הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אתמול את מתווה העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה. ההצבעה נדחתה מספר פעמים לאחר שהשרים דרשו הבהרות לגבי המתווה. חבר הקבינט היחיד שהתנגד היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לאחר שטען כי לא ניתנו ערבויות לכך שהכסף שיופקד בנורבגיה לא יועבר בצורה כזו או אחרת לעזה.
1 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה הזהירה: הכסף חשוף לעיקולים
(צילום: יואב דודקביץ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הציבה בישיבת הקבינט את הבעיות המשפטיות שעלולות לעלות בקשר להסכם העברת כספי הסילוקין שמיועדים לעזה דרך מדינה שלישית. אף כי מדובר בהחלטה שהיא בסמכות הקבינט מדיני-ביטחוני, הציגה בהרב-מיארה כמה תרחישים משפטיים שיש לקחת בחשבון. למשל "המתנה" של הכסף במדינה שלישית המעורבת בהעברת הכסף, יכולה לחשוף את הכסף לעיקולים ועיכובים, באמצעות תביעות לעיקולים וחילוטים של משפחות קורבנות הטרור ומשפחותיהם של החטופים.
לדברי גורמים שהשתתפו בדיון, מיארה אמרה כי "אם אתם טוענים שהכסף הולך לחמאס ואתם מעבירים אותו למדינה שלישית, מה שאתם עושים זה לחשוף את הכסף לעיקולים. אם זה כסף שהולך לחמאס, משפחות החטופים והנרצחים ואלה שכבר מנהלים דין וחשבון עם חמאס, יכולים להגיד רגע רגע: זה כסף שלנו ואנחנו לא נותנים לכם להעביר למדינה שלישית. זה פלונטר לא פשוט".
בן גביר אמר כי "העברת הכסף למדינה שלישית היא טעות גדולה, לא רק בגלל שמסתבר שהאמריקנים לא נותנים ערבות, אלא גם בגלל שישראל לא צריכה לשמור כסף לחמאס ולא לרצות את הרשות הפלסטינית או לבקש שיועילו בטובם לקחת את התשלום הנותר - אם בכל זאת יועבר הכסף, טוב מאוד שנפגעי החמאס יעקלו אותו".
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הדברים אינם משקפים את הדיון ולא את עמדת היועצת המשפטית לממשלה. לא נתייחס לדיוני קבינט".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.01.24