קבינט ניהול המלחמה אישר ביום חמישי האחרון את דרישת ארצות הברית להכניס משלחת של האו"ם לביקור בצפון הרצועה כדי לבחון את המצב שם ולמפות את הצרכים על מנת לאפשר חזרת תושבים לצפון. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
עם זאת, הוצבו שלושה תנאים: שר הביטחון יואב גלנט הציב תנאי לפיו המשלחת תעבור לפני כניסתה לצפון הרצועה לבקר ביישובי העוטף; הבהרה ישראלית כי אין באישור הסיור כוונה להחזיר את התושבים לצפון הרצועה; וצירוף גורם אמריקני שייקח חלק במשלחת האו"ם.
1 צפייה בגלריה
yk13777970
yk13777970
גלנט ובלינקן מתאמים עמדות
(צילום: אלעד מלכה)
ביקור המשלחת של האו"ם בצפון הרצועה אמור להיות מתואם על ידי שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד. אך יש עדיין סוגיה לא פתורה: איזה כוח יאבטח את משלחת האו"ם, האם צה"ל או מאבטחים של האו"ם. הביקור ללא ספק יצריך תיאומים רגישים מאוד מול צה"ל כדי להבטיח שחברי המשלחת לא ייפגעו.
מדובר למעשה בהבטחה שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו ב-9 בינואר בישראל. בלינקן הודיע אז במסיבת עיתונאים לסיכום ביקורו כי "הסכמנו שמשלחת של האו"ם תגיע לצפון הרצועה כדי לבחון את המצב שם מבחינת היכולת לחזור למגורים. כל הדברים הללו ייבחנו בידי האו"ם, ולאחר שיהיו מסקנות אנחנו רוצים לראות את התושבים הפלסטינים חוזרים לבתיהם".
נתניהו אמר לבלינקן בפגישה שנערכה ביניהם כי בשלב הזה לא ניתן להחזיר תושבים לצפון הרצועה, אך השניים סיכמו ביניהם לקדם ביקור של משלחת של האו"ם לאזור כדי לאמוד את הנזקים, ולבדוק אפשרות להקים מבנים זמניים אליהם יוכלו לשוב בעתיד.
שר הביטחון גלנט, יצוין, הבהיר כי לא תהיה חזרת תושבים לצפון הרצועה עד לחזרתם של חטופים לישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.01.24