ברקע הביקורת על כך שהמשטרה אינה פועלת מספיק ולא מבצעת מעצרים שקשורים לפשיעה לאומנית ביהודה ושומרון, במערכת הביטחון משנים גישה - ולאחרונה שונה ייעודו של כוח במג"ב איו"ש, שכפוף לצה"ל, כך שיטפל באירועי חיכוך בין יהודים לפלסטינים ביהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בן גביר. במערכת הביטחון סבורים שאין אכיפה ביו"ש כי המשטרה פועלת ברוחו
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
ליבת פעילותו של הכוח היא בהתרחשות האירועים, בהגעה למקום האירוע ובמעצר - אם צריך - של חשודים בהתפרעויות. ייעודו החדש של הכוח נקבע לאחר כמה אירועים אלימים שבהם נפגעו חפים ומפשע ונגרם נזק רב לציוד ולמבנים, ולאחר מספר רב של אירועי חיכוך שלטענת מערכת הביטחון לא טופלו כראוי על ידי מחוז ש"י.
הכוח, שמבצע פעולות סיור בנקודות שבהן התרחשו בעבר אירועי פשיעה לאומנית, כבר מנע לפי גורמי ביטחון אירועים חמורים שהיו יכולים לגרום לתסיסה בשטח. לפי גורמים המעורים בפרטים, חלק מעצורים בחשד לאירועים יחסית "קלים" שבעבר היו נחקרים במשטרה - מועברים ישירות לשב"כ.
כבר בסוף אוקטובר, נזכיר, שיגרו גם בפיקוד המרכז וגם בשב"כ מכתבים לרמטכ"ל בנוגע להתגברות אירועי פשיעה לאומנית. שבועיים לאחר מכן נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט עם ראשי המועצות ביו"ש והזכירו את הנושא. מאז, יש לציין, חלה ירידה משמעותית בכמות האירועים.
3 צפייה בגלריה
yk13785348
yk13785348
עצורים בחשד לעבירות קלות שבעבר היו נחקרים למשטרה - מועברים לעיתים ישירות לשב"כ
(צילום: שלו שלום)
כבר כמה חודשים קיימת מתיחות בין אנשי צה"ל ושב"כ לבין משטרת מחוז ש"י בנוגע לטיפול בתיקים של פשיעה לאומנית. הטענה של גורמי הביטחון היא שהמשטרה פועלת ברוחו של השר הממונה איתמר בן גביר, אינה ממצה את הדין עם חשודים באירועי פשיעה לאומנית, ולעיתים גם לא מתאמצת לעצור אותם. המתיחות נוכחת גם בין השר בן גביר לשר הביטחון יואב גלנט.
בתחילת נובמבר נחשף ב-ynet כי בן גביר בלם שיחה שאליה זומן מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי, על ידי שר הביטחון גלנט - שעיקרה ביקורת על המשטרה שאינה פועלת מספיק ולא מבצעת מעצרים בנוגע לפשיעה לאומנית. הזימון לשיחה, שחלק מהגורמים כינו אותה שיחת נזיפה, הגיע אחרי דיון שקיים שר הביטחון בפיקוד המרכז.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. קיבל סקירה מאנשי מערכת הביטחון כי מקרים שבהם נהרגו פלסטינים לא זכו לטיפול ראוי מצד המשטרה
(צילום: טל שחר)

לפי כמה גורמים, בדיון הציגו אנשי מערכת הביטחון לגלנט כמה מהמקרים שבהם נהרגו פלסטינים ושלא זכו, לטענתם, לטיפול ראוי מצד המשטרה. לאחר הדיון, כאמור, החליט גלנט לזמן לשיחה את מפקד מחוז יהודה ושומרון, ניצב לוי. דבר הזימון נודע לשר בן גביר, שהתנה את קיום השיחה בכך שיהיה נוכח בה. לבסוף, ניצב לוי לא הגיע לשיחה והיא בוטלה.
לאחר שגורמים במערכת הביטחון ראו כי האירועים לא מקבלים את הטיפול האכיפתי הראוי, ייעדו לכך כוח מתוך מג"ב איו"ש שהיה כפוף לצה"ל. הדבר מקבל משנה תוקף נוכח הצו הנשיאותי שעליו חתם בימים האחרונים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שבמסגרתו הטיל סנקציות על ארבעה פעילי ימין שנחשדו בתקיפת פלסטינים ביהודה ושומרון.
שלמה נאמן, ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, אמר בריאיון ל-ynet Live כי "מתייחסים לפשיעה לאומנית ככל פשיעה, העיקר שייעשה על פי החוק. מתנגדים לצווים מנהלים. דבר עבר זמנו מן העולם. זו לא השיטה שצריך לטפל בה באזרחי ישראל. אנחנו ודאי לא נקבל שום פשיעה".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.02.24