נתיבות ואופקים היו במוקד הקרבות כבר ב-7 באוקטובר, ובמשך שבועות אל תוך הלחימה חיו תחת שיגורים ואזעקות. רבים מהתושבים שביקשו להתפנות הביעו זעם על כך שהם אינם זוכים לאותו יחס שזוכים לו תושבי שדרות ולא זכאים לפינוי. אבל ראשי הערים המכהנים, איציק דנינו באופקים ויחיאל זוהר בנתיבות, שומרים על הכוח והמעמד שלהם, וקולות הביקורת שנשמעו בתחילת המלחמה שוככים עם התקרבות מועד הבחירות.
למרות הכול, יש כאלו שמנסים להתמודד מול שני ראשי העיר הוותיקים - טל מגרה (34) מאופקים, שהיה חבר מועצת העיר ופעיל חברתי, ועו"ד טל אדרי (42) מנתיבות, פעיל חברתי שרוצה לנגוס מעט בכוחו של זוהר.
בנתיבות קשה למצוא תושבים שיביעו ביקורת ויסכימו להזדהות. "ראש העיר לא הגיב כמו שציפינו. הוא היה צריך לבוא ולהיות עם התושבים, לא לחלק קרטונים לסיוע", אמר אחד מהם. "הייתה ציפייה להתחשבות מסוימת, לא חודש-חודשיים להוריד ארנונה".
"אין במי לבחור, בגדול. יש את יחיאל ועוד בחור", אמר תושב אחר. "בעיר הזו יש אדם אחד שעובד, וזה ראש העיר. אדם אחד לא יכול לנהל 54 אלף תושבים בחירום". גם אלה שמחמיאים, חוששים לדבר בשמם: "מי שהבית שלו נפגע, אנשים שהיו צריכים פינוי - ראש העיר דאג להם".
זוהר, איש ליכוד ותיק וחזק, יצא במערכה הזו נגד נתניהו, ובמכתב זועם לראש הממשלה הבהיר כי ממשלת ישראל בראשותו החליטה להפקיר את תושבי העיר לגורלם: "העיר לא קיבלה דבר. לא תקציב סיוע, לא תקציב ייעודי, לא תקציב לשיפור דרכי המיגון ולא הפוגה והתרעננות לתושבים". עם זאת, תושב העיר קובי לוי ציין כי "נפל לנו טיל על הבניין ואף אחד מהתושבים לא פונה. הוא שלח מכתב מתוקשר לנתניהו בשביל הפרוטוקול, כשהוא זה שהפקיר את התושבים".
3 צפייה בגלריה
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
שלט בחירות של ראש העיר נתיבות יחיאל זוהר. "שלח מכתב מתוקשר לנתניהו, והפקיר את התושבים"
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
"היה צריך לדחות בשנה, למי יש חשק לבחור?". שלטי בחירות באופקים
(צילום: הרצל יוסף)
באופקים איש לא ממעיט בערכה של הקפיצה הגדולה שעשתה העיר בעשור האחרון. מעיירת פיתוח קטנה היא הפכה לעיר שמארחת בעצמה מפונים מעוטף עזה, אחת כזו שתושבי באר שבע הצעירים עוברים אליה. מאז 7 באוקטובר נהרגו יותר מ-50 תושבי העיר, מי בטבח בשכונת מישור הגפן, מי באוטובוס הגמלאים בשדרות, ומי בשירות צבאי. אבל התמיכה בראש העיר דנינו חזקה.
"היה צריך לדחות את הבחירות בשנה", אמר אייל פרץ (33), בעל חנות אלקטרוניקה. "למי יש חשק לבחור? הרבה לקוחות וחברים שלי נפצעו. כולם באים לקנות ממני, בארי, כפר עזה וישע. יש לי לקוחות שהפכו לחברים, ועכשיו...הם כבר לא כאן. איציק טוב לעיר שלי, וכשיהיו בחירות ארציות אשים ליכוד, כדי לחזק אותו".
אבל עיר הגיבורים עדיין מלקקת את הפצעים, ולא כולם יתמכו בדנינו. טלי בן זקן (55), תושבת שכונת מישור הגפן, סיפרה כי "בשבוע הראשון היה כאוס נוראי בעיר והמון הלוויות. לקח חמישה שבועות עד שמישהו הגיע לבדוק מה קורה איתנו. רק לפני שבועיים חזרתי הביתה, כי לא יכולתי להיות בשכונה. אמרתי לנציגת הרווחה שהתפקיד שלהם הוא להקשיב לנו ולחבק. ביקשתי שלא נהיה שקופים ושיראו אותנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.02.24