מחר (יום שישי) ייערכו באיראן בחירות לפרלמנט ובמדינה מודאגים ממגמה שהולכת ומתחזקת: הפרשנים ואנשי השטח מעריכים כי שיעור ההצבעה יהיה נמוך במיוחד. השאלה המכריעה היא לא מי יתפסו את מושבי הפרלמנט בטהרן, אלא כמה אנשים יגיעו לקלפיות.
המשבר הכלכלי, ההפגנות נגד המשטר, יחסו החשדני של השלטון כלפי הצעירים ולהפך, המתיחות עם ארה"ב ומדינות מובילות באירופה, וגם תמיכתה של איראן במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, כל אלה מובילים רבים מהמצביעים להחלטה להחרים את הבחירות. ולא לשכוח, ההצבעה נערכת כאשר האינפלציה ממריאה לשיא חסר תקדים של 50 אחוזים, והיקף האבטלה בקרב צעירים ליותר מ-20 אחוזים.
1 צפייה בגלריה
yk13820522
yk13820522
השטח מבעבע. רחוב בטהראן
(צילום: ATTA KENARE, AFP)
במצב הנוכחי מוקדי הסקרים באיראן, שהופעלו לקראת הבחירות, נמנעים מפרסום נתונים לגבי שיעור ההצבעה הצפוי ורק מרכז הסקרים "איספא" פרסם סקר מוקדם, בחודש אוקטובר, והתריע על שיעור הצבעה נמוך במיוחד. ההערכה היא כי רק 30 אחוזים יבואו להצביע, מרביתם מבוגרים.
ברחובות הערים הגדולות מדברים בגלוי על חוסר רצון לקחת חלק בבחירות "כי לא אכפת לנו אם פלוני או אלמוני יישב בפרלמנט", הסביר איברהים פרחאנדה, מורה בגמלאות: "ממילא ההחלטות האמיתיות נחתכות בלשכת השליט חמינאי או במשרדי הנשיא איברהים ראיסי, עושה דברו של השליט". אמין, סטודנט בן 21 מטהרן, אמר לכתב AP: "אם אנסה למחות, המשטרה תעצור אותי. ואם אמות ברעב בגלל המשבר הכלכלי, הם יעקפו את גופתי בפינת הרחוב, ואיש לא יביע חמלה".
בערים הגדולות נשמעות בשבועות האחרונים קריאות להחרים את הבחירות, והתסיסה בעקבות איסור היציאה של כלת פרס נובל לשלום נרג'ס מוחמדי ממשיכה להעסיק את הצעירים. הקריאות להחרמת הבחירות מקבלות פרסום ותהודה בעיתוני המערב, מה שמכעיס את השליט עלי חמינאי ושרי הממשלה. לפני יומיים קרא חמינאי "לכל האוכלוסייה" לצאת לקלפיות, והגדיר את ההצבעה לפרלמנט כ"חובה לאומית".
"למה אני צריך להצביע?" מתריס מורתזא, נהג מונית בן 53 באוזני כתב סוכנות AP, "הצבעתי פעמים רבות בעבר, אני משלם על לימודי שלוש הבנות שלי בבית הספר, אנחנו מתגוררים בדירה שכורה וכל הזמן חיינו מידרדרים לרמה נמוכה יותר. מי יעזור לי? המדינה? תשכחו מזה". לעומתו, מרזיה מוקאדם, 43, הסכימה לתת את שמה המלא כדי להודיע שהיא דווקא מתכוונת להצביע "כי ההצבעה עבורי היא חובה דתית ועליי לתת כוח למדינה שלי לשפר את מוקדי הדת, בעיקר את חובת עטיית הרעלה", אמרה.
יותר מ-1,500 מועמדים מתמודדים על 290 כיסאות הפרלמנט הידוע בשמו "מג'ליס אל-שורא". סבב הבחירות הבא ייערך רק בעוד ארבע שנים, וההערכות מדברות על כך שמה שהיה הוא שיהיה גם בבחירות הנוכחיות - השמרנים יזכו ברוב וימשיכו לשלוט במוסדות הרשמיים של איראן. במקביל יצביעו האיראנים גם ל"מועצת המומחים", שבה 88 מושבים, ונבחריה יתמנו לשמונה שנים שבמהלכן הם צפויים לבחור את השליט הבא של איראן, אחרי עלי חמינאי בן ה-84.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.02.24