביטחוני הנוכחי של דרום קוריאה", נכתב, "אפילו המוסד לא הצליח לזהות את סימני ההתקפה. הממשלה חייבת להיערך ביסודיות לאפשרות של פרובוקציות צבאיות מצד צפון קוריאה".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.01.24