"בהתבסס על החומרים שאסף, צוות המשלחת מצא מידע ברור ומשכנע", קובע סוף־סוף דוח בינלאומי, שב־7 באוקטובר בוצעו פשעי מין מסוגים שונים. הצוות גם מצא שהפשעים הללו בוצעו לפחות בשלוש זירות מזוהות שונות של מתקפת הטרור. ברוב המקרים, קורבנות האונס נרצחו לאחר מכן ובחלק לפניו. כמה נורא, מזעזע, כואב עד העצם ולא מפתיע, שאלה הן מסקנותיה של עו"ד פרמילה פאטן, שליחת האו"ם לענייני אלימות מינית באזורי קונפליקט שביקרה בארץ לאחרונה וכתבה את דוח הביניים שפורסם אמש בנושא פשעי המין של חמאס ושותפיו.
חשיבותו של דוח זה לא תסולא בפז. הוא מהווה הכרה ראשונה, מעמיקה, רצינית ומבוססת על קשר ישיר של גורם באו"ם בפשעי המין. ניכר בדוח שהוא נעשה כמלאכת מחשבת של הכרה בביצוע פשעי המין, הכרה במצוקתה של ישראל בנוגע ליכולתה להוכיחם והכרה בזכותן של הקורבנות להגנה מלאה מפני כל גרימת סבל נוסף בקשר לפשעים אלו.
פאטן וצוותה פגשו בביקור כאן גורמים שונים בעלי נגיעה ישירה לטיפול בפשעי המין ובקורבנותיהם. בפגישתה עם פעילות מרכזיות בנושא בבית הנשיא, באירוח של הגברת הראשונה מיכל הרצוג, האזנו כולנו בהערכה ובתקווה לדבריה, אשר תובלו באמפתיה אדירה ובמקצוענות נדירה. תיאוריה המטלטלים אודות פשעי המין המבוצעים בשיטתיות בנשים בסכסוכים אלימים ובפעולות טרור היו כחץ ישיר לליבנו השבור. ניכר היה שמדובר במומחית אשר ראתה בחייה יותר משהלב והשכל יכולים להכיל. ועדיין, כשהתבקשתי להעביר מסר בסיסי, איזשהו דבר מה עמו "ייצאו לדרכן" במסען אצלנו, בחרתי להעז ולומר להן שלמרות המומחיות האדירה שלהן, המתבססת על ניסיון עשיר בחקר מקרים שונים ברחבי העולם, למה שקרה כאן - בלב מדינה מערבית, חזקה וליברלית, בכזו עוצמה ובכזה היקף, במהלך יום אחד בלבד - לא יוכלו למצוא תקדים. לכן, צפוי הליך הבדיקה שלהן כאן להיות אחר ולחייב מסגור אחר מהמוכר להן.
ישראל התמודדה ב־7 באוקטובר עם מתקפת הטרור אדירת המימדים שלעולם לא חשבנו שתארע לנו. בתוך מתקפה זו, הופעלו אלימות ואכזריות על מאות רבות מאיתנו
ישראל התמודדה ב־7 באוקטובר עם מתקפת הטרור אדירת המימדים שלעולם לא חשבנו שתארע לנו. בתוך מתקפה זו, הופעלו אלימות ואכזריות על מאות רבות מאיתנו. על סוגי האלימות השונים והקשים נמנתה גם אלימות מינית שהופעלה בצורה שיטתית וחסרת תקדים בתולדותינו ובתולדות סכסוך הדמים למול הפלסטינים. ישראל נתפסה בלתי מוכנה, ועמה הופתעו כלל מנגנוני הטיפול המשוכללים המיועדים לחקור פשעים לעומק. מאות הגופות של אזרחים ואזרחיות הלכו ונערמו לצד אלה של חיילינו וחיילותינו, ומטרת העל המדינתית מוקדה כמעט בלעדית בזיהויין ובהשבתן למשפחותיהן שיוכלו להביאן לקבורה; מגיבים ראשונים מסוגים שונים נכנסו ויצאו מזירות הזוועה ו"זיהמו" אותן; חלקם תיעדו מה שראו, אך רובם עסקו במה שהיה חשוב יותר: לנסות להציל חיים בלחימה, לפנות גופות שמא יושחתו עוד או ייחטפו ועוד; מגיבים ראשונים הפכו בעל כורחם לעדים, חלקם הפכו לקורבנות הטראומה ועוד ועוד. סיבות רבות למכביר הקשו על היכולת להעמיד את הבסיס הראייתי המצופה לכאורה באופן "מתבקש" ממדינה המטפלת בזירות פשעים מעין אלו. "עובדות כאוס" אלה, שנכללו בדוח כיסודות המסד להבנת דלות הראיות הפורנזיות, העניקו לו את המסגור שנדרש להענקת אמינות לטענותינו ולמה שידענו שקרה. אותו כאוס שהכביד כל כך על איסוף הראיות, יש לזכור, הוא גם חלק מהמטרה המוצהרת של פעולת טרור, וחלק מהשלטת תחושת חוסר האונים והקורבנוּת שטרור מבקש להשיג.
יפעת ביטוןיפעת ביטון
במסיבת העיתונאים שערכה לאחר פרסום הדוח אמש, ספגה עו"ד פאטן מתקפה בה הקשו עליה בשאלות שהיו בעיקרן פוליטיות, ממי שפנו אליה בגסות, האשימו אותה בחוסר מקצועיות, וניסו לערער על עצם הלגיטימיות של עבודתה, כאילו נועדה לשרת את האינטרסים של מדינת ישראל ושל המשך הלחימה בעזה. באומץ ובמקצועיות, השיבה פאטן בצורה מתונה ומדודה שחשיבות עבודתה, מבחינתה, אינה לשרת מטרה פוליטית זו או אחרת, אלא לפעול, כבכל מקום בעולם, למען קורבנות התקיפות המיניות, ולמען הפסקת השימוש באלימות מינית ככלי מלחמה, באשר היא. כזאת אמרנו אף אנו, מי שלחמו בזירה הבינלאומית להכרה זו, מיומו הראשון של מאבקנו. סוף־סוף, ניצב לצידנו ארגון בינלאומי הנלחם עמנו מלחמה זו, בה תמיד־תמיד יש רק מפסידות.
פרופ' יפעת ביטון היא משפטנית המטפלת בפשעי המין של חמאס, נשיאת המכללה האקדמית אחווה ויו"ר ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.03.24