לא מעט שנים מבטיחים פוליטיקאים בישראל לצמצם במספר השרים סביב שולחן הממשלה וכן במספר הח"כים הנורבגים. אבל הכנסת הנוכחית והממשלה המכהנת שברו שיאים גם במספרי השרים וסגני השרים וגם במספר הח"כים הנורבגים, שהגיע לראשונה לשיא של עשרה ח"כים רק בסיעת הליכוד. בעקבות המלחמה והביקורת הציבורית, בליכוד אומנם החליטו לנקוט בכמה צעדים - אולם התוכניות לא תורגמו למעשים בשטח.
2 צפייה בגלריה
yk13777816
yk13777816
הקואליציה חוגגת את העברת התקציב בשנה שעברה
(צילום: עמית שאבי)
הביקורת על הבזבוז בכנסת ובממשלה התעצמה על רקע הדיונים על תקציב המדינה 2024. בליכוד ניסו לצמצם משרדי ממשלה מיותרים ובמקביל להפחית את הח"כים הנורבגים, כך ששרים שהתפטרו בעבר מכוח החוק יחזרו לכנסת במקום מחליפיהם. אבל למעט התפטרותה של השרה גלית דיסטל-אטבריאן וסגירת משרד ההסברה, לא קרה דבר. אפילו השר עמיחי שיקלי, שהבטיח לחזור לכנסת על חשבון ח"כ נורבגי אחד, חזר בו - לאחר שהתברר כי הוא נותר לבד וכי שרים אחרים לא מתכוונים לעשות כן. המשרד לקידום מעמד האישה, שממנו יצאה מאי גולן שהתמנתה לשרה לשוויון חברתי, נכנס בפועל במשרדה החדש.
בחסות החוק הנורבגי המורחב, שאפשר להכניס עשרה ח"כים חדשים ואנונימיים לחלוטין לסיעת הליכוד, נוצרה קבוצה של חברי כנסת שכמעט ואינם מוכרים לציבור, ולכן איש לא דורש מהם דין וחשבון ציבורי. הח"כ הנורבגי שמבליט יותר מכולם את התופעה החריגה הוא משה פסל בן ה-34, שנכנס לכנסת ב-12 במרץ בשנה שעברה.
פסל היה אחד מיוזמי הליכודיאדה, כוכב "האח הגדול", שדרן רדיו וטלוויזיה – שחלומו היה להיות חבר כנסת. אבל הפוליטיקאי הססגוני שלא פיספס שום ריאיון תקשורתי, נעלם מאז שנכנס לכנסת. הוא לא העביר חוק אחד, לא הגיש שאילתה, והנוכחות שלו בוועדות שואפת לאפס.
2 צפייה בגלריה
חבר הכנסת משה פסל
חבר הכנסת משה פסל
חבר הכנסת משה פסל
(צילום: מתוך X )
ח"כ נורבגי אמור להסתער על הכנסת. אבל מדוח הנוכחות של פסל במשכן זה נראה אחרת לגמרי. בדצמבר הוא הגיע למקום ה-82 מתוך 120 בדירוג הנוכחות במשכן, עם 58 שעות בלבד. בכל אותו חודש לא הגיע פסל אפילו לישיבה אחת של ועדת הכלכלה או של ועדת המדע, וכך גם בנובמבר 2023 וינואר 2024. אחד מחברי ועדת הכלכלה אמר: "הוא בערך היחיד מבין חברי הוועדה שאני לא מכיר".
ח"כים בליכוד סיפרו כי פסל מחפש את דרכו החוצה. "הוא לא מצא את עצמו בכנסת", סיפר אחד מהם. ח"כ אחר אמר: "הוא בנה עסק לפני כניסתו לכנסת ומתלבט אם לחזור אליו".
מקורב של ח"כ פסל אמר כי הוא נכנס לכנסת בהתלהבות גדולה ומתוך רצון לשנות, אולם נתקל במערכת בירוקרטית ונוכח לדעת שלא ניתן כמעט לקדם או לשנות דברים. לדברי המקורב, הכנסת לא הצליחה במהלך שנים ארוכות לשנות באמת את חיי האזרחים במדינת ישראל. הוא אישר כי פסל אכן שוקל את דרכו הפוליטית.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.01.24