החלטתו של יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, הרפובליקני מייק טרנר, להבהיל את האמריקנים לגבי "סכנה גדולה לביטחון הלאומי", רק כדי לגלות כי לא מדובר באיום מיידי, לא משנה את העובדה שארה"ב באמת מודאגת.
בחודשים האחרונים הודיע ממשל ביידן לקונגרס ולבעלות ברית אירופיות כי רוסיה מתקדמת בבניית נשק גרעיני חדש מבוסס-חלל, שנועד לאיים על רשת הלוויינים העצומה של ארה"ב. נשק כזה עלול להרוס תקשורת אזרחית, מעקבים מהחלל ופעולות פיקוד ושליטה צבאיות של ארה"ב ובנות בריתה.
1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
החלל יהפוך לשדה הקרב של המאה ה-21? פוטין וביידן
(צילום: רויטרס, EPA)
קרינה מפיצוץ גרעיני בחלל תשמיד את כל הלוויינים בטווח הראייה של הפיצוץ. המחסור באוויר בחלל יביא לכך שההשפעה ההרסנית העיקרית של פיצוץ גרעיני תגיע מהקרינה שעוברת בחלל במהירות האור. הלוויינים של ארה"ב בנויים לעמוד בפני התקפות קינטיות ושיבוש אלקטרוני, אבל יהיו חסרי הגנה מפני תקיפה גרעינית ממוקדת. בשנה שעברה הזהירה ארה"ב כי הקרמלין משתמש בשיבוש הנרחב של אותות GPS בחלל כדי להפריע לפעילות הרחפנים באוקראינה. כמו כן, נאמר כי רוסיה פיתחה מערכת לייזר קרקעית, בשם "קלינה", שגורמים אמריקניים מאמינים כי היא "יכולה לסנוור לוויינים“.
החשש מפני הצבת נשק גרעיני בחלל קיים לפחות 50 שנה. ארה"ב ניסתה גרסאות של הטכנולוגיה אך מעולם לא פרסה אותן, ורוסיה מפתחת את יכולותיה מבוססות החלל כבר עשרות שנים. גורמים רשמיים אמרו כי המודיעין החדש מעורר שאלות קשות אם רוסיה מתכוננת לנטוש את אמנת החלל החיצון משנת 1967, האוסרת "הצבת נשק גרעיני או נשק אחר להשמדה המונית בחלל החיצון". רוסיה יצאה מהסכמי בקרת נשק רבים של המלחמה הקרה, ורואה בהם ריסון על מקור הכוח הצבאי החשוב ביותר שלה, אבל המודיעין האמריקני קובע כי היא אינה קרובה כרגע לפריסת הנשק.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תמיד הוקסם מ"נשק-על". זה חלק מפרסונת "האיש החזק" שלו, בדיוק כמו התצלומים שלו רוכב על סוסים בלי חולצה שהפכו ל"ממים" המככבים ברשתות החברתיות. אך הצבת נשק גרעיני שיתמקד בפגיעה במערכות לוויין אמריקניות תהווה שיא חדש - ועלולה להפוך את החלל לשדה הקרב של המאה ה-21.
אלא שחוץ מרוסיה, גם סין, צפון קוריאה ואיראן משקיעות הרבה ביכולות הקשורות לחלל, במיוחד בנשק אנטי-לווייני, וכל זה מהווה איום רציני מאוד על ארה"ב, שתהיה חייבת לפתח ולפרוס אמצעי הגנה חדשים המבוססים בחלל.
ובינתיים, המלחמה נמשכת גם בכדור הארץ: ה-FBI הודיע אתמול כי שיבש בהצלחה קמפיין פריצה בהובלת ה-GRU הרוסי (שירות המודיעין של צבא רוסיה), שחדר ליותר מאלף ראוטרים ביתיים ועסקים קטנים - והשתמש בהם לביצוע פעולות סייבר נגד מדינות ברחבי העולם. לפי ה-FBI, הוא הצליח, בשיתוף סוכנויות זרות, לנקות את הראוטרים האלה ולחסום את האפשרות לחדור אליהם שוב.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.02.24