מחלוקת עלונים ברחוב הגיע ז’ורדן ברדלה האמביציוזי למשרה נחשקת של עוזר חבר המפלגה באסיפה הלאומית של צרפת. שם, לפני חמש שנים בלבד, הבחינה בו מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן בכבודה ובעצמה. היא לקחה את ׳׳גור האריות׳׳, כפי שהיא מכנה אותו, תחת חסותה - והשאר היסטוריה. היא דאגה לו למאמן לנאומים פוליטיים, שמה אותו בבחירות הקודמות לפרלמנט האירופי במקום ריאלי ודאגה שיחליף אותה בראשות המפלגה.
2 צפייה בגלריה
yk13825239
yk13825239
"לא קמים מהשולחן כשאתה זוכה". ברדלה
(צילום: Gonzalo Fuentes, רויטרס)
בגיל 28, ברדלה הוא נשיא מפלגת הימין הקיצוני ה׳איחוד הלאומי׳. ברדלה נחשב לפוליטקאי רהוט וכריזמטי, נראה היטב בחליפה, הגיע מהפרבר העממי הנכון, וקשה להאמין שנכנס לפוליטיקה רק לפני חמש שנים. כבר בשנה שעברה הוא החליף בתפקיד את מנהיגת המפלגה לה פן, שנושאת את עיניה לבחירות הבאות לנשיאות, וזקוקה לנציג של הדור הצעיר שיסחף אחריו בוחרים חדשים, יהיה מועמד לתפקיד ראש ממשלתה - ועדיין יסור למרותה.
אתמול ברדלה הוא נשא את הנאום הגדול הראשון לבחירות לפרלמנט האירופי. ברדלה כבר מכהן בבריסל, בירתו האדמינסטרטיבית של האיחוד האירופי, אלא שהפעם הסקרים מנבאים לרשימה בראשותו 28.5% מהקולות, לעומת מפלגתו של מקרון ובני בריתו, המדשדשת עם 18%. ׳׳לא קמים מהשולחן כשאתה זוכה׳׳ – הוא אמר אתמול כשהתייחס למדיניות “האיחוד הלאומי” בעבר, ששאפה לפרוש מהאיחוד. ברדלה גם משווה בעצם את הפרלמנט לשולחן הימורים, ומראה שה”איחוד הלאומי” עדיין מתייחס לבריסל כארגון שצרפת אמורה להרוויח ממנו ולאו דווקא להשתתף בשגשוגו. את הנאום סיכם כשהוא מדגיש את העקרונות עליהם בנוי מסע הבחירות שלו: תמיכה בתוצרת הצרפתית, ובראשה בחקלאות ומלחמה בהגירה.
2 צפייה בגלריה
צרפת ה נשיא ה חדש של מפלגת האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה עם מרין לה פן
צרפת ה נשיא ה חדש של מפלגת האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה עם מרין לה פן
ברדלה עם לה פן
(צילום: AP)
ברדלה נולד בעיר דראנסי, פרבר של פריז שחלקו שיכונים של המעמד הבינוני הנמוך וחלקו מלא בווילות מטופחות. ברדלה, שסבתו היא אלג׳יראית, התנדב בעבר ללמד ילדי מהגרים צרפתית. בגיל 18 הוא כבר מצטרף למפלגת “החזית הלאומית”, שמה הקודם של “האיחוד הלאומי”, בדיוק כשלה פן מצליחה לסלק את אביה, ז׳אן-מרי, מהנהגת המפלגה. ברדלה נוטש במהירות את לימודי הגיאוגרפיה באוניברסיטה כדי להירתם כולו לפעילותו הפוליטית, אבל משאיר שם שלד רציני בארון: הוא היה חבר בארגון סטודנטים ימני קיצוני, ולא פעם אלים. ברדלה טוען שעזב את ׳׳איחוד הסטודנטים הלאומי של האוניברסיטאות׳׳, אולם, העיתון ׳ליברסיון׳ פירסם כי ברדלה המשיך עד 2022 בקשרים עסקיים עם פרדריק שטיון, ממנהיגיה ההיסטוריים של ׳׳איגוד ההגנה של הסטודנטים׳׳. תנועתו ׳׳הנאו-פשיסטית׳׳, כפי שמגדיר אותה העיתון לה מונד, ׳׳נאבקת׳׳ – לדברי שטיון - באימפריאליזם האמריקנו-ציוני׳׳.
בארון החליפות האופנתיות של ברדלה יש עוד שלדים: תחקיר עיתונאי של רשת הטלוויזיה השנייה טוען כי העלה בטוויטר, בשם בדוי, פוסטים גזעניים והומופוביים בין השנים 2017-2015. ברדלה מכחיש. באותו הקשר הוא גם טען בנובמבר השנה כי אינו חושב שז׳אן מרי לה פן, מכחיש שואה ידוע, הוא אנטישמי. ממהכרזה הזו הוא חזר בו.
ברדלה ולה פן התקבלו בברכה בתהלוכה נגד האנטישמיות בפריז, שבה לא השתתף הנשיא מקרון, וברדלה הכריז כי ׳׳ישראל חוותה את ה9/11 והבטקלן שלה׳׳, עוד אמר כי ׳׳זכותה להגן על עצמה באופן ממוקד ככל האפשר. גל ההדף מורגש היטב בצרפת כי יש כאן אלפי אוהדי חמאס׳׳. מתנגדיו בונים על יריבות בינו לבין מרין לה פן. קשה להניח שזה יקרה, ברדלה אינו מחמיץ הזדמנות להוכיח לה את נאמנותו. בנוסף, ברדלה, על פי השמועות, יוצא עם אחייניתה של לה פן. הדרך לצמרת המפלגה, כך הוכיחה ההיסטוריה, קלה יותר אם אתה חלק מהמשפחה. וכשהימין הקיצוני הופך לחלק יותר ויותר לגיטימי בפוליטיקה האירופית, את השם ז׳ורדן ברדלה כדאי לשנן היטב.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.03.24