אלפי סטודנטים שנמצאים במילואים ויפסידו את סמסטר א' ילמדו אותו בתקופה שבה אמורים היו ללמוד את סמסטר ב', ובמהלך הקיץ ישלימו את סמסטר ב', וכך לא יפסידו את שנת הלימודים האקדמית - זה המתווה שמוביל שר החינוך יואש קיש במגעים שהוא מקיים מול מוסדות החינוך להשכלה גבוהה.
3 צפייה בגלריה
yk13785750
yk13785750
אלפי סטודנטים עדיין נמצאים במילואים
(צילום: דנה קופל)
"המטרה היא שאף סטודנט במילואים לא יישאר מאחור", אמר קיש. "מי שיפסיד סמסטר יקבל סמסטר חלופי בקיץ, וכך כולם יסיימו שנת לימודים אקדמית מלאה". לדבריו, מדובר באלפי סטודנטים שעדיין לא שוחררו משירות מילואים. מתחילת מלחמת חרבות ברזל גויסו כ-90 אלף סטודנטים מכל מערכת ההשכלה הגבוהה. על פי הערכות, כרגע עדיין משרתים במילואים 8%-12% מתוכם.
קיש הבהיר כי "המוסדות האקדמיים עצמאיים להחליט מה לעשות. אני בשיח איתם ומקווה שנביא לפריצת דרך והם יסכימו למתווה כדי שהסטודנטים המילואימניקים לא ייפגעו".
יש לציין כי מתווה לסטודנטים מילואימניקים כבר גובש על ידי המועצה להשכלה גבוהה, האוניברסיטאות והמכללות. הוא כלל פעימה שנייה לפתיחת הסמסטר הראשון, מעטפת סיוע והקלות למילואימניקים שכבר השתחררו ממילואים או צפויים להשתחרר בקרוב. הבעיה הייתה שהמתווה לא נתן מענה לסטודנטים שצפויים לסיים את שירות המילואים רק בעוד כמה וכמה שבועות, ואין תרחיש שבו הם יוכלו להשלים את סמסטר א' לפני שיתחיל סמסטר ב'.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"מקווה שנביא לפריצת דרך כדי שהסטודנטים המילואימניקים לא ייפגעו". שר החינוך יואב קיש
(צילום: שמוליק דודפור)
במקביל, עם התארכות הלחימה מבקשת ההתאחדות הארצית של הסטודנטים מהממשלה לייצר סל הטבות לסטודנטים משרתי המילואים. בפגישה שהתקיימה בימים האחרונים בהשתתפות ראש הממשלה, שר החינוך, ראש המל"ל, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, ראש אכ"א וקצין מילואים ראשי, העלה יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, את דרישת ההתאחדות לקדם "סל הטבות" במטרה לצמצם פערים ולהקל עליהם.
ההתאחדות דורשת יצירת סמסטר ייעודי ומותאם למילואימניקים, פטור מקורסים שאינם מהותיים בהיקף של עד 15 נקודות, ומענקי מחיה אחידים בסכום של 6,500 שקלים לכל סטודנט.

"ברגע שייקראו לי למילואים, אתייצב מיד מחדש"

מספר הסטודנטים הגבוה ביותר שגויסו בצווי 8 למלחמת חרבות ברזל לומדים באוניברסיטת תל אביב, שהיא הגדולה בישראל, ושליש מהם הן סטודנטיות. מנתונים של אוניברסיטת תל אביב עולה כי 6,657 סטודנטיות וסטודנטים מהאוניברסיטה התגייסו למילואים בצו 8 ומתוכם 2,228 הן נשים.
מפילוח לפי פקולטות עולה כי 481 מהמילואימניקיות הגיעו מרפואה, 394 מהנדסה, 373 ממדעי החיים ומדעים מדויקים, 308 ממדעי החברה, 167 ממשפטים, 100 ממדעי הרוח, 96 מניהול ועוד. מפילוח הפקולטות של הגברים עולה שמרבית חיילי המילואים הגיעו מהפקולטה להנדסה 1,139, ממדעים מדויקים ומדעי החיים 804, מרפואה 483, מניהול 333, ממדעי החברה 301, ממשפטים 259, ממדעי הרוח 238 ועוד.
שיר שחר בת ה-28, סטודנטית לתואר שני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, גויסה למילואים מיד אחרי פרוץ המלחמה ושימשה כחוקרת במערך הלמידה של זרוע היבשה. "הצוות שלנו היה מעורב גברים ונשים, והתחושה הייתה מאוד מרגשת, תרומה אדירה של כל אחד ואחת מאיתנו למאמץ המלחמתי המשותף", אמרה. "המחויבות, ההשקעה, הנחישות של כל מילואימניק או מילואימניקית בתפקידם, בין אם בשטח ובין אם בעורף, בעלת משמעות איתנה בהצלחה בלחימה - ורק בעבודה משותפת והתגייסות של כולם אפשר לנצח".
3 צפייה בגלריה
שיר שחר סטודנטית לרפואה באוני תל אביב משרתת במילואים - מלחמת חרבות ברזל
שיר שחר סטודנטית לרפואה באוני תל אביב משרתת במילואים - מלחמת חרבות ברזל
"התחושה הייתה מאוד מרגשת, תרומה אדירה של כולנו למאמץ המלחמתי המשותף". שיר שחר
כרמל כהן, סטודנטית שנה ג' בחוג לתיאטרון, סיפרה כי "ברגע שקראו לי להתייצב למילואים, לא חשבתי פעמיים. התגייסתי לפיקוד העורף ושירתתי כשלושה חודשים. סייענו לאזרחים שנפגעו במלחמה והתחושה הייתה מצוינת, כולם עושים הכול למען הצבא והמדינה. אלה זמנים קשים ואנחנו מנסים לעזור ככל שאפשר. לאחרונה חזרתי ללימודים, ואני רוצה להגשים את החלום שלי להיות שחקנית ולגרום לאנשים לחייך. כמובן ברגע שייקראו לי למילואים, אתייצב מיד מחדש".
פרופ' נטע זיו, סגנית הנשיא לשוויון ומגוון אמרה כי תרומתן הגדולה של הנשים ניכרת בכל תחומי החיים: הצבאי, הציבורי וכמובן האזרחי. "אוניברסיטת תל אביב מכירה ומוקירה את תרומת חיילות המילואים, ועושה הכול כדי לסייע לכל הסטודנטים והסטודנטיות שלה ששירתו ומשרתים במילואים להשתלבות מוצלחת בשנת הלימודים המאתגרת שאנו נמצאים בעיצומה", אמרה זיו.
אוניברסיטת תל אביב מעניקה לסטודנטים ששירתו במילואים מלגות בסכומים של 2,000 עד 9,000 שקלים, בהתאם לצרכים ולאופי ואורך השירות כהוקרה על שירותם, ומתוך הבנה שגם בהמשך יצטרכו להתפנות יותר ללימודים ויתקשו להקדיש מזמנם לעבודה במקביל.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.02.24