ישראל ממשיכה לבחון חלופות להצבת כוחות ביטחון ישראליים בציר פילדלפי, דבר שבמצרים מתנגדים לו מכל וכל. כעת נודע שהשבוע, בביקורם של ראש השב"כ רונן בר וראש אמ"ן אהרון חליוה במטה המודיעין המצרי בקהיר, נידונה הצעה ישראלית חדשה.
ההצעה החלופית היא להציב "עזרים טכנולוגיים" מעל ציר פילדלפי בצד הישראלי, שיזהו נוכחות של פלסטינים, או ניסיונות להתקרב אל הציר במאמץ לעבור לסיני או להבריח לעזה נשק וציוד צבאי, דרך מנהרות מתחת לפני הקרקע. בצד המצרי של ציר פילדלפי יפעלו 750 אנשי שיטור מצרים. במקביל ישראל ניהלה מגעים עם אחת מנסיכויות המפרץ, בניסיון לשכנעה לממן הקמת גדר תת קרקעית שתביא לניתוק מלא בין עזה לסיני, על מנת לסכל את המעברים.
1 צפייה בגלריה
yk13784121
yk13784121
ציר פילדלפי. ישראל רוצה להביא לניתוק מלא בין עזה לסיני
(צילום: Ahmad Hasaballah, גטי אימג'ס)
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
במהלך השיחות הבהירה ישראל שהיא מתחייבת לא לבצע, לפי שעה, פעולות צבאיות ברפיח, בגלל נוכחותם של כמיליון פליטים פלסטינים שנאלצו לעזוב את צפון הרצועה ואת מרכזה ולעבור לאזור רפיח. ישראל, הבהיר גורם מצרי בכיר, החליטה גם להפסיק לאלתר לפרסם הצהרות בעניין העברת תושבי עזה לאזור סיני או לערי התעלה במצרים.
אתמול העריכו גורמים ישראלים שישראל ומצרים "מתקרבות להסכמה" בענייני רפיח וציר פילדלפי, ובעקבות המגעים עם המודיעין המצרי, ישראל הבהירה לגורמים אמריקנים בכירים שתהיה "נוכחות ישראלית מסוימת" באזור ציר פילדלפי. במקביל, גורמים ישראלים בכירים העבירו למודיעין המצרי בקשה דחופה לערוך בדיקות עומק, שיגלו אם נותרו באזור פילדלפי מנהרות מתחת לקרקע. זאת על אף שנשיא מצרים ובכירי המנגנונים הבהירו: "סתמנו את כל המנהרות".
לפי שעה עדיין לא ברור אם מצרים תסכים להקמת אותו קיר תת קרקעי במימון נסיכות ערבית, ובכל מקרה, לפי גורם מצרי, לא מדובר בתוכנית שצפויה להיכנס לתוקף בימים הקרובים, "עד למימוש מחשבה יסודית בצמרת הביטחונית-מודיעינית של מצרים".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.02.24