בסוף השבוע האחרון יצא לי לנהל שיחה צפופה עם קבוצה גדולה של פלסטינים מהגדה המערבית. אף אחד לא ממלא תפקיד של שר או חבר פרלמנט, ובכל זאת היו ביניהם עורכי דין, מהנדסים, כלכלנים, רופאים, אנשי חינוך ועיתונאים ותיקים. הערת ביניים: כולם, ללא יוצא מהכלל, מכירים היטב את ההוויה הישראלית, עוקבים בקפדנות אחרי החדשות אצלנו, פה ושם מגיעים לפגישות בישראל. חלק לא מבוטל מהחבורה גם דובר עברית, מזכרת מתקופות המאסרים בבתי הכלא.
לכל אחד מהדוברים, שמתעקשים ששמותיהם לא יתפרסמו עכשיו בכלי תקשורת ישראלי, יש עמדה נחרצת לגבי עתיד ההנהגה בשטחי הרשות, ואף אחד, לא משנה לאן זורמות נטיות ליבו הפוליטיות, לא תומך בהמשך כהונת אבו־מאזן בן ה־88. שימנה את עצמו, אם הוא מתעקש כל כך להישאר, מציע איש עסקים מרמאללה, לנשיא הכבוד של הרשות הפלסטינית. בלי סמכויות ביצוע, בלי לקבוע בנחרצות מה מותר ומה אסור.

1 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן
(צילום: AP)
נמאס, מוסיף עורך דין מקומי, ממעשי השחיתות של משפחת אבו־מאזן. אם מתבוננים בזכוכית מגדלת, כל מה שמחמוד עבאס עסוק בו עכשיו, מתמקד בניפוח עסקיהם של בניו, יאסר וטארק בעלי אימפריה עסקית ענקית שפועלת מנסיכויות המפרץ ויש לה סניפים במצרים, ירדן ומרוקו. שני הבנים, מיליונרים כבדים ועסקיהם מגוונים וכוללים פרויקטי בנייה, רשת טלפונים, משרד פרסום ויחסי ציבור, הפצת סיגריות אמריקאיות בשטחי הרשות ועוד. עיתון באיחוד־האמירויות במפרץ קבע כי בעשור האחרון זכתה החברה שבראשה עומד יאסר עבאס במכרז אמריקאי בסך 37 מיליון דולר לביצוע פרויקטים עסקיים בתחומי הרשות.
מאחורי ההודעה על התפטרות הממשלה הפלסטינית עומדת החלטה אמריקאית נחושה שנועדה לכונן "רשות מתחדשת" שתוכל, בסופו של התהליך, להרחיב סמכויותיה ולשלוט גם בעזה. זאת החלטה שהתקבלה לא רק בוושינגטון, אלא גם בארמונות השליטים בעולם הערבי הרלוונטי (מצרים, סעודיה, ירדן), כדי לשקם את מעמדו של השלטון ברמאללה, להרחיב את השפעתו באמצעות ממשלת מומחים פלסטינים, ולתפוס את השלטון גם בעזה, כשהמלחמה תסתיים.
ישראל, חשוב להדגיש, נמצאת בסוד ההחלטה. הרעיון הוא להקים ממשלת טכנוקרטים פלסטינים. למצוא מומחה, כל אחד בתחומו ובראשה יעמוד, לפי מה שמסתמן, מוחמד מוסטפא שגבר על ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, סלאם פיאד, שמקובל (מאוד) על האמריקנים ועל המומחים הכי בכירים אצלנו. אבל יחסיו עם אבו־מאזן מתוחים ועכורים.
והשאלות עולות באופן טבעי: מתי תוקם ממשלת הטכנוקרטים החדשה? האם ממשלת פלסטין תהיה אחראית על שיקום רצועת עזה?
והשאלות עולות באופן טבעי: מתי תוקם ממשלת הטכנוקרטים החדשה? האם ממשלת פלסטין תהיה אחראית על שיקום רצועת עזה? מי ממדינות המפרץ תיענה לבקשה לתרום לבניית ההריסות ברצועה, להקים בנייני מגורים חדשים, לשקם את בתי החולים, את מוסדות החינוך והאוניברסיטאות שנהרסו? לפי שעה, רק שתיים מנסיכויות המפרץ, אבו־דאבי וקטאר, הודיעו כי יקבלו על עצמן חלק מהמימון.
לפני עשרה ימים הודיע אבו־מאזן שהוא נוסע לקטאר לשבוע ימים, ובכוונתו להיפגש לא רק עם ההנהגה המקומית אלא, בעיקר, עם בכירי חמאס שמתגוררים בדוחא. הוא הגיע, נפגש עם האמיר בן תמים, וחזר כלעומת שבא, כעבור פחות מיממה. לא היו לו עוד פגישות בקטאר, אפילו לא שיחות טלפון או התנצלויות מאיסמעיל הנייה, חאלד משעל, חליל אל־חייה או מוחמד נזאל שיכלו "לקפוץ" לפגישה. החבורה, מסיבותיה הברורות, מעדיפה לשמור מרחק, ואבו־מאזן שותק.